Programplaner og emneplaner - Student
KOML6400 Læring, språk og kommunikasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Language, Learning and Communication
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon finnes i den innledende fagplandelen.
Estetisk arbeidskrav
Studentene utformer et estetisk arbeidskrav knyttet til ett av emnets undervisningstemaer, som f. eks. et storyline-produkt. Arbeidet gjøres i grupper på ca. fire studenter, og produktet presenteres gjennom et kort muntlig framlegg for klassen støttet av en digital presentasjon. Formålet med arbeidskravet er å fremme estetiske arbeidsformer i arbeid med fagstoff.
Undervisningsopplegg og skriftlig fagtekst
Studentene utvikler et undervisningsopplegg knyttet til ett av emnets undervisningstemaer. Arbeidet gjøres i grupper på ca. fire studenter, og opplegget presenteres med muntlig framlegg på ca. 15 minutter. Studentene skriver en individuell fagtekst på bakgrunn av undervisningsopplegget. Omfang 2000 ord (+/-10%). Formålet med arbeidskravet er å utvikle studentenes muntlige og skriftlige ferdigheter, samt faglige og fagdidaktiske refleksjoner.
Gruppepresentasjon av praksiserfaringer
Praksisgruppene presenterer en problemstilling som bygger på erfaringer fra praksis. Problemstillingen skal begrunnes og drøftes i lys av faglitteratur og fagdidaktisk litteratur. Omfang av gruppepresentasjon er ca. 10 minutter. Gruppens presentasjon danner grunnlaget for den individuelle fagteksten som utgjør deleksamen 1.
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglig arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Deltakelse på ekskursjon
I løpet av semesteret blir det gjennomført en eller flere kortvarige endagsekskursjoner, med obligatorisk deltagelse. Ekskursjonen(e) vil være tilknyttet sentrale undervisningstemaer i semesteret og vil kunne kreve studentaktivitet både i forkant og etterkant, så vel som underveis i ekskursjonen. Eksempler på mulige ekskursjonsmål er Demokratisenteret på Eidsvoll og Hovedøya. Ekskursjonenes formål er å utvikle faglig kompetanse i samfunnsfag, samt ekskursjon og bruk av lokal- og utemiljø som metode.
Refleksjonsnotat fra ekskursjon
Individuelt didaktisk refleksjonsnotat knyttet til en gjennomført samfunnsfaglig ekskursjon. Refleksjonsnotatet skal inneholde forberedelse til ekskursjonen, hvordan elevene kan aktiviseres faglig underveis i ekskursjonen og relevant etterarbeid. I tillegg skal notatet inneholde didaktiske begrunnelser for opplegget og drøfting av det faglige innholdet. Opplegget skal forankres i gjeldende lærerplan. Omfang 1000 ord (+/-10 %) Formålet med arbeidskravet er å få kjennskap til ekskursjon som undervisningsmetode i samfunnsfagopplæringen.
Deltakelse på eksamensseminar
Deltakelse på eksamensseminar der studentene legger fram løsningsforslag i grupper eller individuelt til tenkte eksamensoppgaver. Omfanget av presentasjonene er ca. 10 minutter.
-
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike vurderingsformer og sammenhengen mellom vurdering og læring.
- har kunnskap om tilpasset opplæring, inkludering og opplæring av elever med ulike behov og forutsetninger, da spesielt elever med flerspråklig bakgrunn og spesielle behov.
- har kunnskap om spesialundervisning, spesialpedagogisk praksis og sentrale styringsdokumenter knyttet til elevers rettigheter og skolens plikter i møte med spesielle behov.
- har kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres
- har kunnskap om sosialisering og sosialiseringsprosesser og identitetsutvikling i barne- og ungdomsårene.
- har kunnskap om flerspråklig utvikling, om hvordan elevenes språklige erfaringer har innvirkning på læringsprosesser og om betydningen av å trekke inn elevenes språklige ressurser i undervisningen
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre tilpasset undervisning i det mangfoldige klasserommet og ha en kultursensitiv tilnærming til håndtering av ulike tradisjoner, verdier, kulturelle og religiøse praksiser med utgangspunkt i overordnede perspektiver slik de fremkommer i sentrale styringsdokumenter for skolen.
- kan bruke ulike vurderingsformer og se sammenhengen mellom vurdering og læring
- kan planlegge og igangsette tiltak som kan forebygge mobbing og konflikter.
- kan bruke observasjon og intervju som metoder i pedagogisk arbeid i skolen
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingssamtaler og foreldresamtaler
- kan gi klare, detaljerte beskrivelser og presentasjoner av komplekse emner, utdype og videreutvikle viktige momenter, argumentere overbevisende for et standpunkt og gi adekvate tilsvar til komplekse motargumenter
- kan delta i ulike typer meningsutvekslinger på en språklige passende måte uten at språket setter noen begrensninger for kommunikasjonen og fremme dialog, gjensidig toleranse og respekt i læringsfellesskap preget av språklig og kulturelt mangfold
Generell kompetanse
Studenten
- har en kultursensitiv tilnærming til håndtering av ulike tradisjoner, verdier, kulturelle og religiøse praksiser med utgangspunkt i overordnede perspektiver slik de fremkommer i sentrale styringsdokumenter for skolen.
- kan analysere og håndtere ulike former for mangfold med utgangspunkt i overordnede perspektiver slik de fremkommer i sentrale styringsdokumenter for skolen.
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingssamtaler og foreldresamtaler
- kan synliggjøre kulturelt og språklig mangfold i norsk skole
- har videreutviklet forståelse for den rollen språk og kommunikasjon har i profesjons- og utdanningssammenheng
-
Læringsutbytte
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
-
Innhold
- lesing, skriving og muntlighet som grunnleggende ferdigheter
- fagspråk, fagtekster og læremiddelanalyse
- språk- og fagstimulerende arbeidsmåter i klasserommet
- norsk språk i et kontrastivt perspektiv
Praksis
For nærmere beskrivelser av praksisopplæring, se egen plan for praksisopplæring.
-
Arbeids- og undervisningsformer
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1: Tilpasset opplæring og inkludering
Individuell skriftlig analyse av en case med relevans for praksisopplæringen. Omfang: 1000 ord +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er å gjøre kunnskapsbaserte overveielser med hensyn til tilpasset opplæring.
Arbeidskrav 2: Elevvurdering
Kandidaten skal skrive et fagnotat om vurdering (800 ord +/- 10 %) hvor kandidaten redegjør for ulike vurderingsformer og drøfter fordeler og utfordringer knyttet til ulike vurderingsformer. Formålet med arbeidskravet er at kandidaten skal gjøre seg kjent med ulike begreper innen vurderingstematikken og kunne reflektere rundt hvordan lærerens valg av vurderingspraksis kan ha innvirkning på elevenes læring.
Arbeidskrav 3: Informasjonsskriv til foresatte
Individuell skriftlig oppgave.
Del 1: Studenten skal skrive et informasjonsskriv til foresatte om hvordan han/hun vil jobbe med elevenes læringsmiljø.
Del 2: Studenten skal begrunne og reflektere rundt de valgene som ble tatt i informasjonsskrivet. Omfang totalt på del 1 og del 2 er 600 ord +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er at studenten skal gjøre seg kjent med relevant lovverk og teori knyttet til elevenes læringsmiljø og å øve på kommunikasjon med hjemmet.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Emnet har krav om 80 % deltakelse i undervisningen. Fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplandelen.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1: Muntlig presentasjon av en didaktisk plan
Studentene skal utarbeide et flerfaglig undervisningsopplegg knyttet til grunnleggende ferdigheter som skal gjennomføres i praksis. En didaktisk plan for undervisningsopplegget skal presenteres for lærer og medstudenter. Det skal gis begrunnelser for valgene studenten har gjort. Lærerne og medstudenter skal gi innspill på presentasjonen. Omfang: ca. 15 minutter.
Arbeidskrav 2: Fagtekst med drøfting
Skriftlig oppgave: Drøfting knyttet til en problemstilling som er relevant for semesteroppgaven Omfang: 1200 ord +/- 10 %.
Arbeidskrav 3: Utkast til semesteroppgaven
Skriftlig oppgave: Studentene skal levere et utkast på oppgaven de senere skal levere til eksamen. Det gis obligatorisk veiledning på utkastet, og studentene skal med bakgrunn i veiledningen arbeide videre med semesteroppgaven frem mot eksamen. Omfang: 2000-3000 ord.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Emnet har krav om 80 % deltakelse i undervisningen. Fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplandelen.
-
Vurdering og eksamen
Emnet gir en grunnleggende innføring i samfunnsfagets hovedområder (geografi, historie, samfunnskunnskap) og samfunnsfagdidaktikk. Studentene får innblikk i lange historiske linjer fra jeger-/ sanker-samfunnet til det postindustrielle samfunnet, i et nasjonalt så vel som et internasjonalt perspektiv. Videre gir emnet innsikt i sentrale nøkkelbegreper og fagdidaktiske problemstillinger i samfunnsfag. Emnet tar også for seg sentrale samfunnsfaglige problemstillinger i det norske samfunnet og setter disse inn i en global sammenheng. Studentene får innsikt i samspillet mellom individ og samfunn, og mellom mennesker og natur.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
-
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
-
Sensorordning
Emnet tar opp følgende hoved- og delområder:
Mangfold og tilpasset opplæring
- sosialisering i det moderne samfunnet med vekt på kjønn, kultur og identitet
- tilpasset opplæring og inkludering av elever med ulike behov, forutsetninger og språklige og kulturelle bakgrunner
- vurdering og vurderingsformer
- didaktikk rettet mot flerspråklige elever
- spesialundervisning og elever med særlige behov
Kommunikasjon og samarbeid
- læringsmiljø, mobbing, elevrelasjoner og samhandling
- samarbeid skole - hjem
- den profesjonelle samtale/utviklingssamtalen
- kommunikative øvelser i norsk språk med fokus på norsk profesjonsspråk knyttet til foreldresamarbeid
Praksis
For nærmere beskrivelser av praksisopplæring, se egen plan for praksisopplæring.