Programplaner og emneplaner - Student
KOML6200 The Teaching Profession and Norwegian Language Related to the Teaching Profession Course description
- Course name in Norwegian
- Lærerprofesjonen i Norge og profesjonsrettet norsk
- Study programme
-
Supplementary Teacher Education
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course consists mainly of lectures, analysis of case studies, group work, student presentations and self-tuition of the syllabus and lectures. The group work is linked with themes from lectures and the syllabus.
Required preliminary courses
The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:
Coursework 1: An individual paper (8-10 pages) written in English based on the syllabus and course lectures as well as other relevant sources must be handed in within a set deadline and presented in English in a plenary class session with an assigned respondent. All students will be assigned the role of respondent.
Coursework 2: Presentations should include 5-7 Powerpoint slides or similar with highlights from the paper and last max. 6 minutes plus 4-5 minutes for the respondent.
The purpose of the course requirements are to encourage and motivate all students to engage in active dialogue and discussion in order to reinforce the learning outcomes of the course.
The paper with the presentation attached must be handed in/completed within the deadline and approved before the student can sit for the exam. If the paper is not approved, the student may hand in a new, improved version within a set deadline. If the presentation is not approved, the student may give a new, improved presentation within a set deadline. If the student does not meet the set deadline(s), the student loses the possibility to hand in the paper/hold the presentation, and thereby loses to right to sit for the exam.
In the event of illness or other valid reasons of absence, an individual deadline can be set by the teacher.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har videreutviklet praktisk kunnskap om norsk språksystem og om relevant fagspråk som angår lærerprofesjonen
- har kunnskap om karakteristiske trekk ved norsk fagspråk og norske fagtekster
- har videreutviklet kunnskap om ulike typer norske fagtekster og lesestrategier for å finne informasjon og orientere seg i disse
- har kunnskap om grunnleggende profesjonsetiske prinsipper og dilemmaer i tilknytning til undervisning og læring i skolen
- har kunnskap om overganger mellom trinn og skoleslag
- har kunnskap om arbeid med verdier og holdninger i undervisningen for å fremme kritisk refleksjon og handlingskompetanse hos elevene
- har kunnskap om ulike samiske kulturuttrykk og språk, levemåter og kamp for politiske og utdanningsmessige rettigheter i et historisk perspektiv
- har kunnskap om klasseledelse og klasseledelses betydning for læring og læringsmiljø
Ferdigheter
Studenten
- kan forstå hovedinnholdet, vesentlige detaljer, komplekse argumentasjonsrekker og ulike synspunkter i forelesninger, artikler og fagbøker, foredrag og andre profesjonsrelaterte og akademiske presentasjoner på norsk
- kan uttrykke seg presist og nyansert på norsk, gjøre rede for egne meninger, kommentere andres innspill og argumentere ved å gå i dybden og forklare ulike synspunkter i samtaler og diskusjoner i profesjons- og studiesammenheng
- kan lese på norsk med stor grad av selvstendighet, bruke hensiktsmessige lesestrategier etter teksttype og formål, vurdere kilder kritisk og referere til ulike kilder i egne fagtekster
- kan skrive klare sammenhengende tekster på norsk, der informasjon fra ulike kilder blir vurdert, sammenfattet og formidlet på en saklig og nyansert måte, der egne og andres synspunkter underbygges med tydelig argumentasjon og eksempler
- kan reflektere og planlegge undervisning som fremmer oppslutning om bærekraftig utvikling og demokrati
- kan reflektere over klasseledelse og elevers læringsmiljø, og drøfte hvordan ulike faktorer påvirker elevers læringsarbeid.
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta i faglige diskusjoner, lede gruppediskusjoner på en demokratisk måte ved å gi rom for å anerkjenne ulike bidrag og synspunkter, oppdage misforståelser og føre samtalen videre
- kan bruke det norske språket som verktøy for læring
- har videreutviklet forståelse for hvilken rolle språk og kommunikasjon har i profesjons- og utdanningssammenheng
- har innsikt i egen språklæringsprosess, og kan videreutvikle sine språkferdigheter for å ta del i mer komplekse språklige sammenhenger
- kan aktivt forholde seg til hvordan profesjonelle verdivalg påvirker elevenes læringsarbeid
- kan forstå sammenhenger mellom relevant forskning og muligheter i pedagogisk praksis
Content
Emnet 2 tar opp følgende hovedområder:
- Norsk språksystem
- Utvikling av begrep og ordforråd, spesielt tilpasset lærerprofesjonen
- Kommunikative øvelser
- Arbeid med skriftlige tekster
- Profesjonsetikk
- Klasse- og læringsledelse
- Den norske skolens innhold og verdigrunnlag
- Overganger mellom trinn og skoleslag
- Demokratisk deltakelse og medvirkning i norsk og samisk perspektiv
Praksis
Det er ingen praksis i dette emnet. For nærmere beskrivelse, se egen plan for praksisopplæring.
Teaching and learning methods
The exam is based on the approved course paper and consists of a written, individual term paper (12-15 pages) in English. Co-authored papers by two or three students are also possible based on one or several of the approved course papers, but then the page requirements are 18-20 pages for two authors and 24-26 pages for three authors.
Before the exam submission, all course papers should be revised and improved based on the plenary presentations and discussions.
Font and font size: Arial/Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.
Course requirements
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Assessment
Grade scale A-F
Permitted exam materials and equipment
The exam papers are assessed by one internal and one external examiner. At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.
Grading scale
Nathalie Hyde-Clarke
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet - storbyuniversitetet.