EPN-V2

KOML6200 Lærerprofesjonen i Norge og profesjonsrettet norsk Emneplan

Engelsk emnenavn
The Teaching Profession and Norwegian Language Related to the Teaching Profession
Studieprogram
Kompletterende lærerutdanning
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen forkunnskapskrav

Forkunnskapskrav

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om «menneske-maskin-interaksjon» (MMI) og brukergrensesnitt
  • har kunnskap om menneskelige og teknologiske forutsetninger for at betjeningsløsninger og tilbakemeldingssystemer kan fungere ved nedsatt funksjon
  • har kunnskap om sensoriske, fysiske, psykiske og kognitive funksjonsnedsettelser og konsekvenser for aktivitet og samfunnsdeltakelse
  • har kunnskap om ulike perspektiver på funksjonshemming
  • har kunnskap om velferdsteknologi i samfunnsmessig kontekst
  • kan gjøre rede for kunnskapstranslasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan foreslå teknologiske tilretteleggingstiltak for ulike brukere i en tverrfaglig sammenheng ut fra et brukerperspektiv og kunnskapsbasert praksis
  • kan vurdere brukergrensesnitt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hvordan teknologi kan assistere mennesket, ut fra et brukerperspektiv og kunnskapsbasert praksis
  • kan formidle brukerbehov til hjelpeapparat, utviklere, produsentmiljøer og leverandører
  • kan reflektere over etiske dilemmaer knyttet til interaksjon mellom menneske, teknologi, deltagelse og miljø

Læringsutbytte

På samlingene får studenten undervisning gjennom forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Mellom samlingene forventes det at studenten arbeider med fagstoffet på egen hånd og samarbeider med medstudenter gjennom deltakelse i nettbaserte diskusjoner. All undervisning gjennomføres sammen med studenter ved videreutdanning i velferdsteknologi - masternivå.

Forelesninger

Forelesninger blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi oversikt, trekke frem hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike tema og formidle relevante problemstillinger. Undervisningsspråket er i hovedsak norsk, men eventuelle utenlandske forelesere vil bruke engelsk i sin undervisning.

Seminarer

Det arrangeres seminarer der studentene presenterer fagstoff som utgangspunkt for diskusjon, og hvor også faglærer deltar. Slike fagdebatter skal utfordre studentene til å tydeliggjøre egen fagforståelse og gir dem mulighet til å se gyldigheten av egen og andres kunnskapsforståelse. Det gir studentene trening i å formulere seg, gi uttrykk for egne meninger og reflektere over egne holdninger og handlinger.

Gruppearbeid

Gruppearbeid anvendes som pedagogisk metode for å fremme samarbeid mellom studentene, understøtte læringen av fagstoff og gi trening i samarbeid og samspill. Gruppearbeidet foregår på samlingene, men også mellom samlingene gjennom samarbeid og deltakelse i nettbaserte diskusjoner.

Selvstudier

Noen temaer inngår ikke i organisert undervisning, og det forventes at studenten tilegner seg denne kunnskapen ved selvstudium. Studentene kommer til studiet med ulike læreforutsetninger og gjennom selvstudium får de anledning til å prioritere temaer og områder de ønsker å arbeide mer med. Selvstudium er også med på å stimulere til selvstendig egenaktivitet og refleksjon.

Skriftlige oppgaver

For å støtte selvstudiene legger faglærer ut skriftlige og praktiske oppgaver på nettet. Studentene kan sende inn besvarelsene sine og få tilbakemelding fra faglærer. Tilbakemelding forutsetter at oppgaven er levert innen fastsatt frist.

Internasjonalisering

OsloMet - storbyuniversitetet har et stort nettverk av internasjonale samarbeidspartnere og avtaler som sikrer mobilitet og samarbeid for studenter og tilsatte. Faglærerne ved studiet deltar i ulike internasjonale samarbeidsprosjekter, og utveksling av gjesteforelesere er en viktig del av dette.

Studentutveksling er ikke aktuelt på videreutdanninger av 15 studiepoengs omfang.

Innhold

Emnet 2 tar opp følgende hovedområder:

  • Norsk språksystem
  • Utvikling av begrep og ordforråd, spesielt tilpasset lærerprofesjonen
  • Kommunikative øvelser
  • Arbeid med skriftlige tekster
  • Profesjonsetikk
  • Klasse- og læringsledelse
  • Den norske skolens innhold og verdigrunnlag
  • Overganger mellom trinn og skoleslag
  • Demokratisk deltakelse og medvirkning i norsk og samisk perspektiv

Praksis

Det er ingen praksis i dette emnet. For nærmere beskrivelse, se egen plan for praksisopplæring.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent.

I dette studiet er det krav om minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlinger. Dette kravet må være oppfylt for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse oppfylles.

Dersom studenten ikke oppfyller arbeidskrav om tilstedeværelse på samlinger, må studenten normalt følge undervisning og avlegge eksamen med neste kull. Dette vil innebære en forsinkelse i studentens studieløp. I særlige tilfeller kan utdanningen vurdere dispensasjon gjennom kompensatoriske krav. En eventuell søknad om dispensasjon må fremsettes skriftlig til utdanningen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1: Samfunnsfag, demokrati og bærekraftig utvikling

Studenten skal, med bakgrunn i pensumlitteraturen, presentere et samfunnsfaglig tema for lærer og medstudenter. Muntlig fremlegg (omlag 15 minutter). Formålet med arbeidskravet er å identifisere og diskutere relevante samfunnsfaglige spørsmål knyttet til demokrati og/eller bærekraftig utvikling.

Arbeidskrav 2: Profesjonsetikk

Arbeidskravet består av to deler:

a) Individuell skriftlig innlevering (800 ord +/- 10 %).

b) Individuell muntlig presentasjon (om lag 15 minutter).

Arbeidskravet er knyttet til pensum og studentene skal reflektere rundt et profesjonsetisk dilemma, og analysere dette ved bruk av teori og modeller. Målet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å forholde seg aktivt til etiske verdivalg i læreres hverdag.

Arbeidskrav 3: Overganger

Skriftlig tekst med omfang (800 ord +/- 10 %) ord pluss eventuelle vedlegg. Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med dette arbeidskravet er at studentene skal få erfaring med å skrive fagrelaterte tekster og å få øvelse i å utrykke meninger og forklare synspunkt ved bruk av profesjonsrelatert fagspråk.

Arbeidskrav 4: Klasse- og læringsledelse

Skriftlig tekst med omfang (800 ord +/- 10 %). Dette kan være sammendrag av fagartikkel eller annen relevant tekst om klasse- og læringsledelse. Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å lese og forstå fagtekster, oppsummere hovedinnholdet, uttrykke sine meninger og skrive en sammenhengende tekst.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Språklæringen forutsetter aktiv deltakelse i undervisningen, som vil rette seg mot utvikling av studentenes muntlige og skriftlige ferdigheter i profesjonsrelatert norsk. Gjennom studiet skal studentene utvikle sin yrkesspråklige kompetanse i norsk, gjennom interaksjon med andre studenter og faglærere, få nødvendige skriftlige og muntlige øvelser og relevant tilbakemelding på sin språkutvikling. Slike ferdigheter kan ikke tilegnes kun ved selvstudier, men må opparbeides gjennom reel dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Emnet har krav om 80 % deltakelse i undervisningen. Fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.

For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplandelen.

For å kunne fortsette studiet etter andre semester, må studentene dokumentere oppnådd B2-kompetanse innenfor alle delferdigheter på norskprøven (muntlig og skriftlig), jf. forskrift om opptak til høyere utdanning § 2-2. Studenten må derfor delta på norskprøve på nivå B1-B2. Norskprøven arrangeres eksternt og består av en skriftlig og en muntlig prøve som kan tas uavhengig av hverandre. Mer informasjon om norskprøven og alternativer til hvor denne kan gjennomføres vil bli gitt ved semesterstart.

Vurdering og eksamen

Skriftlig fire timers eksamen under tilsyn.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Gjeldene læreplan og opplæringsloven, samt retteprogram/stavekontroll i tilgjengelig tekstbehandler.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Målgruppe

Studiets målgruppe er personer som ønsker kompetanse innen velferdsteknologi.

Opptakskrav

For opptak kreves det generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Retningslinjer for realkompetansevurdering:

Studiespesifikke krav

  • Minimum 5 års fulltids yrkespraksis innen helse-, omsorg-, sosial- eller undervisningssektor eller tilsvarende.
  • I praksisen må søker ha arbeidet med mottakere av helse- og sosialtjenester, elever/studenter eller andre brukere av teknologi.

Generelle krav til realkompetanse ved OsloMet

  • Søkere må være 25 år eller eldre i søknadsåret.
  • Søkere kan ikke ha generell studiekompetanse.
  • Søkere må ha minimum 5 års relevant fulltids yrkespraksis, deltid kan regnes om til heltid. Inntil 2 av disse 5 årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende.
  • Søkerne må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) og engelsk til å kunne gjennomføre studiet. Dette skal dokumenteres med minimum faget norsk (112 årstimer) og engelsk (140 årstimer) fra yrkesfaglige studieretninger i videregående skole eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.

Unntak fra språkkravene kan gjøres:

  • dersom undervisningen i sin helhet foregår på engelsk, eller
  • for søkere med 3-årig videregående opplæring fra Norge eller et annet nordisk land.

Opptak til studiet gjennomføres i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.