Programplaner og emneplaner - Student
KOML6100 Profesjonsrettet norsk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Norwegian Language Related to the Teaching Profession
- Studieprogram
-
Kompletterende lærerutdanning
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
ingen
Forkunnskapskrav
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har praktisk kunnskap om norsk språksystem
- har grunnleggende kunnskap om relevant norsk fagspråk som angår lærerprofesjonen og utøvelsen av læreryrket
- har kunnskap om det norske skolesystemet og styringsdokumenter som regulerer skolens virksomhet, og til lærerrollen i norsk skole
- har videreutviklet kunnskap om bruk av det norske språket i ulike situasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan forstå det vesentlige om allmenne og profesjonsfaglige emner i forelesninger, foredrag, tv- og radioprogrammer på norsk
- kan lese og forstå hovedinnholdet på norsk i profesjonsrelaterte tekster og overordnende styringsdokumenter som regulerer skolens virksomhet
- kan delta i profesjonsrelaterte samtaler på norsk ved å utrykke egne meninger og argumentere for egne synspunkter, samt kommentere og bygge videre på innspill fra andre.
- kan holde klare, forberedte innlegg på norsk om profesjonsrelaterte emner, både med og uten digitale presentasjonsverktøy
- kan skrive sammendrag på norsk av hovedinnhold i korte fagtekster, samt skrive sammenhengende tekster om personlige yrkeserfaringer og profesjonsrelaterte problemstillinger der det argumenteres for egne synspunkter
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i sin språklæringsprosess, og kan videreutvikle sine norskferdigheter
- har grunnleggende forståelse for hvilken rolle språk og kommunikasjon har i profesjons- og utdanningssammenheng
Innhold
Ingen.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen i emnet er samlingsbasert med inntil sju samlinger i løpet av semesteret. Undervisningen veksler mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, gruppearbeid. Mellom samlingene vil studentene jobbe individuelt med oppgaver knyttet til undervisningen på samlingene. Det gis nettbasert veiledning. Studiet forutsetter høy grad av selvstudium utenom oppsatt undervisning.
Praksis
Det er ingen praksis i dette emnet. For nærmere beskrivelse, se egen plan for praksisopplæring.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.
Vurdering og eksamen
Bestått første studieår eller tilsvarende.
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1: Ingen.
Del 2: Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis.
Vurderingsuttrykk
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om forskningsprosessen
- har kunnskap om prosjektarbeid som metode
- har kunnskap om demografisk og epidemiologisk grunnlag for helsefremmende og forebyggende arbeid på individ- og samfunnsnivå med særlig fokus på friske, utsatte grupper, barn, unge og familier
- har kunnskap om folkehelse og hvilke faktorer som påvirker denne
- har kunnskap om metoder innen helsefremmende og forebyggende arbeid
- har kunnskap om gruppeprosess og kommunikasjon
- har kunnskap om konflikthåndtering
Ferdigheter
Studenten
- kan finne frem til og vurdere relevant informasjon og fagstoff og anvende dette i skriftlige oppgaver, slik at det belyser en problemstilling innen helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan, under veiledning, planlegge og gjennomføre et prosjekt innen forebyggende helsearbeid basert på forskningsbasert kunnskap, og kan initiere fagutvikling
- kan anvende relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i innovasjonsprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere problemstillinger relatert til helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan formidle prosjektresultater skriftlig
Sensorordning
Observasjonspraksis, forelesninger, gruppearbeid, seminar, logg, pedagogisk poster, muntlig fremlegg, veiledning og selvstudier.