EPN-V2

KOM6200 Språk og læring Emneplan

Engelsk emnenavn
Language and Learning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    Språk er et viktig verktøy for læring og for deltaking i samfunn og arbeidsliv. I emnet språk og læring er de grunnleggende ferdighetene skriving, lesing og muntlig vektlagt. Det er nøkkelferdigheter både for studentenes egen læring av fagene på høgskolen og for å kunne utvikle elevenes læring i skolefagene. Mestring av disse ferdighetene legger grunnlag for videre utdanning og arbeidsliv.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kjennskap til den andre leseopplæringa og ulike lesestrategier
    • har kunnskap om karakteristiske trekk ved fagspråk og fagtekster
    • har kunnskap om norsk språk i et typologisk og kontrastivt perspektiv, og kan se eget morsmål i lys av dette
    • har kunnskap om flerspråklig utvikling og spesielle språklige utfordringer andrespråkselever kan ha i norsk skole

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bruke varierte arbeidsmåter og vurderingsmåter i fagene og vurdere ulike typer elevarbeider
    • kan bruke elevaktive arbeidsmåter som er språk- og læringsfremmende

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan bruke norsk skriftlig og muntlig på en tilfredsstillende måte i sin yrkesutøvelse som lærer
    • kan på en selvstendig måte og i samarbeid med andre integrere de grunnleggende ferdighetene muntlig, skriving og lesing i fagopplæringen
  • Innhold

    lesing, skriving og muntlighet som grunnleggende ferdigheter

    • fagspråk, fagtekster og læremiddelanalyse
    • språk- og fagstimulerende arbeidsmåter i klasserommet
    • vurdering av ulike elevarbeider
    • norsk språk i et kontrastivt perspektiv
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder. Individuelt arbeid i form av selvstudium, fagskriving og oppgaveløsing veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen og forelesninger. Med bakgrunn i studentenes norskspråklige ferdigheter vil en eventuell opplæring i norsk språk, praksisopplæring og fagopplæring i kompletterende lærerutdanning være nært knyttet sammen. Flere oppgaver og arbeidskrav vil være nært knyttet til studentens erfaring og arbeid på praksisskolen

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Praksisopplæring

    For nærmere beskrivelser av praksisopplæring, se egen praksisplan.

    Arbeidskrav

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:

    Muntlig presentasjon: Individuell muntlig presentasjon for medstudenter og lærer av et faglig emne, relatert til pensum. Omfang ca 10 minutter

    Fagtekst: Individuell skriftlig fagtekst med utgangspunkt i pensumlitteraturen. Det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Omfang 1000-1200 ord.

    Språk og læring: Utarbeiding av et flerfaglig undervisningsopplegg knyttet til temaet språk og læring i gruppe. Undervisningsopplegget presenteres muntlig (ca 15 min) for medstudenter på høgskolen og gjennomføres i praksis. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Det er mulig å søke om å kunne utføre arbeidskravet individuelt.

    Arbeidskravene vurderes til -godkjent- eller -ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -ikke godkjent-, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.

    Obligatorisk tilstedeværelse

    For å kunne avlegge eksamen i emnet kreves deltakelse i undervisning

    • udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.
    • studenter med dokumentert gyldig fravær fra undervisning som overstiger 20 %, må levere et skriftlig arbeid som kompenserer for fraværet.

    Se nærmere omtale av obligatorisk tilstedeværelse i programplanen.

  • Vurdering og eksamen

    Avsluttende vurdering består av to deler; skriftlig eksamen under tilsyn og muntlig eksamen:

    1. skriftlig eksamen under tilsyn, omfang 4 timer. Resultatet teller 49 % av endelig karakter.
    2. individuell muntlig eksamen, om lag 20 minutters varighet. Resultatet teller 51 % av endelig karakter.

    Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Eksamen under tilsyn: Inntil fem sider (A4) egenskrevne notater

    Muntlig eksamen: Ingen

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes graderte karakterer i begge delene. Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. F brukes ved ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer på skriftlig eksamen, på muntlig eksamen benyttes intern og ekstern sensor.