Programplaner og emneplaner - Student
KOM6200 Språk og læring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Language and Learning
- Studieprogram
-
Kompletterende lærerutdanning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Opptak til studiet.
Forkunnskapskrav
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom
- har inngående kunnskap om teori om mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- har inngående kunnskap om pårørendes opplevelser og behov
- har inngående kunnskap om familiefokusert omsorg
- har inngående kunnskap om flerkulturell kompetanse i klinisk sykepleie
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om mestring og mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om pårørendes og etterlattes opplevelser og behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante etiske problemstillinger i tilknytning til ivaretakelse av den akutt og/eller kritisk syke eller døende pasients psykososiale behov
Læringsutbytte
Forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.
Innhold
lesing, skriving og muntlighet som grunnleggende ferdigheter
- fagspråk, fagtekster og læremiddelanalyse
- språk- og fagstimulerende arbeidsmåter i klasserommet
- vurdering av ulike elevarbeider
- norsk språk i et kontrastivt perspektiv
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksisopplæring
For nærmere beskrivelser av praksisopplæring, se egen praksisplan.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:
Muntlig presentasjon: Individuell muntlig presentasjon for medstudenter og lærer av et faglig emne, relatert til pensum. Omfang ca 10 minutter
Fagtekst: Individuell skriftlig fagtekst med utgangspunkt i pensumlitteraturen. Det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Omfang 1000-1200 ord.
Språk og læring: Utarbeiding av et flerfaglig undervisningsopplegg knyttet til temaet språk og læring i gruppe. Undervisningsopplegget presenteres muntlig (ca 15 min) for medstudenter på høgskolen og gjennomføres i praksis. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Det er mulig å søke om å kunne utføre arbeidskravet individuelt.
Arbeidskravene vurderes til -godkjent- eller -ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -ikke godkjent-, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
For å kunne avlegge eksamen i emnet kreves deltakelse i undervisning
- udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.
- studenter med dokumentert gyldig fravær fra undervisning som overstiger 20 %, må levere et skriftlig arbeid som kompenserer for fraværet.
Se nærmere omtale av obligatorisk tilstedeværelse i programplanen.
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering består av to deler; skriftlig eksamen under tilsyn og muntlig eksamen:
- skriftlig eksamen under tilsyn, omfang 4 timer. Resultatet teller 49 % av endelig karakter.
- individuell muntlig eksamen, om lag 20 minutters varighet. Resultatet teller 51 % av endelig karakter.
Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F. Det gis en felles karakter for alle studentene i gruppen
Vurderingsuttrykk
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern
Sensorordning
- Pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom
- Bruk av tvang i behandlingen av pasienten
- Mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- Pårørendes opplevelser og behov
- Familiefokusert omsorg
- Flerkulturell kompetanse
- Tilrettelegging for en verdig død