Studieinfo emne KDK2110 2019 HØST
KDK2110 Kunst, rom og formidling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art, Space and Dissemination
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR
2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet fokuserer videre på utviklingen av studentens praktiske-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske ferdigheter. Praktisk-estetisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. I emnet legges det vekt på kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv der forståelsen av rom og kontekst står sentralt. Emnet er organisert i form av to prosjekt (se under) med en avsluttende eksamen i emnet.
Fjerde semester av bachelorstudiet er tilrettelagt for utveksling.
Anbefalte forkunnskaper
KD2000 Entrepreneurship in art and design.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser og metoder knyttet til praktisk-estetiske arbeidsprosesser
- har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdet kunst og formidling
- har forståelse for hvordan teori og kontekst påvirker praktisk-estetiske uttrykk og har kunnskap om kommunikasjon og formidling i ulike format og til ulike målgrupper
- har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- har grunnleggende kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet samt miljø, forbruk og materialvalg
- har grunnleggende kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktisk-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske problemstillinger
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan anvende prosjekt - og prosessbaserte arbeidsmåter i fagområdet
- kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig, skriftlig og praktisk-estetisk i konkrete sammenhenger
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med praktisk-estetiske og teoretiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger samt opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både praktisk-estetisk, skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet
- kan reflektere over problemstillinger knyttet til kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv
- har innsikt i ulike presentasjonsformer og kunstformidlingsstrategier
- kan lede seg selv og andre i kunstneriske utviklingsprosjekter og kunstformidlingsarbeid
Innhold
Prosjekter i emnet
Prosjekt 1: Kunst, rom og installasjon. Om lag fem uker - individuelt arbeid: I prosjektet vektlegges forholdet mellom konsept, kontekst og materiale og studentene arbeider med å opparbeide seg en kritisk bevissthet knyttet til eget kunstnerisk uttrykk. I dette prosjektet står det praktisk-estetiske sentralt. I prosjektet inngår også en grunnleggende innføring i Material- og miljølære.
Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper. Om lag 3 hele uker, samt frittstående forberedende undervisningsøkter - gruppearbeid: Prosjektet retter seg mot formidling av samtidskunst. I prosjektet jobber studentene med målgrupperettet formidling i praksis og prosjektet inneholder en praksisuke.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier som gjennomføres parallelt. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Prosjekt 1: Kunst, rom og Installasjon (individuelt arbeid):
- Et praktisk-estetisk arbeid.
- En skriftlig, reflekterende tekst (om lag 1200 ord).
Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper (gruppearbeid):
- Praktisk gruppearbeid knyttet til formidling av samtidskunst.
- Utarbeidelse av et eget formidlingsdesign til praksisuken.
- En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
- En muntlig og visuell gruppepresentasjon
Det er krav om minst 80% deltagelse i obligatorisk undervisning.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
Vurdering og eksamen
Ny eksamen vår 2020:
Eksamensprosjektet er individuelt og består av følgende tre deler som utarbeides i sammenheng:
1) Et praktisk-estetisk arbeid (dokumenteres digitalt og leveres inn på Inspera)
2) En skriftlig formidlingstekst (om lag 200 ord)
3) En akademisk tekst (om lag 3000 ord)
Eksamensresultatet kan påklages.
[Tidligere: Eksamensprosjektet er individuelt og består av følgende tre deler som utarbeides i sammenheng:
1. Et praktisk-estetisk arbeid.
2. En formidlingstekst (om lag 200 ord).
3. En akademisk tekst (om lag 3000 ord).
Eksamensoppgaven blir utlevert om lag syv uker før innleveringsfristen.
Eksamensresultatet kan påklages.]
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala: A-F.
Sensorordning
To interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Emneansvarlig
Kamilla Freyr