EPN

KDK2110 Kunst, rom og formidling Emneplan

Engelsk emnenavn
Art, Space and Dissemination
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet fokuserer videre på utviklingen av studentens praktiske-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske ferdigheter. Praktisk-estetisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. I emnet legges det vekt på kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv der forståelsen av rom og kontekst står sentralt. Emnet er organisert i form av to prosjekt (se under) med en avsluttende eksamen i emnet.

Fjerde semester av bachelorstudiet er tilrettelagt for utveksling.

Anbefalte forkunnskaper

KD2000 Entrepreneurship in art and design.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser og metoder knyttet til praktisk-estetiske arbeidsprosesser
  • har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdet kunst og formidling
  • har forståelse for hvordan teori og kontekst påvirker praktisk-estetiske uttrykk og har kunnskap om kommunikasjon og formidling i ulike format og til ulike målgrupper
  • har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
  • har grunnleggende kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet samt miljø, forbruk og materialvalg
  • har grunnleggende kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktisk-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske problemstillinger
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan anvende prosjekt - og prosessbaserte arbeidsmåter i fagområdet 
  • kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig, skriftlig og praktisk-estetisk i konkrete sammenhenger
  • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med praktisk-estetiske og teoretiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger samt opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet 
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både praktisk-estetisk, skriftlig og muntlig
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet
  • kan reflektere over problemstillinger knyttet til kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv
  • har innsikt i ulike presentasjonsformer og kunstformidlingsstrategier
  • kan lede seg selv og andre i kunstneriske utviklingsprosjekter og kunstformidlingsarbeid

Innhold

Prosjekter i emnet

Prosjekt 1: Kunst, rom og installasjon. Om lag fem uker - individuelt arbeid: I prosjektet vektlegges forholdet mellom konsept, kontekst og materiale og studentene arbeider med å opparbeide seg en kritisk bevissthet knyttet til eget kunstnerisk uttrykk. I dette prosjektet står det praktisk-estetiske sentralt. I prosjektet inngår også en grunnleggende innføring i Material- og miljølære.

Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper. Om lag 3 hele uker, samt frittstående forberedende undervisningsøkter - gruppearbeid: Prosjektet retter seg mot formidling av samtidskunst. I prosjektet jobber studentene med målgrupperettet formidling i praksis og prosjektet inneholder en praksisuke.  

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier som gjennomføres parallelt. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Prosjekt 1: Kunst, rom og Installasjon (individuelt arbeid):

  •  Et praktisk-estetisk arbeid.
  • En skriftlig, reflekterende tekst (om lag 1200 ord).

Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper (gruppearbeid):

  • Praktisk gruppearbeid knyttet til formidling av samtidskunst.
  • Utarbeidelse av et eget formidlingsdesign til praksisuken.
  • En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
  • En muntlig og visuell gruppepresentasjon

Det er krav om minst 80% deltagelse i obligatorisk undervisning. 

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

Vurdering og eksamen

Ny eksamen vår 2020:

Eksamensprosjektet er individuelt og består av følgende tre deler som utarbeides i sammenheng:

1) Et praktisk-estetisk arbeid (dokumenteres digitalt og leveres inn på Inspera)

2) En skriftlig formidlingstekst (om lag 200 ord)

3) En akademisk tekst (om lag 3000 ord)

Eksamensresultatet kan påklages.

 

[Tidligere: Eksamensprosjektet er individuelt og består av følgende tre deler som utarbeides i sammenheng:

1. Et praktisk-estetisk arbeid.

2. En formidlingstekst (om lag 200 ord).

3. En akademisk tekst (om lag 3000 ord).  

Eksamensoppgaven blir utlevert om lag syv uker før innleveringsfristen.

Eksamensresultatet kan påklages.]

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala: A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

Emneansvarlig

Kamilla Freyr