Programplaner og emneplaner - Student
KDK2100 Visuell kommunikasjon 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Visual Communication 2
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet fokuserer videre på utviklingen av students skapende og analytiske ferdigheter. Praktisk-estetisk arbeid i verksted kombineres med relevant teori, og i emnet legges det vekt på kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv.
Forkunnskapskrav
Bestått KDK2000 Visuell kommunikasjon 1.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten:
- har kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser, metoder og miljømessige aspekter og hvordan denne kunnskapen benyttes i fellesverksteder
- forstår hvordan kunsthistorie og kontekst påvirker et kunstnerisk uttrykk
- har kunnskap om og forstår hvordan en analytisk tilnærming til fagteori avdekker kunnskap
- har kunnskap om problemstillinger knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv
Ferdigheter Studenten:
- kan vise egen anvendelse av teoretisk kunnskap i et nyskapende arbeid kan anvende prosjekt- og prosessbaserte arbeidsmåter i et kunstnerisk utviklingsarbeid
- kan presentere kunstfaglige områder både muntlig, skriftlig og praktisk i konkrete sammenhenger
Generell kompetanse Studenten:
- har kjennskap til kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv
- har innsikt i ulike presentasjonsformer og kunstformidlingsstrategier
- kan lede seg selv og andre i kunstneriske utviklingsprosjekter
Innhold
Prosjekter i emnet Prosjekt 1. Kommunikasjon (om lag 5 uker - individuelt arbeid)
- Prosjektet gir en grunnleggende innføring i kommunikasjon gjennom grafisk design. Studentens evne til å utvikle idéer og formidle et design står sentralt.
Prosjekt 2. Identitet og faglig fokus (om lag 6 uker - individuelt arbeid)
- I prosjektet står nytenkning sentralt. Forholdet mellom konsept, kontekst og materiale vektlegges og studenten arbeider med å opparbeide seg en kritisk bevissthet knyttet til egen identitet og kunstnerisk uttrykk. Prosjektet er eksamensforberedende og vektlegger en komparativ analytisk tilnærming til kunstfaglig forståelse og produksjon.
Prosjekt 3. Eksamensprosjekt (om lag 10 uker - individuelt)
Se under for nærmere beskrivelse av eksamen. Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier som gjennomføres parallelt. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Deler av undervisningen vil bli gitt på engelsk.
Fravær - ikke bestått Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:
Arbeidskrav, prosjekt 1: Kommunikasjon (individuelt arbeid)
- En praktisk og skriftlig oppgave knyttet til grafisk design (om lag 1200 ord)
Arbeidskrav, prosjekt 2: Identitet og faglig fokus (individuelt arbeid)
- En praktisk og skriftlig oppgave knyttet til identitet og utviklingen av eget kunstnerisk uttrykk (om lag 1200 ord)
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 10 uker før innleveringsfristen. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.
1. Praktisk-estetisk prosjekt
Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
2. Skriftlig oppgave
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte inntil 3000 ord.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.