EPN-V2

KDK1100 Idéutvikling og grunnleggende teknikker Emneplan

Engelsk emnenavn
Ideation and basic techniques
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet gir en innføring i idéutvikling knyttet til ulike teknikker, materialer og redskap i kunstfaglige prosesser. Gjennom ulike format får studenten kjennskap til det å vurdere, dokumentere og formidle eget og andres arbeid. Emnet gir også en innføring i samtidens kunstretninger og i relevant teori. Digitale medier bli tatt i bruk som formidlingsverktøy, til utprøving og dokumentasjon, samt som selvstendig kunstnerisk uttrykk gjennom hele emnet.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten

    • kjenner til ulike metoder for idéutvikling
    • har grunnleggende kunnskap om begrep knyttet til fagområdet kunst og formidling
    • har kunnskap om samtidens kunstretninger og relevant teori

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende egnede redskap, materialer og teknikker
    • kan velge ut og ta i bruk egnede arbeidsmetoder og estetiske virkemidler i eget arbeid
    • kan anvende egnede digitale medier til utprøvinger, redigering og presentasjon

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan innhente, utvikle, bearbeide og presentere idéer
    • kan begrunne egne valg knyttet til estetiske prosesser
    • kan arbeide selvstendig ut fra valgt problemformulering
    • har kjennskap til problemstillinger knyttet til opphavsrettslige forhold
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet og organiseres i prosjekter. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I emnet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der.

    Emnet går over om lag 17 uker.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:

    • Et praktisk-estetisk arbeid knyttet til grunnleggende teknikker i emnet. Arbeidet skal følges av en skriftlig refleksjon (om lag 3000 ord, individuelt arbeid).

    Arbeidskravet vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid vurderes gruppen under ett.

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er et praktisk-estetisk prosjekt med tilhørende skriftlig refleksjon. Prosjektet og den skriftlig refleksjonen vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 4- 6 uker før innleveringsfristen. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.

    1. Praktisk-estetisk prosjekt

    Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

    2. Skriftlig oppgave

    Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte inntil 3000 ord.

    Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

    Fravær - ikke bestått

    Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

    Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    I avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.