EPN-V2

KARDI6200 Kardiologisk sykepleie Emneplan

Engelsk emnenavn
Cardiac nursing
Studieprogram
Videreutdanning i kardiologisk sykepleie
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan presentere psykisk helsearbeid i et historisk perspektiv
  • kan reflektere over faktorer som hemmer og fremmer psykisk helse på individ og gruppenivå
  • kan drøfte hvordan psykoser, personlighetsforstyrrelser, angst, stemningslidelse og rusavhengighet kan påvirke pasientenes grunnleggende behov og selvforståelse, og hvilke konsekvenser dette får for personsentrert sykepleie
  • kan gjøre rede for psykiske- og psykososiale utfordringer hos innvandrere, flyktninger, samer og andre minoritetsgrupper, samt gjøre rede for hvordan stigma, utenforskap, diskriminering og rasisme kan påvirke psykisk og psykososial helse
  • kan gjøre rede for mestringsstrategier og begreper som bedringsprosesser, brukermedvirkning, recovery og empowerment
  • kan forklare hvordan rammefaktorer som gjeldende lovverk og tvangsbestemmelser kan ha betydning for utøvelse av sykepleie i psykisk helsearbeid
  • kan drøfte barn og unges særegne behov knyttet til traumer, omsorgssvikt, vold, overgrep og rus- og sosioøkonomiske problemer

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sentrale miljøterapeutiske prinsipper relatert til pasienter med psykiske lidelser og kan etablere, opprettholde og avslutte relasjoner
  • kan anvende kunnskaper om hovedgruppene av psykofarmaka og integrere kunnskap fra sykdomslære i vurdering av legemidlers virkning og bivirkning
  • kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med mennesker med psykiske lidelser og samarbeide tverrfaglig
  • kan gjøre en helhetlig kartlegging av symptomer, risiko og livshistorie hos personer med psykiske og rusrelaterte lidelser og tilstander og anvende gjeldende dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av sykepleie
  • kan fortløpende vurdere situasjoner som innebærer risiko for pasienter og/eller ansatte, og forebygge uønskede hendelser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med mennesker med psykiske lidelser og rusavhengighet og ta imot veiledning og tilbakemeldinger
  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder i praksisfeltet, og kan ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder i personsentrert sykepleie og i tverrfaglig samarbeid

Anbefalte forkunnskaper

Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.

Forkunnskapskrav

Examination support material is permitted in part 1 of the exam.

Læringsutbytte

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can describe and discuss the principles of psychomotor physiotherapy
  • can discuss key aspects of patient-oriented treatment
  • can critically assess physical aspects of mental health issues

Skills

The student

  • can apply principles of psychomotor physiotherapy in an independent manner in clinical practice
  • can critically assess and apply different treatment approaches adapted to the individual patient
  • can analyse and assess individual treatment processes

General competence

The student

  • can analyse problems related to psychomotor physiotherapy at a professional level
  • can communicate professional assessments to relevant partners and contribute constructively to interdisciplinary cooperation

Arbeids- og undervisningsformer

There will be two internal examinators. An external programme supervisor will be used in accordance with the Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Vurdering i praksis.

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til politiske føringer for og organiseringen av karriereveiledning i Norge og andre land
  • har grunnleggende kunnskap om fasene i utviklingsarbeid og endringsprosesser
  • har systemforståelse for utdanningsstrukturer og arbeidslivet
  • har kunnskap om utfordringer knyttet til mangfold og utenforskap

Ferdigheter

Studenten

  • kan initiere og lede gruppeprosesser
  • kan identifisere relevante samarbeidspartnere for karriereveiledning og utvikle funksjonelle nettverk
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid i karriereveiledningsfeltet

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til kritisk og etisk refleksjon over egen rolle og kompetanseutvikling som profesjonsutøververdsetter brukermedvirkning og bruker funksjonelle nettverk med relevante samarbeidspartnere for å legge til rette for karriereutvikling og livslang læring
  • holder seg faglig oppdatert og bidrar til egen utvikling gjennom refleksiv praksis

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeidsformene på samlingene veksler mellom forelesninger, øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger i studentgruppen. Mellom samlingene skal studentene arbeide med litteratur og et prosjektarbeid som danner grunnlag for eksamen.

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Individuelt refleksjonsnotat knyttet til emnets tema. Omfang 300-400 ord eller videologg på 2-3 minutter.
  2. Studentene skal i grupper på 2-4 studenter planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Dette dokumenteres på følgende måter:
    • Utforme prosjektskisse og problemformulering. Skriftlig oppgave, omfang 400-800 ord
    • Presentere resultater og erfaringer fra utviklingsarbeidet for medstudenter og eventuelt inviterte gjester. Muntlig framlegg, 15-20 minutter pr gruppe

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Sensorordning

Prosjekteksamen i gruppe på 2-4 studenter. I eksamensbesvarelsen skal studentene beskrive og drøfte erfaringer med utviklingsarbeidet i lys av relevant teori og studiets læringsutbytter

Besvarelsen leveres enten som et skriftlig dokument på 3000-4000 ord eller som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 8-10 minutter.

Det kan i særlige tilfeller søkes om å levere eksamen individuelt.

Ny og utsatt eksamen

Til første ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av prosjektoppgaven, ved senere forsøk må det skrives ny prosjektoppgave.

Emneoverlapp

SYKKPRA50x, SYKPRA50x, SYKDPRA50 og SKOMPRA20 er fullt overlappende.