Programplaner og emneplaner - Student
K2MB6200 Matematikk 2 for trinn 1-7, emne 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics 2, Level 1-7, Subject 2
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Bacheloroppgaven er det avsluttende emnet i faglærerutdanning i design, kunst og håndverk. Den er et individuelt praktisk estetisk prosjekt med forankring i profesjonsfaget og har tilknytning til praksisfeltet. Studenten avgrenser et fagområde, setter opp problemstillinger, undersøker, analyserer samt drøfter og reflekterer over valgt tema. I bacheloroppgaven skal det anvendes vitenskapsteori og metode.
-
Forkunnskapskrav
Samtlige emner må være vurdert til godkjent for å kunne gå opp til avsluttende bacheloreksamen.;;
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har overførbar dybdekunnskap om elevers utvikling av algebraisk tenkning og lærerens rolle i denne utviklingen
- har inngående undervisningskunnskap knyttet til progresjon i undervisning om algebraisk tenkning på trinn 1-7, og overgangen til ungdomsskolen
- har kunnskap om hvordan viten i matematikk utvikles gjennom undersøkelser og eksperimenter og påfølgende bevisføring
- har kunnskap om ulike typer matematiske bevis, argumentasjonsformer og matematisk modellering med relevans for undervisning på barnetrinnet
- har kjennskap til kvalitative metoder som er relevante i matematikkdidaktisk forskning
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle spesialkunnskap om matematikkdidaktikk knyttet til algebra
- har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning slik at alle elever opplever mestring og er utfordret
- kan vurdere og reflektere over egen praksis og bruke dette til å planlegge videre undervisning
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter
- kan tilrettelegge for en undervisningsform hvor den matematiske samtalen står sentralt
Generell kompetanse
Studenten
- kan initiere og lede lokalt utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
- kan delta og bidra i FoU-prosjekter og andre samarbeidsprosjekter med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis.
- har innsikt i den matematiske oppdagelsesprosessen: eksperimentering, hypotesedannelse, begrunnelse, falsifisering og generalisering
-
Innhold
Det matematikkfaglige arbeidet i emne 2 er sentrert rundt utvikling av overførbar dybdekunnskap om algebraisk tenkning, og vil omfatte blant annet relasjonell tenkning i tallforståelse og tallregning, overgangen fra aritmetikk til algebra, algebra og funksjoner. Dette knyttes nært til praktisk tilrettelegging av undervisning for å møte alle elevers behov, til barns utvikling av algebraisk tenkning i løpet av barnetrinnet. Samtidig legges det vekt på lærerens horisontkunnskap, det vil si sammenhengen mellom barnetrinnets matematikk og den matematikken elevene vil møte i senere skolegang, inkludert formell matematisk argumentasjon og bevis innen algebra.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har gode fagkunnskaper innen design, kunst og håndverk
- har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder med relevans for fagområdet
- viser profesjonsfaglig innsikt med et helhetlig perspektiv slik at gode løsninger blir valgt
- har kunnskap om tilgjengelig litteratur samt pågående forskning og utvikling relevant for problemstillingen
- kan anvende gammel og ny kunnskap til ny viten og praktiske, helhetlige løsninger
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende vitenskapelig metoder og teorier i forskning og utviklingsarbeid
- utføre en profesjonsfaglig oppgave med en praktisk og forskningsmessig problemstilling, på en selvstendig og systematisk måte
- definere problemstilling, omfang og prosjektmål og planlegge framdrift
- beherske egnede metoder og verktøy
- benytte relevant faglig teori og litteratur på en korrekt måte
- beskrive oppgaven, analysere resultater og drøfte seg fram til en konklusjon
- beherske planlegging og gjennomføring av prosjekt
- viser selvstendighet og initiativ, kreativitet og innovasjon
- vurdere løsninger i en livsløps-/ miljømessig, samfunnsmessig og profesjonsfaglig sammenheng
- analysere og kvalitetssikrer resultatene og viser evne til refleksjon
Generell kompetanse
Studenten
- begrunner, gjennomfører, vurderer og dokumenterer et faglig utviklingsarbeid knyttet til praksis i; formgiving, kunst og håndverk
- viser selvstendighet, initiativ, kreativitet og innovasjon ;
- vurderer profesjonsfaglige løsninger i en livsløps-/ miljømessig, samfunnsmessig og økonomisk sammenheng
- analyserer og kvalitetssikrer resultatene og viser evne til refleksjon
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Prosjektarbeid.
-
Vurdering og eksamen
Avsluttende eksamen gjennomføres i vårsemesteret.
K2MB6200: Individuell muntlig eksamen. Vårsemester. A-F.
Karakteren i emnet fastsettes på grunnlag av muntlig eksamen (omfang om lag 30 minutter) med utgangspunkt i en problemstilling som gis minst tre uker i forveien. En disposisjon (omfang om lag 1200 ord) må sendes til faglæreren senest én uke før muntlig eksamen starter.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala, A-F.
A: Fremragende prestasjon. Kandidaten viser svært god faglig og didaktisk kunnskap, og svært selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser særdeles god oversikt over emnets faglige og didaktiske innhold, høyt refleksjonsnivå med hensyn til læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Svært god prestasjon i å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
B: Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god faglig og didaktisk kunnskap, og meget selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser meget god oversikt over emnets faglige og didaktiske innhold, og meget gode refleksjoner over læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Meget god prestasjon i å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
C: Jevnt god prestasjon. Kandidaten viser god innsikt i faglig og fagdidaktisk innhold med god refleksjon og selvstendig bruk av kunnskapen. Viser gode refleksjoner over læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Gode prestasjon i å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
D: En prestasjon med enkelte vesentlige mangler. Kandidaten viser en del innsikt i de viktigste elementene av faglig og fagdidaktisk innhold, med en viss grad av evne til refleksjon og selvstendig bruk av kunnskapen. Kandidaten viser noe refleksjon over læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Kandidaten redegjør i en viss grad for faglig innhold, oppfatter noen problemstillinger og begrunner sine svar med noe presisjon.
E: Prestasjon som tilfredsstiller de faglige minimumskravene til kunnskap, men hvor kunnskapen anvendes på en mindre selvstendig måte. Kandidaten har noe innsikt i viktige elementer av faglig og fagdidaktisk innhold, men kandidatens innsikt er ufullstendig og preget av begrenset forståelse for sammenhengene i emnet. Kandidaten bruker kunnskapen på en lite selvstendig måte og viser lavt refleksjonsnivå om læringsmål, fagets egenart oglærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Kandidaten redegjør i noen grad for faglig innhold, oppfatter noen problemstillinger og begrunner i noen grad sine svar.
F (Ikke bestått): Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Utilstrekkelig kunnskap om fag og fagdidaktikk og om lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Viser lite innsikt i sammenhengen i det faglige innholdet og liten eller ingen bruk av kunnskapen på en selvstendig måte.
-
Sensorordning
Prosjektarbeid hvor det skriftlige har et omfang på ca. 6000 ord.
-
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.