Programplaner og emneplaner - Student
Mathematics for Grades 1-7, Course 2 Programme description
- Programme name, Norwegian
- Matematikk 2MB, 1.-7. trinn
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
-
Introduction
Målgruppen for studiet er lærere i grunnskolen og videregående opplæring, lærere som underviser voksne på disse nivåene, og lærere i kulturskoler.
-
Target group
Opptakskrav er bestått allmennlærer-, / faglærer-, yrkesfaglærer-, grunnskolelærerutdanning (5-10), PPU eller PPU-Y og minimum 30 studiepoeng i spesialpedagogikk 1 eller tilsvarende spesialpedagogiske emner. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i opplæringen.
Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen og Spesialpedagogikk 1 for 8.-13. trinn. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.
-
Admission requirements
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om spesialpedagogikk som fag- og forskningsfelt, samt etiske utfordringer i spesialpedagogisk arbeid
- har kunnskap om ulike perspektiver på psykososiale vansker og hvordan slike vansker kan forebygges og avhjelpes
- har kunnskap om rådgivning, samarbeid og utviklingsarbeid i skolen
Ferdigheter
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere spesialpedagogiske tiltak for å forebygge og/eller avhjelpe psykososiale vansker, basert på relevante kartleggingsmetoder
- kan kritisk anvende rådgivningsferdigheter i spesialpedagogisk arbeid på individ og systemnivå
- kan innhente og reflektere over oppdatert spesialpedagogisk fag- og forskningslitteratur på en strukturert måte, og kritisk vurdere kvalitet, samt praktisk relevans
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan planlegge og anvende fagkunnskaper og profesjonelle ferdigheter i spesialpedagogisk arbeid over tid både individuelt og i en gruppe
- kan vurdere og gjennomføre kompetanse- og organisasjonsutvikling i skolen, og har evne til kritisk refleksjon over egen rolle og utvikling som profesjonsutøver
- har innsikt omkring etiske utfordringer, problemstillinger og dilemmaer i spesialpedagogisk arbeid
-
Learning outcomes
Studiet er organisert som et deltidsstudium hvor det veksles mellom samlinger på campus og en nettbasert organisering. Studiet består av følgende to emner:
- Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv (15 studiepoeng)
- Rådgivning og utviklingsarbeid i skolen (15 studiepoeng)
I emnet «Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv» vil ulike forståelsesmåter av psykososiale vansker bli synliggjort og problematisert. Emnet skal belyse hvordan ulike utfordringer i skolen kan forebygges og avhjelpes, og det rettes søkelys mot ulike tilnærmingsmåter for å skape gode betingelser for utvikling og læring. Tidlig innsats og tiltak for å skape inkluderende praksiser i skolen vil være sentralt i emnet. Studiet har fokus på studentenes erfaring og legger opp til at studentene skal reflektere over egen praksis og organisasjon.
I emnet «rådgivning og utviklingsarbeid i skolen» blir det fokusert på ulike rådgivningsperspektiver som grunnlag for spesialpedagogiske tiltak. I dette emnet får studenten innsikt i og forståelse for spesialpedagogisk rådgivning- og innovasjonsarbeid. Sentralt i hele studiet er studentenes utvikling av egen praksis, men også organisasjonsutvikling på skolene studentene tilhører.
-
Content and structure
Samlingene vil bygge på temaforelesninger og studentaktive studieformer med refleksjon og erfaringsdeling rundt praksisrelaterte arbeidskrav, samt praktiske øvelser. Mellom samlingene vil studentene arbeide med arbeidskrav på eget arbeidssted.
Arbeidsformene er viktig del av studiet, og skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå. Arbeidsformene kan variere mellom:
- forelesning
- nettbaserte forberedelser mellom samlingene
- arbeid i læringsgrupper
- gi og motta veiledning ved egentrening individuelt og i grupper
- videopptak av veiledningssituasjoner
- skriftlige oppgaver
- arbeid med kasusoppgaver
- studentfremlegg
Optional course Spans multiple semesters1st year of study
1. semester
-
Teaching and learning methods
Arbeidskrav
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Studentene skal gjennomføre to arbeidskrav per semester, samt gruppeeksamen på høsten og individuell semesteroppgave på våren. I arbeidskravene vil det inngå kunnskapsdeling i eget kollegium og utprøving av ny faglig kunnskap. Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Studietilbudet er et samlingsbasert deltidsstudium. Det forutsettes at studentene arbeider selvstendig med studiene mellom samlingene, blant annet gjennom arbeidskrav, refleksjonsoppgaver og aktivt arbeid med pensumlitteratur.
Ettersom studiet har et praksis- og utviklingsorientert fokus, med vekt på studentenes egne erfaringer, er det et krav om 80% tilstedeværelse hvert semester for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20% kan unntaksvis kompenseres med en skriftlig oppgave etter avtale med faglærer.
-
Work requirements
Emne 1, høst: SP2S6100, Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv, 15 stp
Eksamensform: Prosjektoppgave i gruppe
Vurderingsuttrykk: Bestått / ikke bestått
Emne 2, vår: SP2S6200 Rådgivning og utviklingsarbeid i skolen
Eksamensform: Individuell semesteroppgave.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter A - F
-
Assessment
Programplan for spesialpedagogikk 2 (oppdrag)
Special Needs and Inclusive Education 2
30 studiepoeng. Videreutdanning, deltid
Studieprogramkode: SP2SO
Emnekoder: emne 1 SP2S6100; emne 2 SP2S6200
Godkjent av utdanningsutvalget 16.03.2020 Gjeldende fra høstsemester 2020
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier Institutt for yrkesfaglærerutdanning
-
Other information
Programplan for matematikk 2, trinn 1-7 (30 studiepoeng) – oppdrag
Programplan godkjent av prodekan for studier 26. mai 2014
Siste revisjon godkjent av prodekan for studier 04.12.2015
Programplanen gjelder fra høstsemester 2020
Redaksjonell endring 13.11.2017
Videreutdanning. Deltidsstudium med samlinger
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning