Programplaner og emneplaner - Student
K2MB6100 Mathematics Level 1-7, Subject 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk 2 for trinn 1-7, emne 1
- Study programme
-
Mathematics for Grades 1-7, Course 2
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten må være tatt opp på mastergradsstudiet i jordmorfag.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk og elevers læring på barnetrinnet
- har inngående undervisningskunnskap knyttet til progresjon i matematikkopplæringen gjennom grunnskolen: overgangen fra barnehage til skole, begynneropplæringen og overgangen mellom trinnene
- har undervisningskunnskap i og om matematisk teoridannelse knyttet til den systematiske oppbygningen av plangeometri
- har kunnskap om ulike typer matematiske bevis og argumentasjonsformer, samt simulering og modellering med relevans for undervisning på barnetrinnet
- har kunnskap om interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til undervisning i matematikk
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
- kan bidra i lokalt læreplanarbeid
- kan analysere og vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning slik at alle elever skal oppleve mestring og skal være utfordret
- kan vurdere uventete innspill fra elevene og ta begrunnede valg om respons på stående fot
- kan velge ut, vurdere og omforme oppgaver og aktiviteter, med begrunnelser forankret i nyere forskning
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i forskning og egen erfaring, inkludert undervisningsformer hvor digitale verktøy gir elevene ny innsikt i matematikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta og bidra i samarbeidsprosjekter med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis
- har erfaring med matematisk teoribygging generelt og betydningen av definisjoner og beviser i matematikk spesielt
- har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
Content
Det matematikkfaglige arbeidet i emne 1 vil omfatte blant annet sannsynlighet, beskrivende statistikk, geometri. Dette knyttes nært til praktisk tilrettelegging av undervisning for å møte alle elevers behov, til det å forstå og beskrive barns måter å resonnere i og kommunisere om matematikk, og til barns utvikling av matematisk forståelse. Samtidig legges det vekt på lærerens horisontkunnskap, det vil si sammenhengen mellom barnetrinnets matematikk og den matematikken elevene vil møte i senere skolegang. Analyse av læreplaner, nasjonale og internasjonale tester inngår. Modellering og bevis og argumentasjon er de matematiske prosessene som blir vektlagt i emne 1.
Teaching and learning methods
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte betydningen av normalt svangerskap, fødsel og barseltid, herunder anatomi, fysiologi, psykologi og farmakologi som er relevant for yrkesutøvelsen
- kan identifisere og analysere det friske ufødte og nyfødte barnet, herunder anatomi og fysiologi, samt har grunnleggende kunnskap i embryologi
- kan vurdere anatomi og fysiologi vedrørende amming og faktorer som påvirker etablering og opprettholdelse av melkeproduksjon, samt ernæring av nyfødte dersom forelder ikke kan/skal amme og/eller at barnet ikke bør få morsmelken
- kan drøfte patologiske tilstander i svangerskap, fødsel, barseltid, og ved amming/morsmelkproduksjon og hos det ufødte og det nyfødte barnet
- kan vurdere hvordan den gravides og partners nettverk, livssituasjon, levevaner, helsekompetanse, fysiske, psykiske og seksuelle helse påvirker svangerskap, fødsel og barseltid, familiedannelse, tilknytningsprosesser og det ufødte eller nyfødte barnets helse
- kan vurdere kartleggingsverktøy, undersøkelser og behandling som tilbys i svangerskap, fødsel og barseltid
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge individuell omsorg ved å fremme og respektere etnisk, religiøst, kulturelt, kjønns- og seksualitetsmangfold, uavhengig av alder, helsestatus, funksjonsnivå og juridisk- og sosioøkonomisk status
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante faglige problemstillinger knyttet til svangerskap, fødsel, barsel og familiedannelse, og redegjøre for når det skal henvises videre
- kan anvende kunnskap og ferdigheter i et forebyggende og helsefremmende perspektiv overfor den nye familien
Course requirements
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene kan omfatte forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), omvendt undervisning («flipped classroom»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar, selvstudier og arbeidskrav.
Assessment
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- AmmE-læring nettkurs
- Pediatri nettkurs
- «Studentaktiv læring/hverandreundervisning» i gruppe på 4-6 studenter
Permitted exam materials and equipment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer
Grading scale
Gradert karakterskala, A-F.
A: Fremragende prestasjon. Kandidaten viser svært god faglig og didaktisk kunnskap, og svært selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser særdeles god oversikt over emnets faglige og didaktiske innhold, høyt refleksjonsnivå med hensyn til læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Svært god prestasjon i å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
B: Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god faglig og didaktisk kunnskap, og meget selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser meget god oversikt over emnets faglige og didaktiske innhold, og meget god evne til refleksjon over læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Meget god prestasjon i å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
C: Jevnt god prestasjon. Kandidaten viser god innsikt i faglig og fagdidaktisk innhold med selvstendig bruk av kunnskapen. Viser gode refleksjoner over læringsmål, matematikkens egen art og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. God prestasjon i å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
D: En prestasjon med enkelte vesentlige mangler. Kandidaten viser en del innsikt i de viktigste elementene av faglig og fagdidaktisk innhold, med en viss grad av evne til refleksjon og selvstendig bruk av kunnskapen. Kandidaten viser noe evnetil refleksjon over læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Kandidaten viser noe evne til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
E: Prestasjon som tilfredsstiller de faglige minimumskravene til kunnskap, men hvor kunnskapen anvendes på en mindre selvstendig måte. Kandidaten har noe innsikt i viktige elementer av faglig og fagdidaktisk innhold, men kandidatens innsikt er ufullstendig og preget av begrenset forståelse for sammenhengene i emnet. Kandidaten bruker kunnskapen på en lite selvstendig måte og viser lavt refleksjonsnivå om læringsmål,fagets egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Kandidaten kan i en viss grad redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar.
F (Ikke bestått): Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Utilstrekkelig kunnskap om fag og fagdidaktikk og om lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Viser lite innsikt i sammenhengen i det faglige innholdet og liten eller ingen bruk av kunnskapen på en selvstendig måte.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor benyttes til evaluering av vurderingsordningen.
Admission requirements
Gradert skala A-F