EPN-V2

JBV3800 Climate Change Journalism Emneplan

Engelsk emnenavn
Climate Change Journalism
Studieprogram
Journalistikk, enkeltemner
Bachelorstudium i journalistikk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Climate change encompasses most areas of human knowledge. The role and responsibility of journalists is to tell stories and make climate change relevant as a society issue. This course zooms in on aspects of the transformations in economics, politics, technologies and ethics. But students will be encouraged to pursue any topic, from human health to species migration, related to climate change.

Forkunnskapskrav

No required prerequisite knowledge, but note that the study has progression rules, see the generell part of the programme description.

Læringsutbytte

Knowledge

The student has knowledge about

  • climate change
  • political, economic, and ethical questions raised by the need for transformative change of societies in the wake of climate change

Skills

The student can

  • analyse and reflect over the development of climate change as a nature and a society issue
  • convey climate change as a society issue in engaging ways for the general public

General competence

The student can

  • synthesize knowledge from different areas related to climate change
  • reflect on the norms and values of journalism in the context of climate change as a society issue

Arbeids- og undervisningsformer

The class session will combine lectures on climate change and aspects of the societal transformations with group work to generate ideas by the students. Most of the sessions will take place during two intensive weeks of tutoring, where the presence of students is mandatory.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Course Requirements

Participation during class sessions is mandatory. Students who have more than 20 percent absence from class sessions will not be qualified to take the exam.

Vurdering og eksamen

There are two assignments: One journalistic reportage, and one term paper which both covers the curricula and reflects over the journalistic reportage. Both assignments must be written in English.

A newspaper reportage should not exceed 12 000 caracthers (spaces included). A radio or TV reportage should not be longer than 5 minutes. The instructor will give feedback to the journalistic reportage at the class sessions.

The term paper should be approximately 12 pages, or 4000 words, 1,5 space, font size 12, discussing the course curricula and reflecting theoretically on the journalistic work.

Students with legitimate absence, or who have failed an ordinary examination, are entitled to a new examination.

Hjelpemidler ved eksamen

All utilities allow as long as rules for source reference is followed.

Vurderingsuttrykk

The journalistic reportage and the term paper are given one grade, and are assessed according to a scale ranging from A to F, with A-E as pass grades and F as fail grade.

Sensorordning

Videreutdanning i kardiologisk sykepleie er et deltidsstudium over tre semestre. Fullført studium gir 60 studiepoeng (60 ECTS).

Antall hjertepasienter forventes å øke grunnet livsstilsendringer og høyere andel eldre i befolkningen. Rask og omfattende utvikling innen medisinsk diagnostikk og behandling gjør at flere pasienter kan behandles. Stadig flere kan leve et langt liv med hjertesykdom, med behov for forebygging, behandling og oppfølging. Utvikling innen spesialisthelsetjenesten, med kortere liggetid, flere behandlingsmetoder og muligheter, gir økt press på helsetjenestens ressurser og kompetansebehov. Samhandlingsreformen gjør at pasientene blir skrevet ut fra sykehus raskere for videre behandling og oppfølging ved lokalsykehus, primærhelsetjeneste, fastlege og ulike rehabiliteringstilbud.

Behovet for klinisk spesialisering og kompetanseheving i kardiologisk sykepleie er en påkrevet del av denne utviklingen. Hensikten med studiet er å videreutvikle spesialisert klinisk kompetanse hos sykepleiere som arbeider med hjertepasienter. Utdanningen foregår i nær tilknytning til klinisk praksis med egen arbeidsplass som læringsarena, i tillegg til hospiteringspraksis.

Den kardiologiske sykepleieren arbeider både i spesialisthelsetjenesten og i kommunehelsetjenesten. På sykehus arbeider den kardiologiske sykepleier primært med hjertepasienter på medisinske sengeposter eller medisinske poliklinikker, på større sykehus på hjertesengeposter, overvåkingsavdelinger eller på hjertepoliklinikker. I kommunehelsetjenesten arbeider den kardiologiske sykepleieren på distriktsmedisinske sentre, på legevakt eller sykehjem med spesiell oppfølging av hjertepasienter. Den kardiologiske sykepleieren blir en ressursperson både i spesialisthelsetjenesten og i kommunehelsetjenesten.

Studenter som har gjennomført videreutdanning etter programplanen av 14.9.2016, kan etter søknad få studiet innpasset i masterstudiet i Empowerment og helsefremmende arbeid. Dette forutsetter at de har fått studieplass på masterstudiet.

Opptakskrav

The course can be offered as a single course subject if there is capacity.

Entry Requirements for single course applicants are: Higher Education Entrance Qualification and minimum 60 ECTS.