EPN-V2

INP6200 Læringsledelse, mangfold og inkludering Emneplan

Engelsk emnenavn
Management of Learning, Multiplicity and Inclusion
Studieprogram
Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i yrkesfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Bestått emne SPIN7100 eller tilsvarende.

Forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om barn og unges psykososiale miljø
  • har kunnskap om ulike lærevansker hos barn og unge
  • har forståelse for ulike spesialpedagogiske problemstillinger

Ferdigheter

Studenten:

  • kan reflektere over ulike opplæringstiltak
  • har et kritisk og grundig forhold til systematisk arbeid
  • kan anvende individuelle opplæringsplaner som er hjelpemiddel i arbeidet
  • kan diskutere aktuelle tiltak i samarbeid med andre faggrupper

Generell kompetanse

Studenten:

  • har generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis og i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og praktiske situasjoner
  • kan anvende teori i vurdering av praktiske situasjoner

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • bred kunnskap om å lede læringsprosesser i et flerkulturelt mangfold i opplæringsvirksomheter
  • bred kunnskap og forståelse for hvordan endrings- og utviklingsarbeid kan fremme utvikling av yrkesfagene i en mangfoldig elevgruppe
  • bred kunnskap om kjønn og flerkulturalitet, andre kulturidentiteter
  • forståelse av ungdoms- og yrkesidentiteter på ulike læringsarenaer

Ferdigheter

Studenten kan

  • lede innovative og inkluderende læreprosesser i en mangfoldig elevgruppe
  • veilede og lede konflikthåndtering og skape et inkluderende læringsmiljø
  • lede læring ved utvikling av nye læringsarenaer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over etiske utfordringer og skolens verdivalg i møte med en mangfoldig elevgruppe
  • i samarbeid med kolleger være opptatt av hvordan skolens praksis bidrar til elevenes læring og utvikling
  • være en del av skolens profesjonelle læringsfellesskap
  • anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med inkludering og mangfold

Innhold

  • ulike typer lærevansker - årsaker og symptomer
  • psykososiale vansker hos barn og unge
  • psykisk utviklingshemning og livskvalitet
  • språk-, lese- og skrivevansker
  • spesialpedagogiske muligheter og utfordringer i et individ- og systemperspektiv
  • pedagogiske tiltak på ulike opplæringsarenaer
  • vansker innenfor autismespekteret

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1. Studentene skal i grupper på to til fire studenter utforme utviklingsmål knyttet til læringsledelse med inkludering og mangfolds-problematikk på egen arbeidsplass og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Omfang: om lag 12 minutters varighet, der tekst bilder og eventuelt film er dokumentasjonsformen.

2. I grupper på to til fire studenter skal studentene dele erfaringer fra utviklingsarbeidet i læringsledelse med fokus på inkludering og mangfold, og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med andre kollegaer på egen arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for kollegaer på egen arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres med et individuelt skriftlig refleksjonsnotat. Dokumentasjonen har et omfang på om lag 1800 ord.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær som overskrider 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse, se programplanen.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering er en individuell prosjekteksamen. Prosjekteksamen består av en fagtekst om eget utviklings-/innovasjonsarbeid. Teksten skal skrives etter gitte kriterier. I teksten skal det anvendes relevant teori. Arbeidet gjøres individuelt, omfang 3000 ord (+/- 10%) + litteraturliste og eventuelle vedlegg. Arbeid med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av besvarelsen er ved avslutning av emnet.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Ved karakteren F kan det leveres omarbeidet versjon av hjemmeeksamen én gang. Ved senere forsøk og ved forbedring av karakter må det utformes ny oppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle tilgjengelige

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes med bokstavkarakterer der A-E er bestått og F er ikke bestått

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Opptakskrav

Børge Skåland