Programplaner og emneplaner - Student
INP6100 Læringsledelse i innovasjonsprosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Management of Learning in Innovation Processes
- Studieprogram
-
Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i yrkesfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Følgende aktiviteter er obligatoriske:
- Delta i redaksjonsarbeid/intern praksis (workshop/samlinger med varighet opp mot to uker). Studenter som ikke deltar, mister eksamensretten.
Det er obligatorisk å delta på 80 prosent av den øvrige undervisningen. Ved fravær over 20 prosent mister studenten eksamensretten, men faglærer kan gjøre en individuell vurdering av om kompensasjon er mulig.
Formålet med de obligatoriske aktivitetene er å sikre studentenes læringsutbytte, og gi studentene praktisk trening og erfaring med å arbeide som journalister i en redaksjon.
Forkunnskapskrav
Eksamen i emnet er en individuell mappeinnlevering bestående av minst to nyhetssaker fra redaksjonsarbeidet inkludert et refleksjonsnotat på 4-6 sider. Omfanget av arbeidene i mappa spesifiseres i undervisningen.
Mappa gis en samlet karakter (bestått/ikke bestått).
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5
Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- bred kunnskap om hvordan entreprenørielle holdninger og ferdigheter utvikles i individet
- bred kunnskap og forståelse for hvordan innovasjonsmetodikk kan fremme utvikling av yrkesfagene
- bred kunnskap om skole- og arbeidsliv, og årsaker til frafall (fra skole- og arbeidsliv)
- kunnskap om ungdomskultur
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende ulike innovative og entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter og tiltak, eksempelvis bygging av nettverk og samarbeid med lokalt arbeidsliv
- lede innovative og entrepreniørielle læreprosesser i en mangfoldig elevgruppe
- formidle sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over etiske utfordringer i møte med en sammensatt elevgruppe
- i samarbeid med kollegaer, bidra til utvikling av et godt læringsmiljø for alle elever
- anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med innovasjonsprosesser og læringsledelse
Innhold
Sentrale temaer i studiet:
- Entreprenørielle verktøy
- Ledelse av entreprenørielle læreprosesser
- Innovasjon i yrkesfaglig opplæring
- Multimodale presentasjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Bestått / ikke bestått
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering er en prosjekteksamen i grupper på to til fire studenter. Prosjekteksamen bygger på de to arbeidskravene samt refleksjoner og vurdering av gruppens læring knyttet til læringsutbyttene og det faglige innholdet. Prosjekteksamen gjennomføres i siste halvdel av emnet, med innlevering av eksamen i slutten av emnet. Eksamensbesvarelsen leveres som en multimodal presentasjon, med omfang minimum 10, maksimum 12 minutter. I besvarelsen skal studentene drøfte erfaringer av arbeid med utviklingsmålene i lys av teori og studiets læringsutbytte.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved eventuell stryk på ordinær eksamen kan den multimodale presentasjonen forbedres én gang, ved senere forsøk må det utarbeides ny multimodal presentasjon.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle i gruppen gis samme karakter.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsform og vurderingsprosess i studieprogrammet.
Opptakskrav
Se programplanen.