EPN-V2

IDE6100 Design og idéutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Design and idea development
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
  • Innledning

    Design og idéutvikling skal belyse hvordan man gjennom arbeid med design kan utvikle kreativitet og skape fornyelse innen ulike områder. Det fokuseres på prosessen fra å registrere et behov, formulere kriterier, velge ulike metoder for idéutvikling, analysere marked og målgruppe, til selve formgivingen med tilpassing til ulike brukergrupper og til produksjon.

    Studiet består av følgende to deler:

    Del 1: Design og idéutvikling (10 studiepoeng)

    Omhandler ulike problemstillinger knyttet til forskjellige designperspektiv og arbeidsmetoder.

    Del 2: Fagdidaktikk (5 studiepoeng)

    Omhandler ulike problemstillinger knyttet til design og idéutvikling som undervisningsområde i skolen.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått lærerutdanning eller bachelorgrad i visuelle kunstfag, design, arkitektur eller tilsvarende. Annen relevant bachelorgrad med til sammen 60 studiepoeng innen kunstfaglige emner, kan gi grunnlag for opptak etter nærmere vurdering.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • sentrale emner og problemstillinger innen designfeltet
    • designprosessen - fra idé til ferdig produkt
    • metoder for utvikling av innovative og bærekraftige designløsninger

    Ferdighet

    Studenten

    • kan formidle sentrale emner, problemstillinger, verktøy og metoder innen fagfeltet design
    • behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer innen design, som for eksempel tegne og presentasjonsteknikker
    • kan identifisere ulike konseptuelle løsninger og utarbeide et eget konsept
    • kan planlegge og utvikle idéer frem til ferdig produkt eller tjeneste
    • kan anvende kreative metoder for utforming av god design og gode produktløsninger

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kjenner til designerens utfordringer og rolle i forhold til innovasjon og bærekraftige løsninger.
    • har kunnskap om designregistrering og patentbeskyttelse og kjenner til fremgangsmåten for søknad om registrering/patent.
    • kjenner til etiske problemstillinger knyttet til design og tilpassing til ulike brukergrupper
    • kan utveksle synspunkter og bidra til problematisering av design knyttet til etikk, miljø og kultur i skole og samfunn
    • har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge undervisning i design og idéutvikling
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdet. Det forutsettes at studentene tilegner seg innsikt og ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.

    Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med tre til fem samlinger i semesteret. Studiet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 80 timer undervisning og veiledning med lærere på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.

    Det foretas også en løpende uformell vurdering av studentenes arbeider og innsats i forhold til studiets læringsutbytte. I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Complex stimulus control has origins in behavioral psychology, especially within the areas of discrimination learning and behavioral analysis. Research areas that give the possibility of exploring more complex stimulus-response relations and to study how responses are governed by multiple features, contexts, or relational aspects of stimuli. Important topics within these research areas are conditional discrimination and Matching-to-Sample, stimulus equivalence and relational frame theory, transfer(formation) of function, contextual and compound stimulus control, and applications in clinical and educational settings. Research on complex stimulus control has implications for therapy, education, and cognitive science.

  • Vurdering og eksamen

    General admission requirements for the Ph.D. Degree in Health Sciences.

    The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    On completion of the course, the PhD candidate has achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

    Knowledge

    The Phd candidate

    • can describe complex stimulus control by accounting for
    • how combinations of stimuli or relations among stimuli rather than simple stimuli influence behavior
    • how individuals react to multiple stimulus dimensions
    • how contextual control and relational control guide behavior
    • how transfer(formation) of function influence behavior

    Skills

    The PhD candidate can

    • describe the research strategies and main findings of the initial research on complex stimulus control
    • discuss symbolic behavior
    • describe and discuss the evolution of the field of equivalence research, with emphasis on theoretical explanation
    • discuss motivational operations
    • discuss attending properties of stimuli
    • design and execute experiments within stimulus control
    • describe motor and sensory systems
    • perform data analysis and interpretation

    General Competence

    The Phd candidate

    • understands how multiple features, contexts, or relations among stimuli influence behavior
    • has competence about identifying stimulus features and relations
    • can apply discrimination and generalization principles
    • can use Matching-to-Sample (MTS) and conditional discrimination techniques
    • understands the importance of stimulus equivalence and relational frame theory
    • can apply knowledge about emergent relations in applied settings
  • Vurderingsuttrykk

    The course consists of 10 days, 9:15 am -1:00 pm. However, the students should discuss and work on different projects out-of-class during the ten days. The students are required to give two presentations and also serve as discussant for two presentations. The format will be like a "mini conference" in which each speaker gives a presentation of maximum 18-20 min. Another student will serve as discussant and will give a constructive review of 15 min. A high level of student participation is expected. Assignments as presenters, discussants, and chapters/articles will be completed on Day 1.

  • Sensorordning

    • All papers approved,
    • attendance in at least 80 % of the seminars

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    The examination is an essay focusing on stimulus control. The essay could be based on papers from the reading list and/or presentations at the course. The paper should be maximum 10 pages, double space, front page and references included.