EPN-V2

IDE6100 Design og idéutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Design and idea development
Studieprogram
Design og idéutvikling
Videreutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Design og idéutvikling skal belyse hvordan man gjennom arbeid med design kan utvikle kreativitet og skape fornyelse innen ulike områder. Det fokuseres på prosessen fra å registrere et behov, formulere kriterier, velge ulike metoder for idéutvikling, analysere marked og målgruppe, til selve formgivingen med tilpassing til ulike brukergrupper og til produksjon.

Studiet består av følgende to deler:

Del 1: Design og idéutvikling (10 studiepoeng)

Omhandler ulike problemstillinger knyttet til forskjellige designperspektiv og arbeidsmetoder.

Del 2: Fagdidaktikk (5 studiepoeng)

Omhandler ulike problemstillinger knyttet til design og idéutvikling som undervisningsområde i skolen.

Forkunnskapskrav

Bestått lærerutdanning eller bachelorgrad i visuelle kunstfag, design, arkitektur eller tilsvarende. Annen relevant bachelorgrad med til sammen 60 studiepoeng innen kunstfaglige emner, kan gi grunnlag for opptak etter nærmere vurdering.

Læringsutbytte

The course will introduce students to basic bioinformatics including best practice when setting up and managing bioinformatics projects. The course covers introduction to high throughput sequencing technologies and will give students hands-on experience with the analysis of data from various sequencing platforms. Applications that are included in the practical part are processing of raw data reads, control of quantity and quality of data (FASTQC), expression analysis of small RNA sequencing data (miRNA) and transcriptome sequencing/microarray (mRNA-seq, cDNA) data, and detection of variation (e.g. SNPs) after resequencing (variant calling).

Arbeids- og undervisningsformer

Admission requirements

This course is primarily aimed at PhD candidates admitted to the PhD programme in Health Sciences and PhD students from Memorial University, Newfoundland. General terms for admission to the course is a completed master's degree in molecular biology or equivalent qualification (e.g. completed MABIO4400). Priority will be given to PhD candidates from OsloMet and Memorial University, Newfoundland.

Note that all students must have a laptop not more than 2 years old (windows 7 or more recent or mac with OS X). The laptop must be able to connect to wireless network.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid/en obligatorisk aktivitet som må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav vurderes til Godkjent/Ikke godkjent .

Formålet med hvert enkelt arbeidskrav er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått på samlingen gjennom eget praktisk arbeid og utprøving. Ett arbeidskrav vil omfatte løsning av en gitt problemstilling gjennom anvendelse av relevante verktøy samt utprøving og erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass.

Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legedokumentasjon, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innfrielse av arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Studenter som samlet har mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse, får ikke anledning til å avlegge eksamen. Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får skriftlig melding om dette. I dette studiet er det obligatorisk tilstedeværelse på samlingene.

Studenter som får vurderingen Ikke godkjent på hele eller deler av arbeidskravet avtaler selv ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav/obligatorisk aktivitet:

  • Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Det gis til sammen fem arbeidskrav.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:

  • faglige innføringer og demonstrasjoner
  • felles faglige drøftinger og vurderinger underveis og til slutt i forhold til studieoppgaver: erfaringsinnhenting i bedrifter og skoler og gruppe- og prosjektarbeid

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er todelt:

1. Muntlig prosjektoppgave som kan gjennomføres i grupper eller individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av følgende to komponenter:

  • En modell/prototyp i valgfritt modellmateriale, basert på et eget utviklet konsept, samt dokumentasjon av designutviklingsprosessen. Skriftlig begrunnelse for de valg som er gjort underveis, basert på valgt målgruppe og målsetting for oppgaven.
  • En muntlig presentasjon av prosjektoppgaven for medstudenter og faglærer.

Muntlig prosjektoppgave teller 60 prosent av sluttkarakteren.

Muntlig eksamen kan ikke påklages.

2. En individuell skriftlig oppgave

I form av et refleksjonsnotat (om lag 2000 ord sider) basert på eget arbeid med prosjektoppgaven og læringsprosessen gjennom studiet.

Individuell skriftlig oppgave teller 40 prosent av sluttkarakteren.

Eksamensresultat på den skriftlige oppgaven kan påklages.

Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne. De to eksamensdelene gir én sammenlagt sluttkarakter.

Hjelpemidler ved eksamen

It is required that students complete all the obligatory practical exercises .

Vurderingsuttrykk

All obligatory exercises must be completed to take the final exam. The final exam is an individual home examination over 6 hours. One internal and one external examiner will assess the answer papers submitted by all candidates.

Sensorordning

Grades are awarded on the basis of pass or fail.

Opptakskrav

One internal and one external examiner will assess the answer papers submitted by all candidates.