Programplaner og emneplaner - Student
HETEK5910 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master´s Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i helse og teknologi - spesialisering i Assisterende teknologi i helseMasterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisinMasterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografi
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav.
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om ulike perspektiver på barn og unge, og spesialisert innsikt i kategoriseringsprosesser i barnevernets hverdagspraksiser,
- har avansert kunnskap om foreldreskap og forelderepraksiser i ulike kulturelle kontekster,
- kan analysere faglige problemstillinger knyttet til risikovurderinger og ulike forklaringer og tilnærminger til barn og barns problemery, og
- kan skille mellom ulike preferanser og levemåter og forhold som bryter med barns rettigheter og barns behov for beskyttelse.
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere barns utvikling og forelderepraksiser i lys av aktuelle teorier,
- kan i samarbeid med andre reflektere over hva det vil si å handle etisk i situasjoner med sterke interessemotsetninger og konflikt,
- kan analysere sitt eget bidrag i en interaksjonsprosess, forholde seg til kritikk fra ulike parter og revurdere egne vurderinger og beslutninger i lys av ny kunnskap og informasjon, og
- kan anvende relevant teori knyttet til utvalgte kasus fra praksis.
Generell kompetanse
Studenten
- forstår betydningen av makt og avmakt i møte med mennesker i utsatte posisjoner,
- kan kommunisere om ulike hensyn som inngår i en omsorgsvurdering både tverrprofesjonelt og overfor allmennheten, og
- kan bidra til innovasjon og nytenkning i tjenestene.
Læringsutbytte
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- advanced knowledge of HR management across national borders and different framework conditions
- in-depth knowledge of compensation, recruitment and competence development management, insight into the relationship between reward systems, organization types, labour markets and forms of affiliation
- research-based knowledge of the connections between enterprises, strategies and their development and management of human resources and developments in this management area
- knowledge about recent developments in the subject area.
Skills
The student can
- engage in strategic and comprehensive HR work
- analyze competence and competence requirements
- consider financial and strategic consequences of HR policy decisions and consider the HR policy consequences of decisions in other areas
- understand and analyze the connection between strategy, human resources and value creation
General competence
The student
- can reflect on the societal aspects of the enterprise's HR policy
- has analytical competence
Arbeids- og undervisningsformer
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En skriftlig individuell oppgave med et omfang på 1500-2000 ord.
- Arbeidskrav 2: Obligatorisk tilstedeværelse. All undervisning er obligatorisk. Ved fravær over 25 % må det avtales med emneansvarlig om og eventuelt hvordan dette kan kompenseres. Kompenserende arbeidskrav må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom skriftlig arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager. Hjemmeeksamen skal ha et omfang på 4000 ord (+- 10 %). Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av vårsemesteret.
Vurdering og eksamen
The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:
- Coursework 1: Students must submit one written group assignment of up to 12 pages that must be approved and presented to the class before the student can take the exam. The presentation will take up to 25 minutes.
The required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If the coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by the given deadline.
The purpose of the coursework requirements is for the students to practice presenting and applying the theoretical knowledge taught in the course.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Sensorordning
Jorunn Vindegg.