Programplaner og emneplaner - Student
HETEK5900 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master´s Thesis
- Omfang
- 50.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
-
Innledning
Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Forkunnskapskrav
To interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til studiet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
-
Læringsutbytte
Emnet skal gi studentene kunnskap og ferdigheter innenfor friluftslivsdidaktikk og undervisning utenfor klasserommet. Emnet setter søkelys på hvordan undervisning i kroppsøving kan foregå gjennom friluftsliv, uteskole og aktiviteter i nærmiljøet. Sentralt i emnet er planlegging og gjennomføring av ulike typer av turer, samt studentenes egenvurderinger av disse relatert til blant annet sikkerhet, førstehjelp og livredning.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene kan skrive masteroppgaven individuelt eller i gruppe på to.
Studenten(e) skal utarbeide en prosjektbeskrivelse med tilhørende fremdriftsplan. Alle prosjektbeskrivelser må godkjennes av emneansvarlig innen gitte tidsfrister.
Student/ studentgruppe får tildelt veileder for masterprosjektet. Veileder kan være intern eller ekstern. Det gis normalt inntil 25 timer veiledning per prosjekt. Omfanget av veiledningen vil avhenge av fagområde og arbeidsmetoder. Veiledningen skal sikre en tilfredsstillende progresjon og kvalitet i arbeidet. Student/studentgruppe, hovedveileder og eventuelle biveiledere inngår en avtale etter at prosjektbeskrivelsen er godkjent av emneansvarlig. Avtalen skal regulere ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet. Når flere studenter skriver sammen, skal det følge et vedlegg til oppgaven som dokumenterer hva den enkelte student har bidratt med.
Studentene samles til seminarer i løpet av masteroppgaveperioden. Seminarene gir studentene mulighet til å dele erfaringer fra eget prosjektarbeid. Studentene skal delta i faglige diskusjoner, øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid og tilbakemelding fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene. Seminarene vil gjennomføres digitalt eller ved fysisk oppmøte på universitetet.
Detaljerte retningslinjer for masteroppgaven blir publisert på OsloMets læringsplattform.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Coursework requirements from MALK 4000-401 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALK 4000-402
-
Vurdering og eksamen
Skriftlig masteroppgave gjennomført individuelt eller i gruppe på to studenter, med påfølgende individuell muntlig eksamen inkludert presentasjon av oppgaven, inntil 1,5 time.
Masteroppgaven kan skrives som en monografi på inntil 80 sider eller et artikkelmanus med et utdypende tillegg (kappe), der tillegget kan være på inntil 45 sider.
For å kunne framstille seg til muntlig eksamen må den skriftlige oppgaven være vurdert til A-E (foreløpig karakter). Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Karakteren kan justeres én karakter opp eller ned etter muntlig eksamen.
Oppgaven skrives på engelsk eller et skandinavisk språk. Muntlig eksamen kan avlegges på engelsk eller et skandinavisk språk, uavhengig av hvilket språk oppgaven er skrevet på.
Ny eksamen: Dersom masteroppgaven blir vurdert til F (ikke bestått) kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven én (1) gang.
Sensur på den skriftlige delen av eksamen kan påklages. Dersom karakteren endres ved klagesensur, og muntlig eksamen allerede er avholdt, må muntlig eksamen gjennomføres på nytt.
-
Hjelpemidler ved eksamen
The course will include lectures, discussions, individual reports and seminars.
-
Vurderingsuttrykk
Students submit 4 written assignments, each with maximum 3 pages including references, according to the deadlines in the course schedule
-
Sensorordning
Exam content: Learning outcomes.
Form of examination: Individual written examination with invigilation, 4 hours.
Examiners: One internal and one external examiner.
Grading scale : A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade.
Examination support materials
None.
Syllabus
Bandura, A. (2009). Cultivate self - efficacy for personal and organizational effectiveness. In E. A. Locke (Ed.), Handbook of principles of organizational behavior: Indispensable knowledge for evidence-based management (2. ed., pp. 179-200). Chichester: John Wiley & Sons.
Biglan, A. (1987). A behavior-analytic critique of Bandura's self-efficacy theory. The Behavior Analyst, 10 (1), 1-15. Retrieved from http://www.ncbi.nlm.nih.gov.ezproxy.hioa.no/pmc/articles/PMC2741945/
Dougher, M. (1995). A bigger picture: Cause and cognition in relation to differing scientific frameworks.Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 26 (3), 215-219. doi:10.1016/0005-7916(95)00021-Q[Go to full text: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/000579169500021Q]
Forsyth, J. P., Chase, P. N., & Hackbert, L. (1997). A behavior analytic interpretation of attributions in the context of behavior therapy. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 28 (1), 17-29. doi:10.1016/S0005-7916(96)00040-7[Go to full text: http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0005791696000407]
Gilovich, T. (2011). Different types of rational-intuitive conflict. In W. Brun, G. Keren, G. Kirkebøen, & H. Montgomery (Eds.), Perspectives on thinking, judging, and decision making (pp. 190-200). Oslo: Universitetsforl.
Gjesme, T. (1996). Future time orientation and motivation. In T. Gjesme & R. Nygård (Eds.), Advances in motivation (pp. 210-224). Boston: Scandinavian University Press.[Also available as eBook: http://www.nb.no/nbsok/nb/a74433fa96494e580a38f5a53e11011c.nbdigital?lang=no#0 ]
Goldstein, N. J., Martin, S. J., & Cialdini, R. B. (2008). Yes! 50 scientifically proven ways to be persuasive . New York: Simon & Schuster.[Boken til Goldstein, Martin og Cialdini kan med fordel kjøpes fra Amazon i Storbritannia, de er raske.]
Hargie, O. (2006a). Skill in practice: An operational model of communicative performance. In O. Hargie (Ed.),The handbook of communication skills (3rd ed., pp. 37-70). London: Routledge.[Also available as eBook: http://www.hioa.eblib.com.ezproxy.hioa.no/patron/FullRecord.aspx?p=356068 ]
Hargie, O. (2006b). Skill in theory: Communication as skilled performance. In O. Hargie (Ed.), The handbook of communication skills (3rd ed., pp. 7-36). London: Routledge.[Also available as eBook: http://www.hioa.eblib.com.ezproxy.hioa.no/patron/FullRecord.aspx?p=356068 ][Kapitlene fra boken til Hargie skal være tilgjengelige i elektronisk versjon gjennom biblioteket. Se lenke over.]
Hogg, M. A., & Vaughan, G. M. (2011). Social psychology (6th ed.). Harlow: Pearson. [Kap. 3] [I Fronter]
Judge, T. A., & Klinger, R. (2009). Promote job satisfaction through mental challenge. In E. A. Locke (Ed.),Handbook of principles of organizational behavior: Indispensable knowledge for evidence-based management (pp. 107-122). Chichester: John Wiley & Sons.[Also available as eBook: http://www.hioa.eblib.com.ezproxy.hioa.no/patron/FullRecord.aspx?p=624768 ]
Kruger, J., & Dunning, D. (1999). Unskilled and unaware of it: How difficulties in recognizing one's own incompetence lead to inflated self-assessments. Journal of Personality and Social Psychology, 77 (6), 1121-1134. doi:10.1037/0022-3514.77.6.1121[Go to full text: http://psycnet.apa.org.ezproxy.hioa.no/journals/psp/77/6/1121
Malott, R. W. (1989). The achievement of evasive goals. In S. C. Hayes (Ed.), Rule-governed behavior: Cognition, contingencies and instructional control (pp. 269 - 319). New York: Plenum Press.[Also available as eBook: https://ezproxy.hioa.no/login?url=http://hioa.eblib.com/patron/Authentication.aspx?ebcid=cc982d61cdee47cf82235eaa49098f17&echo=1&userid=^u
Paunesku, D., Walton, G. M., Romero, C., Smith, E. N., Yeager, D. S., & Dweck, C. S. (2015). Mind-set interventions are a scalable treatment for academic underachievement. Psychological Science, 26 (6), 784-793. doi:10.1177/0956797615571017[Go to full text:http://pss.sagepub.com.ezproxy.hioa.no/content/early/2015/04/09/0956797615571017.full.pdf+html
Rakos, R. F. (2006). Asserting and confronting. In O. Hargie (Ed.), The handbook of communication skills (3rd ed., pp. 345-382). London: Routledge.[Also available as eBook: http://www.hioa.eblib.com.ezproxy.hioa.no/patron/FullRecord.aspx?p=356068
Spreitzer, G., & Sutcliffe, K. (2007). Thriving in organizations. In D. L. Nelson & C. L. Cooper (Eds.), Positive organizational behavior (pp. 74-85). Thousand Oaks: Sage Publications.[Also available as eBook: http://hioa.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=334492
Wilson, D. S., Hayes, S. C., Biglan, A., & Embry, D. D. (2014). Evolving the future: Toward a science of intentional change. Behavioral and Brain Sciences, 37 (4), 395-416. doi:10.1017/S0140525X13001593[Go to full text: http://search.proquest.com.ezproxy.hioa.no/docview/1556521349?OpenUrlRefId=info:xri/sid:primo&accountid=26439
Wilson, D. S., Ostrom, E., & Cox, M. E. (2013). Generalizing the core design principles for the efficacy of groups. Journal of Economic Behavior & Organization, 90 , 21-32. doi:10.1016/j.jebo.2012.12.010 [Go to full text: http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0167268112002697
(Literature list last updated: 2017-06-30 in the APA 6th style /lmb, Library Kjeller)