Programplaner og emneplaner - Student
HETEK4000 Samspill i helse og teknologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interactions in Health and Technology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
-
Innledning
Internasjonale og nasjonale helse- og velferdsordninger vektlegger teknologi som et viktig satsingsområde, ofte sett i lys av fremtidens demografiske utfordringer med et økende antall eldre og nye brukergrupper. Ny teknologi tas hele tiden i bruk i helsesektoren. Begrepet teknologi er vidt og kan inkludere alt fra maskiner, automasjon og kunstig intelligens til digitale plattformer for bruker/pasientkommunikasjon og smarthusteknologi. Den raske teknologiske utviklingen i helsesektoren krever bedre og nye typer samhandling mellom ulike aktører for å fremme bedre og mer effektive helsetjenester.
Emnet introduserer sentrale begreper knyttet til teknologisk utvikling, systemdesign og tjenesteinnovasjon. Sentrale offentlige og private aktører i utviklingen kan være universitets- og høgskolesektoren, spesialisthelsetjenesten, kommunehelsetjenesten, næringsliv og bruker- og interesseorganisasjoner. Studentene skal utforske hvordan ny teknologi kan bidra til bærekraftige løsninger i helse- og omsorgstjenester og innen forskning og utviklingsarbeid, men skal også kunne reflektere over etiske utfordringer som oppstår når ny teknologi tas i bruk. I skjæringspunktet mellom helse og teknologi er det muligheter for ulike former for samskaping mellom aktørene med utgangspunkt i brukerbehov, og ulike spesialiserte fagområder kan bidra til bedre helse gjennom tjenestedesign og innovasjon. Tverrfaglig samhandlingskompetanse i utvikling og implementering av ny teknologi i helse- og sosialtjenesten vektlegges.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helse og teknologi.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for sentrale begreper knyttet til teknologisk utvikling, systemdesign og tjenesteinnovasjon
- har kjennskap til ulike aktører og deres rolle i helsetjenesten
- kan beskrive egnede faglige verktøy for å identifisere brukeres behov og vurdere funksjonsnivå
- kan redegjøre for betydningen av og beskrive fremgangsmåter for brukerorientert designtenkning
- kan beskrive viktige faktorer som fremmer eller hemmer implementering av teknologi og vellykket samhandling i praksis
- kjenner til teknologiske løsninger benyttet i helsefremmende og re/habiliterende arbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere noen etablerte og nye relevante metoder innen forskning og kreativt utviklingsarbeid i helse og teknologi
- kan diskutere hvordan forskning og innovasjon relatert til helse og teknologi kan utformes basert på rammeverket for samfunnsansvarlig innovasjon og forskning (Responsible Research and Innovation, RRI)
- kan reflektere over etiske problemstillinger knyttet til caser med et helse- og teknologiperspektiv
- kan formidle selvstendig arbeid ved bruk av fagområdenes uttrykksformer
- kan delta i diskusjon og populærvitenskapelig formidling om forskning og egen praksis
- kan ved bruk av framtidsscenarioer drøfte antatt utvikling av eget fagområde både nasjonalt og internasjonalt
- kan orientere seg om relevante lovverk og standarder
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over og integrere egen faglig bakgrunn, identitet og kompetanse i en tverrfaglig sammenheng
- kan reflektere over og identifisere muligheter for innovasjonsprosesser innen eget fagområde og foreslå nye og bærekraftige løsninger, arbeidsmåter, tjeneste- eller produktbaserte innovasjonsprosjekt ved hjelp av brukerorientering, systemdesign og kritisk tenking
- har et bevisst forhold til å utforske og tilpasse egen praksis til nye teknologier
- kan bruke et egnet begrepsapparat som fremmer tverrfaglig samhandling og bidra i tverrfaglig teamarbeid
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene vil være case-fokuserte og inkluderer gruppearbeid med praktiske øvelser og tematiske forelesninger med bidrag fra utøvere fra kommune- og spesialisthelsetjenestene, næringsliv og andre interesseorganisasjoner.
I størst mulig grad søkes caser som reflekterer hvordan tverrfaglig samarbeid vil skje i arbeidslivet. Casestudiene tar utgangspunkt i ulike brukerbehov. En slik orientering mot systemer, tjenester og prosesser gir en tilnærming til de mange samspillssonene mellom helse og teknologi.
Studentene vil arbeide i grupper på 5-7 studenter. Etter en innledende teoriinnføring og brukerorientering utarbeider studentene forslag til en case med en overordnet felles problemstilling i skjæringspunktet mellom helse og teknologi. Avhengig av case søkes gruppen koblet til eksterne interessenter som de kan ha dialog med underveis i emnet. Det veksles mellom en gjennomgang av teori og praktisk gruppearbeid.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Muntlig presentasjon i gruppe på 5-7 studenter, inntil 30 minutter. Gruppen skal presentere eget helse- og teknologiprosjekt, og presentasjonsformen velges avhengig av prosjektet. Problemstillinger underveis må beskrives. Presentasjonen skal holdes på engelsk dersom engelskspråklige studenter følger emnet.
-
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen i gruppe på 5-7 studenter, i form av skriftlig oppgave levert av samme gruppe som under arbeidskravet. Oppgaven utarbeides i løpet av emneperioden, med et omfang på inntil 5000 ord. Oppgaven kan skrives på engelsk eller et skandinavisk språk.
Ny eksamen: Dersom den skriftlige oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har gruppen anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.
-
Emneoverlapp
This course will teach theoretical and in-depth practical skills in operative cybersecurity. It addresses security testing and defensive as well as offensive techniques in securing networked information systems against security threats. You will learn about the legal background and limitations of such activities, about professional ethics in cybersecurity, learn about information collection (reconnaissance), practical vulnerability testing and intrusion detection and participate in exercises such as capture-the-flag and red-blue-teaming, and you will learn to use tools for practical cybersecurity work.