Programplaner og emneplaner - Student
HETEK4000 Samspill i helse og teknologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interactions in Health and Technology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
-
Innledning
Internasjonale og nasjonale helse- og velferdsordninger vektlegger teknologi som et viktig satsingsområde, ofte sett i lys av fremtidens demografiske utfordringer med et økende antall eldre og nye brukergrupper. Ny teknologi tas hele tiden i bruk i helsesektoren. Begrepet teknologi er vidt og kan inkludere alt fra maskiner, automasjon og kunstig intelligens til digitale plattformer for bruker/pasientkommunikasjon og smarthusteknologi. Den raske teknologiske utviklingen i helsesektoren krever bedre og nye typer samhandling mellom ulike aktører for å fremme bedre og mer effektive helsetjenester.
Emnet introduserer sentrale begreper knyttet til teknologisk utvikling, systemdesign og tjenesteinnovasjon. Sentrale offentlige og private aktører i utviklingen kan være universitets- og høgskolesektoren, spesialisthelsetjenesten, kommunehelsetjenesten, næringsliv og bruker- og interesseorganisasjoner. Studentene skal utforske hvordan ny teknologi kan bidra til bærekraftige løsninger i helse- og omsorgstjenester og innen forskning og utviklingsarbeid, men skal også kunne reflektere over etiske utfordringer som oppstår når ny teknologi tas i bruk. I skjæringspunktet mellom helse og teknologi er det muligheter for ulike former for samskaping mellom aktørene med utgangspunkt i brukerbehov, og ulike spesialiserte fagområder kan bidra til bedre helse gjennom tjenestedesign og innovasjon. Tverrfaglig samhandlingskompetanse i utvikling og implementering av ny teknologi i helse- og sosialtjenesten vektlegges.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helse og teknologi.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for sentrale begreper knyttet til teknologisk utvikling, systemdesign og tjenesteinnovasjon
- har kjennskap til ulike aktører og deres rolle i helsetjenesten
- kan beskrive egnede faglige verktøy for å identifisere brukeres behov og vurdere funksjonsnivå
- kan redegjøre for betydningen av og beskrive fremgangsmåter for brukerorientert designtenkning
- kan beskrive viktige faktorer som fremmer eller hemmer implementering av teknologi og vellykket samhandling i praksis
- kjenner til teknologiske løsninger benyttet i helsefremmende og re/habiliterende arbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere noen etablerte og nye relevante metoder innen forskning og kreativt utviklingsarbeid i helse og teknologi
- kan diskutere hvordan forskning og innovasjon relatert til helse og teknologi kan utformes basert på rammeverket for samfunnsansvarlig innovasjon og forskning (Responsible Research and Innovation, RRI)
- kan reflektere over etiske problemstillinger knyttet til caser med et helse- og teknologiperspektiv
- kan formidle selvstendig arbeid ved bruk av fagområdenes uttrykksformer
- kan delta i diskusjon og populærvitenskapelig formidling om forskning og egen praksis
- kan ved bruk av framtidsscenarioer drøfte antatt utvikling av eget fagområde både nasjonalt og internasjonalt
- kan orientere seg om relevante lovverk og standarder
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over og integrere egen faglig bakgrunn, identitet og kompetanse i en tverrfaglig sammenheng
- kan reflektere over og identifisere muligheter for innovasjonsprosesser innen eget fagområde og foreslå nye og bærekraftige løsninger, arbeidsmåter, tjeneste- eller produktbaserte innovasjonsprosjekt ved hjelp av brukerorientering, systemdesign og kritisk tenking
- har et bevisst forhold til å utforske og tilpasse egen praksis til nye teknologier
- kan bruke et egnet begrepsapparat som fremmer tverrfaglig samhandling og bidra i tverrfaglig teamarbeid
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene vil være case-fokuserte og inkluderer gruppearbeid med praktiske øvelser og tematiske forelesninger med bidrag fra utøvere fra kommune- og spesialisthelsetjenestene, næringsliv og andre interesseorganisasjoner.
I størst mulig grad søkes caser som reflekterer hvordan tverrfaglig samarbeid vil skje i arbeidslivet. Casestudiene tar utgangspunkt i ulike brukerbehov. En slik orientering mot systemer, tjenester og prosesser gir en tilnærming til de mange samspillssonene mellom helse og teknologi.
Studentene vil arbeide i grupper på 5-7 studenter. Etter en innledende teoriinnføring og brukerorientering utarbeider studentene forslag til en case med en overordnet felles problemstilling i skjæringspunktet mellom helse og teknologi. Avhengig av case søkes gruppen koblet til eksterne interessenter som de kan ha dialog med underveis i emnet. Det veksles mellom en gjennomgang av teori og praktisk gruppearbeid.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Muntlig presentasjon i gruppe på 5-7 studenter, inntil 30 minutter. Gruppen skal presentere eget helse- og teknologiprosjekt, og presentasjonsformen velges avhengig av prosjektet. Problemstillinger underveis må beskrives. Presentasjonen skal holdes på engelsk dersom engelskspråklige studenter følger emnet.
-
Vurdering og eksamen
In a democratic society, science and scientific communities should be subject to a rigorous process of dialogue and critique. However, many journalists and science writers covering science have tended to regard themselves solely as translators and disseminators of scientific knowledge. Scientific institutions have, for their part, become increasingly skillful in shaping the image of science in the public. This course draws upon studies of how the media represent science, scientific uncertainty and risk. The students will be encouraged to explore other ways of representing science and science related issues in journalistic work and science writing.
-
Hjelpemidler ved eksamen
None
-
Vurderingsuttrykk
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge of how science is put to use and how it shapes and is shaped by society
- has thorough knowledge of how the media represents science, scientific uncertainty and risks
Skills
The student
- is able to critically analyze practical journalistic work and science writing which covers scientific issues or uses scientists as expert sources
- is able to critically use this knowledge to explore other ways of representing science and science related issues in journalistic work and science writing
- has developed and perfected his/her science journalism and/or science writing
- can apply relevant methods to explore this area of journalism and science writing
- can inspire colleagues and students to reflect on the role of science in society and journalism/science writing
- is able to communicate key issues in the research area Science and the media
General competence
The student;
- is able to analyze professional and occupational issues as well as questions in research ethics
- is well qualified to present academic scientific work as well as analysis of journalistic and science writing material and is able to give and receive constructive criticism and response;
- is able to discuss ethical issues in science
- has acquired journalistic and/or science writing skills through practice and increased knowledge of the scientific processes and science reporting
-
Sensorordning
The course will be based on two week-long gatherings at Oslo Metropolitan University, including lectures, discussions and group-work
-
Emneoverlapp
The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:
- Coursework 1:Present a text from the reading list in the course seminar devoted to presentations and discussions of course syllabus texts.
- Coursework 2: Partake;and present;in a group work an analysis;of how sources are used in;science journalism/communication texts.
The presentation of a text from the reading list is approximately 10 minutes in length. ;The group presentation from each group is approximately 15 minutes in length.
The purpose of the course requirements is to help strengthen the students’ skills in critical analysis of science journalism and communication, and to help strengthen the students’ reflection on theoretical issues and/or practical challenges for science journalism /communication that are presented in texts from the reading list.;
Both presentations must be approved before the student can sit for the exam. If the course requirements are not approved, or in case of illness or other valid reasons for absence, the student may once and within a set deadline hand in an improved individual written version of work requirement 1 or work requirement 2. The written version of each requirement consists of approximately 600 words. If the student does not meet the set deadline(s), or if the course requirements are not approved, the student loses the possibility to hand in the paper/hold the presentation, and thereby loses to right to sit for the exam.
There are no mandatory activities in the course, with the exception of the above mentioned work requirements.