Studieinfo emne HEL6920 2019 HØST
HEL6920 Folkehelse på individ- og gruppenivå med fordypning i helsesykepleierfaget Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Public Health Nursing among Individuals and Groups, including thesis
- Studieprogram
-
Helsesykepleierutdanning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet tar utgangspunkt i sentrale teorier og metoder innen folkehelsevitenskap. Det gis en innføring i fagområdets historie og plass i dagens samfunn. Helsepolitiske føringer, rammebetingelser og lovverk som er sentrale for helsesykepleiers fagutøvelse blir belyst. Helsesøsters helsefremmende og forebyggende innsats for barn, unge og deres familier på individ, gruppe og samfunnsnivå vektlegges ut fra et forskningsbasert perspektiv.
Studenten formulerer en problemstilling som har relevans for helsesykepleiers faglige funksjon. Med bakgrunn i problemstillingen utarbeider studenten en fordypningsoppgave i form av en litteraturstudie.
Fordypningsoppgaven kan danne grunnlag for en prosjektbeskrivelse for en masteroppgave eller et FoU-prosjekt i praksis, og skal utarbeides i henhold til gjeldende retningslinjer.
Forkunnskapskrav
Emnene HEL6210 og HEL6050må være bestått for å få levere fordypningsoppgaven til sensur.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
har inngående kunnskap om ulike teorier knyttet til begrepene helse og livskvalitet
har inngående kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid overfor individer og befolkningsgrupper, inkludert epidemiologi
har avansert kunnskap om helsesykepleiers funksjon og ansvarsområder og kan identifisere profesjonens rolle i samfunnet
har inngående kunnskap om betydningen av det helsefremmende- og forebyggende arbeid i et globalt perspektiv
har kunnskap om samfunnets forvaltningsnivå og beslutningsprosesser som har betydning for fagutøvelsen
har inngående kunnskap om relevante lover, forskrifter, retningslinjer og veiledere
har inngående kunnskap om litteratursøk og vurdering av kunnskapskilder
Ferdigheter
Studenten
kan planlegge og kritisk vurdere fagutøvelsen i et folkehelseperspektiv og basert på gjeldende nasjonale retningslinjer
kan anvende relevante teorier og metoder innen helsefremmende og forebyggende arbeid
kan reflektere over forholdet mellom ulike kunnskapssyn og forholdet mellom vitenskapelig og faglig kunnskap
kan utarbeide en problemstilling innen fagområdet og utføre systematisk litteratursøk
kan skriftlig fremstille prosess og resultat fra litteratursøk
Generell kompetanse
Studenten
kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å analysere faktorer i samfunnet som påvirker folkehelsen
kan analysere og vurdere kvalitetssikring i arbeidet
kan anvende og vurdere etiske perspektiv som utgangspunkt ved kritisk refleksjon i fagutøvelsen
kan analysere relevante fag, yrkes- og forskningsetiske prinsipper i fordypningsoppgaven
kan formidle fag og forskning muntlig og skriftlig
kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige gruppeoppgaver med framlegg, praktisk øvelse, seminarer og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Minimum 80% tilstedeværelse i praktisk øvelse, på seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
Oppgave i gruppe på 3-4 studenter som skal munne ut i et abstrakt, med muntlig gruppepresentasjon
Individuell oppgave
Deltakelse og presentasjon på ett veiledningsseminar i forbindelse med fordypningsoppgaven
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Litteraturstudie på inntil 3000 ord i gruppe på 2- 3 studenter
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Vurderingsuttrykk
A-F
Sensorordning
Intern og ekstern sensor. Det er tilknyttet ekstern tilsynssensor til emnet.