EPN-V2

G5KRØ3110 Kroppsøving 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical Education 1
Studieprogram
Kroppsøving - årsstudium
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

At least 20% of the examination papers will be assessed by an external examiner together with an internal examiner. The remaining papers will be assessed by two internal examiners. The external examiner’s assessment should benefit all students.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

This course looks at the rules of the Child Welfare Act relating to work in the child welfare service and county social welfare boards, and rules relating to judicial review of the county social welfare boards’ decisions. Particular emphasis is placed on fundamental principles and due process guarantees in child welfare work and the importance of human rights in relation to interventions in family life. The course covers both material and procedural rules. 

Innhold

Kroppsøving 1 består av fagområdene:

  • Kropp, læring og undervisning 1
  • Aktivitetslæring og -undervisning 1
  • Kropp, funksjon, trening 1

Kropp, læring og undervisning 1

Faget skal gi studentene evne til å reflektere over kroppsøvingsfagets legitimering og dets plass i skole og samfunn, og kjenne godt til innholdet i begrepene allmenndannelse, physical literacy og kroppslig dannelse. Studentene skal også tilegne seg kunnskap om teorier som setter kroppslig læring og kroppen som erfaringsmedium i sentrum. De skal også få kjennskap til relevante teorier som forklare de biologiske utviklingsprosessene i forbindelse med læring av motoriske og idrettslige ferdigheter. Kroppen som symbol i kultur og samfunn står også sentralt, der spesielt kroppsøvingsfaget rolle og påvirkning på barn og unges kroppsbilde og fysiske selvoppfatning blir vektlagt. Helse- og fitnessdiskursen vil av den grunn være aktuelle tema i faget.

Aktivitetslæring og -undervisning 1

Dette fagområdet tar utgangspunkt i hovedområdene og kompetansemålene i læreplanen i kroppsøving, og søker å gi studentene fagdidaktisk kunnskap om og ferdigheter i de praktiske aktivitetene som det framkommer at de skal kunne undervise i. Her står ulike idrettsaktiviteter i form av lagidretter (fortrinnsvis ballspill), individuelle idretter og alternative bevegelsesaktiviteter og idretter sentralt, i tillegg til dans, friluftsliv og lekpreget aktivitet.

  • De lagidrettene det undervises i er i all hovedsak rettet mot ballaktivitet og ulike ballspillformer. Balltilvenning, grunnleggende ballferdigheter (ballbasis) og tradisjonelle ball-leiker er sentrale temaer i Kroppsøving 1. I tillegg vil studentene få en innføring i våre tradisjonelle ballspill (basketball, fotball, håndball, innebandy, volleyball og badminton), og bli kjent med ulike modeller for ballspillundervisning i skole og idrett, og vurdere deres sterke og svake sider. I dette emnet vil studentene vil også bli introdusert for flere av de mer utradisjonelle ballspillene som i dag vokser fram (bl.a. kinball, angleball, bouncerball og tschoukball).
  • Av individuelle idretter/aktiviteter vil studentene i Kroppsøving 1 få innføring i orientering med tilhørende bruk av kart og kompass, i tillegg til ulike grunnleggende bevegelser og aktiviteter som innbefatter løp, hopp og kast (friidrett). Kampsportaktiviteter, i form av tvekampøvelser og bryting, er et eget kurs, hvor studentene skal få kjennskap til hvordan disse aktivitetsformene kan benyttes i skolen.
  • Friluftsliv skal gi studentene erfaring med opplevelse og mestring i natur. Naturen som matkilde, naturleikeplassen og turmetodikk er sentrale tema. Friluftslivundervisningen er organisert som egne kurs og temadager. Ett av kursene vektlegger sjømiljø, selvberging og livberging i vann. Studentene skal også i grupper planlegge, gjennomføre og evaluere en egentur i nærmiljø.
  • Dans gir et viktig bidrag til barn og unges helhetlige læring og utvikling. Gjennom lekende utforsking av dansens grunnelementer får studentene bevegelsesutfordringer og erfaringer. Studentene vil få innføring i tradisjonelle danseformer i vår norske kultur. Sentralt i emnet står dans med utgangspunkt i dagens ungdomskultur.
  • I kurset svømming/livredning vil vanntilvenning, innføring i ulike svømmearter, livreddende førstehjelp og livberging i vann være sentrale temaer. Målet er at studentene skal være i stand til å oppfylle de konkrete og detaljerte kompetansemålene i læreplanen som retter seg mot svømmeopplæringen og barn og unges svømmeferdigheter.

Kropp, funksjon, trening 1

Faget skal gi studentene kunnskap om barn og unges fysiske og motoriske utvikling. Kurset skal også gi studentene en innføring i kroppens oppbygning og funksjon (anatomi og fysiologi) som de vil ha nytte av i forbindelse med planlegging og gjennomføring av kroppsøvingsundervisning. I tillegg vil man gjennom studiet legge vekt på å utvikle studentenes forståelse for hva som skaper og utvikler en bevegelse, både i et organisk, mekanisk og motorisk perspektiv.

Arbeids- og undervisningsformer

The student must have completed and passed the first year of the Bachelor Programme in Child Care and Welfare.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Knowledge

The student

·         has broad knowledge of the rules for work on notifications of concern, investigations and assistance measures 

·         has broad knowledge of the rules for issuing care orders, return of care and adoption under the Child Welfare Act 

·         has broad knowledge of the rules relating to contact and access under the Child Welfare Act

·         has broad knowledge of the rules for processing emergency cases and the special challenges relating to these types of decisions when it comes to due process protection

·         has broad knowledge of the county social welfare boards’ mandate and composition and the due process guarantees in place to secure the decision-making process, and the rules relating to judicial review

·         has knowledge of the child welfare service’s legal scope of action in parental disputes

·         has knowledge of the rules on following up parents after a care order decision

·         has knowledge of the protection afforded by the penal system against violence and abuse, and possibilities for cooperation between the child welfare service and the police/crisis centres

Skills

The student

·         can use legal methods to identify the rules of law that apply to work in the child welfare service 

·         can discuss and assess due process protection in relation to different child welfare measures 

·         can apply the principles of legality and proportionality in the assessment of different measures

·         can distinguish between material conditions and procedural conditions and the provisions’ standard of proof 

·         can write grounds for decisions including distinguishing between facts and legal assessments 

·         can document assessments of children’s participation and consideration of the child’s best interests in decision-making processes 

General competence

The student

·         can process child welfare cases in line with the responsible conduct requirement and the requirements that follow from international human rights

Vurdering og eksamen

The course is taught through lectures, self-study, group work, skills training with and without the use of filming, and other teaching methods as needed.

Hjelpemidler ved eksamen

The following coursework requirements/compulsory activities must have been approved in order for the student to take the exam:

Coursework requirement 1: an individual written assignment.

The coursework requirement must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If the coursework is not approved, the student will be given the opportunity to submit an improved version once by a given deadline.

Coursework requirement 2: skills training in writing and documentation.

The attendance requirement for compulsory teaching activities is 80%. If a student's absence exceeds 20%, a comprehensive coursework requirement is set to compensate. If a student's overall absence exceeds 40%, they lose the right to take the exam. 

Each student is responsible for ensuring that their attendance is documented. The length of the teaching days will vary, and it is each student's own responsibility to stay informed about the teaching schedule.

Compulsory activities must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam.

Vurderingsuttrykk

An individual five-hour written school exam.

Sensorordning

Publicly approved law collections with notations according to more detailed guidelines are permitted during the exam.

Opptakskrav

Målgruppe

Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn, og vil derfor primært forberede studentene for undervisning i grunnskolen. Men studiet kvalifiserer også til å gå videre over i en faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag (inn på 2. året). Studiet egner seg også meget godt for de som ønsker seg en pedagogisk rettet idrettsutdannelse med mål om å fungere som trener for barn og unge i den frivillige, organiserte idretten.

Opptakskrav

Faget er tilgjengelig som valgfag for studenter ved grunnskolelærerutdanningen for 5.-10. trinn og lærerutdanning for tospråklige lærere på HiOA, i tråd med utdanningenes programplaner.

For eksterne søkere kreves generell studiekompetanse/realkompetanse.

Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.