Programplaner og emneplaner - Student
FYSIOPRA Kunnskapsbasert praksis i fysioterapi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Knowledgebased Clinicial Physiotherapy
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det er ingen arbeidskrav i emnet.
Forkunnskapskrav
Individuell prosjekteksamen, i form av selvvalgt tema som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %).
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til og kan oppdatere seg på nyere forskning innen de mest sentrale områdene av fysioterapi
- kan begrunne sine fysioterapitiltak i lys av ulike teoretiske perspektiver
- har kunnskap om forhold som kan ha betydning for pasienters/ klienters dysfunksjon og situasjon, og kan gjøre rede for hvordan dette kan påvirke planlegging og gjennomføring av fysioterapi
- kan stille praksisrelevante spørsmål
- har bred teoretisk kunnskap om prosesser, verktøy og metoder innenfor behandling, rehabilitering og forebyggende tiltak i fysioterapivirksomhet
Ferdigheter
Studenten kan
- undersøke funksjon, stille funksjonsdiagnose og gjenkjenne indikasjoner på mulig, alvorlig underliggende patologi
- gjennomføre helsefremmende og forebyggende tiltak, behandlende og/eller rehabiliterende arbeid med ulike pasienter og brukere
- planlegge, gjennomføre og evaluere bevegelses- og treningsgrupper som forebyggende og/eller behandlende tiltak
- anvende standardiserte tester og testutstyr innenfor sentrale områder av fysioterapi
- kartlegge pasienters mestringsstrategier og identifisere stadier i endringsprosesser
- legge til rette for og veilede andre i mestrings- og endringsprosesser
- tilrettelegge, dosere og justere tiltak for å optimalisere pasienters utbytte
- selv anvende og veilede andre i å bruke ergonomiske prinsipper i arbeidsstillinger og arbeidsoperasjoner
- vurdere behov for ortopediske- og tekniske hjelpemidler
- foreslå tilrettelegging av omgivelsene i forhold til å optimalisere funksjon på kort og lang sikt
- vurdere behov for å henvise klienter til samarbeidspartnere
- skrive journal etter utdanningens retningslinjer
- vise klinisk kompetanse der manuelle, kroppslige og verbale virkemidler utfyller hverandre i samarbeid med pasient/bruker
- bidra med fysioterapikunnskap i tverrprofesjonelt samarbeid
- formidle og diskutere faglige synspunkter med pasient/bruker, pårørende og samarbeidspartnere
- utforske faglige problemstillinger på en systematisk og reflektert måte i sin kliniske praksis
- gjøre rede for sitt kliniske resonnement med begrunnelse i kunnskapsbasert fysioterapipraksis
- *skriftlig dokumentere og kritisk evaluere eget klinisk arbeid i henhold til praksisstedets rutiner
* er et læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis. De øvrige kan vurderes både i praksis og til eksamen.
Generell kompetanse
Studenten kan
- organisere eget arbeid og ivareta orden og hygiene i klinisk virksomhet
- praktisere i henhold til gjeldende lovverk og rammebetingelser, og yrkesetiske retningslinjer
- *formidle faglige innlegg, skriftlig og muntlig
- vise vilje og evne til å gi konstruktive tilbakemeldinger og nyttiggjøre seg veiledning og tilbakemeldinger
- vise vilje og evne til omsorg, forståelse og respekt for pasient/bruker, pårørende og samarbeidspartnere
- vise empati og anerkjennelse i relasjoner til pasient/bruker og pårørende
- vise vilje og evne til å samarbeide, etablere tillitsforhold og kommunisere med pasienter, klienter, brukere, pårørende og samarbeidspartnere
- anerkjenne brukerkunnskap og brukermedvirkning i helsefremmende, forebyggende, behandlende og rehabiliterende virksomhet
- ta ansvar, ta initiativ, og bidra til resultatorientert arbeid i samarbeid med andre
- identifisere eget kunnskapsbehov, vise selvinnsikt i forhold til egne læringsbehov, og innhente ny kunnskap og ferdigheter
* er et læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis. De øvrige kan vurderes både i praksis og til eksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
Gradert skala A-F.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til avsluttende eksemen må begge praksisperiodene være bestått.
Følgende må være godkjent:
- ett muntlig faglig framlegg i hver praksisperiode
- en pasientjournal i hver praksisperiode
- ett refleksjonsnotat i en av praksisperiodene hvor tema er tverrprofesjonell samarbeidslæring (350-700 ord)
Skjemaet som inneholder veileders vurdering av studenten i første praksisperiode skal levers til praksisveileder i andre praksisperiode.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det kreves:
- minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis inkludert praksisseminar
Praksis
Hver praksisperiode er en selvstendig enhet som vurderes for seg til bestått/ikke bestått. Periode 1 er vanligvis i 5. semester, mens periode 2 er vanligvis i 6. semester. Praksisveileder vurderer studenten. Praksisperiode 1 må være bestått før studenten kan starte på praksisperiode 2.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell klinisk eksamen over én dag* eller to dager**
*Gjelder avdelinger hvor det kan knyttes stor usikkerhet til om pasienter er i stand til å være tilstede to sammenhengende dager.
**Gjelder avdelinger hvor det kan påregnes at pasienter kan være tilstede to sammenhengende dager.
«Arbeidsheftet for klinisk praksis» skal angi hvilket alternativ som gjelder for den enkelte avdeling. Studentene skal få beskjed om hvilket alternativ som gjelder i starten av studieåret.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakter A-F.
Sensorordning
10 studiepoengs overlapp med FYSBA6010 Fysioterapi for barn - kunnskapsgrunnlag og praksis 1, 20 stp, - tema tiltak og behandling