EPN-V2

FYSIO1000 Fysioterapi, kommunikasjon og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Physiotherapy, Communication and Ethics
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet tar utgangspunkt i det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for velfungerende helsetjenester til nytte både for pasienten/brukeren og for samfunnet. Et spesielt fokus rettes mot kunnskap og ferdigheter som kan fremme respekt, empati, refleksjon, samarbeid og kommunikasjon. I tillegg er praktisk trening i palpasjon og massasje en gjennomgående del av emnet. Dette er grunnleggende ferdigheter i fysioterapifaget og er velegnet for utvikling av både relasjonell og manuell kompetanse.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for sentrale begreper innenfor profesjonell helsefaglig kommunikasjon
    • kan reflektere over helseprofesjonenes utfordringer i et flerkulturelt samfunn
    • kan beskrive ulike syn på helse og sykdom, kropp og bevegelse
    • kan beskrive etiske teorier, begreper og lover som er relevant for helsefaglig praksis
    • kan beskrive ulike perspektiver på fysioterapifaget
    • kan hovedtrekkene i fysioterapeuters yrkesetiske retningslinjer
    • kjenner til fysioterapifagets historie og fagtradisjon
    • kan gjøre rede for det teoretiske grunnlaget for klassisk massasje

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan reflektere over etiske problemstillinger relatert til avkledning, berøring og nærhet i en samhandlingssituasjon
    • kan skille mellom ulike vevskvaliteter i hud og muskulatur
    • kan vise ferdigheter i massasje på medstudent
    • kan anvende ergonomiske prinsipper i utførelse av massasje .

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan vise empati, anerkjennelse og evne til å samarbeide medstudent
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom ressursforelesninger, introduksjonsforelesninger, seminarer i basisgrupper, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledet ferdighetstrening i palpasjon og massasje på medstudenter, ekstern praksis og selvstudier. Ferdighetstreningen inkluderer kurs i gjenoppliving. Studentene har praksis ca. 1,5 dag. De fleste forelesningene er felles for flere helsefagutdanningene ved fakultetet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskravet og kravene til obligatorisk tilstedeværelse må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

    Arbeidskrav

    Emnet har ett arbeidskrav:

    • individuell praktisk prøve i massasje og palpasjon, inntil 20 minutter.

    Obligatorisk tilstedeværelse

    Det kreves

    • minimum 90 prosent tilstedeværelse i ekstern praksis
    • minimum 80 prosent tilstedeværelse på introduksjonsforelesninger, ferdighetstrening, seminarer og timeplanfestet gruppearbeid

  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

    Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 20 minutter.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    (Mangeler info om eventuelle hjelpemidler)

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ikke bestått.

  • Sensorordning

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer. 15 prosent vurderes av én ekstern og én intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.