EPN

FOTO6100 Foto og grafikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Photography and printmaking
Studieprogram
Videreutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Foto og grafikk skal belyse hvordan ulike trykketeknikker og fotografiske arbeidsmetoder kan bidra til å utvikle visuell kompetanse. Fokus vil også være på grafiske uttrykksformer i et samfunnsperspektiv, samt etikk og visuell kultur.

Forkunnskapskrav

Bestått lærerutdanning eller bachelorgrad i visuelle kunstfag, design, arkitektur eller tilsvarende. Annen relevant bachelorgrad med til sammen 60 studiepoeng innen kunstfaglige emner, kan gi grunnlag for opptak etter nærmere vurdering.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

 

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale emner, problemstillinger, verktøy og prosesser innen foto og grafikk
  • har kunnskaper om bruk av visuelle virkemidler
  • kjenner til grafiske uttrykksformer og har kunnskap om foto som verktøy i utvikling av ulike bildeuttrykk
  • har kunnskap om digitalt foto
  • har kunnskap om bildebearbeiding og illustrasjon 
  • kjenner til og kan oppdatere sin kunnskap når det gjelder trender, teknologi og utvikling innen foto og grafiske uttrykksformer

 

Ferdighet

Studenten:

  • kan formidle sentrale emner og problemstillinger innen foto og grafikk
  • kan utvikle idéer frem til ferdig produkt
  • kan anvende ulike grafiske uttrykksformer
  • kan anvende foto til utvikling av ulike bildeuttrykk

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • har kunnskaper om og ferdigheter i bruk av foto og grafiske teknikker til utvikling av bildeuttrykk
  • har utviklet bevissthet om grafiske teknikker og uttrykk i et miljøvennlig og etisk perspektiv
  • har bevissthet om personvern, opphavsrett og andre etiske problemstillinger i forhold til publisering av bilder
  • har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i grafiske medier
  • kan utveksle synspunkter om visuell kultur og anvende dette i eget arbeid

Innhold

Studiet består av følgende to deler, hvor hovedvekten ligger på del 1:

  • Del 1 Foto og grafikk

Omhandler ulike problemstillinger knyttet til fotografiske arbeidsmetoder og ulike grafiske trykketeknikker.

  • Del 2 Fagdidaktikk

Omhandler ulike problemstillinger knyttet til fotografiske og grafiske teknikker og tilhørende uttrykksformer som undervisningsområde i skolen.

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdet. Det forutsettes at studentene tilegner seg innsikt og ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.

Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med 3-5 samlinger i semesteret. Studiet omfatter om lag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 80 timer undervisning og veiledning med lærere på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.

Det foretas også en løpende uformell vurdering av studentenes arbeider og innsats i forhold til studiets læringsutbytte. I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid/en obligatorisk aktivitet som må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav vurderes til Godkjent/Ikke godkjent .

Formålet med hvert enkelt arbeidskrav er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått på samlingen gjennom eget praktisk arbeid og utprøving. Ett arbeidskrav vil omfatte løsning av en gitt problemstilling gjennom anvendelse relevante verktøy samt utprøving og erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass.

Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legedokumentasjon, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innfrielse av arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Studenter som samlet har mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse, får ikke anledning til å avlegge eksamen. Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får skriftlig melding om dette. I dette studiet er det obligatorisk tilstedeværelse på samlingene.

Studenter som får vurderingen Ikke godkjent på hele eller deler av arbeidskravet avtaler selv ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

 

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav/obligatorisk aktivitet:

  • Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Det gis til sammen 5 arbeidskrav

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:  Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:

  • faglige innføringer og demonstrasjoner
  • felles faglige drøftinger og vurderinger underveis og tilslutt i forhold til studieoppgaver
  • erfaringsinnhenting i bedrifter og skoler
  • gruppe- og prosjektarbeid

Vurdering og eksamen

 Eksamen i emnet er todelt:

 1 . Muntlig prosjektoppgave som kan gjennomføres i grupper eller individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av følgende to komponenter:

  • To grafiske arbeider i to ulike teknikker med dokumentasjon av prosessen fra idé til ferdig produkt. Skriftlig begrunnelse for de valg som er gjort underveis, basert på valgt målgruppe og målsetting for prosjektoppgaven.
  • En muntlig presentasjon av prosjektoppgaven for medstudenter og faglærer. 

Muntlig prosjektoppgave teller 60 prosent av sluttkarakteren og kan ikke påklages.

2. En individuell skriftlig oppgave

I form av et refleksjonsnotat (om lag 2000 ord) basert på eget arbeid med prosjektoppgaven og læringsprosessen gjennom studiet.

Individuell skriftlig oppgave teller 40 prosent av sluttkarakteren og eksamensresultat kan påklages.

Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne. De to eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sammenlagt sluttkarakter. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Del 1: To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. 

Del 2: Én intern og én ekstern sensor

Opptakskrav

Målgruppe

Målgruppe for studiet er lærere i videregående opplæring, folkehøgskole og grunnskolen.