EPN-V2

FKH3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Studieprogram
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Masteroppgave utført av en eller to studenter, ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter etter søknad skrive oppgave sammen. Individuell muntlig eksamen der karakteren kan justeres.

Masteroppgavens innhold og størrelse ved de ulike formene:

  • Monografi: Anbefalt omfang på en monografisk oppgave er 22.000 ord +/- 10%
  • Vitenskapelig artikkel: oppgaven skal omfatte et manuskript i form av minimum én artikkel som er i tråd med forfatterveiledning for et relevant vitenskapelig tidsskrift, samt et fordypningsnotat/kappe som utdyper de teoretiske og metodologiske overveielser som ligger til grunn for artikkelen. Oppsett, struktur og omfang på artikkelen skal følge retningslinjer i det aktuelle tidsskriftet, og kappen skal ha et omfang på inntil 10.000 ord.

Oppgaven kan skrives på engelsk eller skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

For å kunne framstille seg til muntlig eksamen må den skriftlige oppgaven være vurdert til A-E (foreløpig karakter). Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Ved fastsetting av endelig karakter kan hele karakterskalaen benyttes.

Individuell muntlig eksamen inntil 40 minutter med utgangspunkt i masteroppgaven. I begynnelsen av muntlig eksamen skal kandidaten holde en 10-15 minutters presentasjon av masteroppgaven.

Sensur på den skriftlige delen av eksamen kan påklages i samsvar med universitets- og høgskoleloven.

Forkunnskapskrav

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. Det er anledning til å gjenbruke egenprodusert tekst fra MAVIT4070 i masteroppgaven uten at det egensiteres.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har gode fagkunnskaper innen design, kunst og håndverk
  • har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder med relevans for fagområdet
  • viser profesjonsfaglig innsikt med et helhetlig perspektiv slik at gode løsninger blir valgt
  • har kunnskap om tilgjengelig litteratur samt pågående forskning og utvikling relevant for problemstillingen
  • kan anvende gammel og ny kunnskap til ny viten og praktiske, helhetlige løsninger

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende vitenskapelig metoder og teorier i forskning og utviklingsarbeid
  • utføre en profesjonsfaglig oppgave med en praktisk og forskningsmessig problemstilling, på en selvstendig og systematisk måte
  • definere problemstilling, omfang og prosjektmål og planlegge framdrift
  • beherske egnede metoder og verktøy
  • benytte relevant faglig teori og litteratur på en korrekt måte
  • beskrive oppgaven, analysere resultater og drøfte seg fram til en konklusjon
  • beherske planlegging og gjennomføring av prosjekt
  • viser selvstendighet og initiativ, kreativitet og innovasjon
  • vurdere løsninger i en livsløps-/ miljømessig, samfunnsmessig og profesjonsfaglig sammenheng
  • analysere og kvalitetssikrer resultatene og viser evne til refleksjon

Generell kompetanse

Studenten

  • begrunner, gjennomfører, vurderer og dokumenterer et faglig utviklingsarbeid knyttet til praksis i; formgiving, kunst og håndverk
  • viser selvstendighet, initiativ, kreativitet og innovasjon ;
  • vurderer profesjonsfaglige løsninger i en livsløps-/ miljømessig, samfunnsmessig og økonomisk sammenheng
  • analyserer og kvalitetssikrer resultatene og viser evne til refleksjon

Arbeids- og undervisningsformer

Prosjektarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen.

Vurdering og eksamen

Prosjektarbeid hvor det skriftlige har et omfang på ca. 6000 ord.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

To sensorer, hvor minst en sensor er ekstern.;