Programplaner og emneplaner - Student
FKH1004 Digitale verktøy og medier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital tools and media
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til digitale medier slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Dette omfatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med ulike digitale verktøy, medier og programvare. Det legges vekt på øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk inngår i emnet. I tillegg er emnet også nært knyttet til de øvrige emnene på studiet.
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- har basiskunnskap om digitale verktøy, medier og aktuell programvare
- har kunnskap om systematiske, utforskende og kreative prosesser i arbeid med digitale medier og verktøy
- har kunnskap om innhenting av digital informasjon, formidling og veiledning
- har kjennskap til opphavsrettslige forhold i visuelle og digitale medier
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende egnede digitale verktøy i eget skapende arbeid
- kan dokumentere, reflektere over og formidle egen prosess
- kan finne fram til relevant faglitteratur og anvende fagspråk i arbeidet med digitale medier
- kan bruke digitale medier i skapende arbeid og formidling
- kan reflektere rundt etiske og HMS utfordringer i arbeid med digitale medier
Generell kompetanse
Studenten
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet og slik bidra til utvikling av god praksis
- kan kritisk vurdere ulike ytringer, meningsinnhold og kommunikasjon gjennom digitale medier og verktøy
- har kommunikasjonskompetanse og kan bruke fagterminologi både skriftlig og muntlig
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet i emnet skal sikre et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praktisk erfaring, pedagogisk og didaktisk refleksjon. Emnet må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i profesjonsfaget. Alle sentrale aspekter behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for veiledning, gruppearbeid og selvstudium.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
- Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid presentert og faglig drøftet i plenum.
- Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning
-
Vurdering og eksamen
Individuell mappeeksamen som inkluderer:
- Skriftlig del der fagteori og profesjonsforankring inngår. Omfang på 1000-1500 ord.
- Digitale skisser, undersøkelser og ferdigstilt praktisk skapende arbeid.
Eksamensresultat kan påklages.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
-
Vurderingsuttrykk
Bestått - Ikke bestått
-
Sensorordning
En intern sensor og en bedømmersensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
Emneoverlapp
Emnet overlapper 5 studiepoeng mot FKH1000.