Programplaner og emneplaner - Student
FK1400 Diversity and Inclusion Course description
- Course name in Norwegian
- Mangfold og inkludering i kroppsøving
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Emnet skal danne grunnlag for studentenes kunnskap om mangfold og inkludering i kroppsøvingsfaget. Sentralt i emnet er problemstillinger knyttet til mangfold i elevgruppen (kjønn/seksualitet, etnisitet, religion, sosial klasse, funksjonsnedsettelse). Emnet omfatter også alternative bevegelsesaktiviter og dans med opprinnelse i ungdomskultur og i etniske minoritetsgruppers kultur, og synliggjør disse aktivitetenes potensiale til å skape fellesskap på tvers av sosiale forskjeller. Mangfold og forskjellighet er grunnleggende forutsetninger for dannelse. I emnet skal det undersøkes hvordan forskjellighet og spesielt fremmedhet utfordrerer vår identitet og hvordan det henger sammen med dannelse som er et sentralt begrep i kroppsøving. Friluftsliv trekkes frem som et virkemiddel i inkludering og som arena for integrering av barn og unge med minoritetsbakgrunn.
-
Required preliminary courses
Se opptakskrav i programplanen.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om verdier, interesser og normer i ulike barne- og ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø
- kan gjøre greie for lover og styringsdokument som regulerer tilpassa opplæring og inkludering i skolen
- har kunnskap om elevers religion og kultur og hvordan dette påvirker elevenes erfaring i kroppsøvingsfaget
- har kunnskap om hvordan kjønn, seksualitet og funksjonsnedsetting kan påvirke elevers erfaring med kroppsøvingsfaget
- har kunnskap om begrepene forskjellighet, fremmedhet og fremmedgjøring i relasjon til dannelse
- har kunnskap om dans, friluftsliv og alternative bevegelsesaktiviteter med utgangspunkt i ungdomskulturene
- har kunnskap om dans, friluftsliv og alternative bevegelsesaktiviteter fra ulike kulturer og etniske minoritetsgrupper i Norge
- har kunnskap om hvordan friluftsliv kan brukes som et virkemiddel til integrasjon av barn og unge med minoritetsbakgrunn
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere særskilte behov hos barn og unge og planlegge inkluderende kroppsøvingsundervisning
- kan planlegge og undervise i dans og alternative bevegelsesaktiviteter som har utgangspunkt i ungdomskulturen og kulturen til etniske minoritetsgrupper i Norge
- kan planlegge kroppsøvingsundervisningen med utgangspunkt i elevmangfold
- kan igangsette dannelsesprosesser i kroppsøvingsundervisning med utgangspunkt i forskjellighet og fremmedhet
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere friluftslivsundervisning rettet mot integrasjon av elever med minoritetsbakgrunn
Generell kompetanse
Studenten
- kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes utvikling og læring
- har forståelse for hvilken verdi friluftsliv kan ha for livskvalitet, inkludering og mangfold.
- kan bidra til utvikling av kroppsøvingsfaget med utgangspunkt i barn og unges bevegelseskultur, og gjennom dette opparbeide seg en fleksibel kompetanse i forhold til en bevegelseskultur i stadig endring
-
Content
Profesjonsfag
- Inkludering og tilpassa opplæring
- Mangfold i skolen
Praktisk-metodiske fag
- Dans
- Friluftsliv
- Alternative bevegelsesaktiviteter
-
Teaching and learning methods
Det blir vektlagt å variere mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som rene teoriforelesninger, arbeid i mindre grupper og praktisk undervisning på ulike arenaer. Det vil bli gitt praktiske oppgaver hvor studentene må planlegge og gjennomføre undervisning for medstudenter.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- 80 % deltakelse til delene i praktisk-metodiske fag (dans, friluftslivsliv og alternative bevegelsesaktiviteter).
- 80 % deltakelse på seminarer.
-
Assessment
Individuell stasjonseksamen: studenten skal trekke et for emnet relevant kompetansemål fra læreplanen og planlegge et undervisningsopplegg. Tid til planlegging: ca. 60 minutter. Deretter er det muntlig eksamen på tre stasjoner med spørsmål rettet mot det planlagte undervisningsopplegget, samt læringsutbyttene i emnet. Tid til muntlig eksamen: ca. 45 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt til planleggingsdelen.
-
Grading scale
Det gis bokstavkarakter med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.
-
Examiners
Interne sensorer.