EPN-V2

FK1400 Diversity and Inclusion Course description

Course name in Norwegian
Mangfold og inkludering i kroppsøving
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
  • Introduction

    Emnet skal danne grunnlag for studentenes kunnskap om mangfold og inkludering i kroppsøvingsfaget. Sentralt i emnet er problemstillinger knyttet til mangfold i elevgruppen (kjønn/seksualitet, etnisitet, religion, sosial klasse, funksjonsnedsettelse). Emnet omfatter også alternative bevegelsesaktiviter og dans med opprinnelse i ungdomskultur og i etniske minoritetsgruppers kultur, og synliggjør disse aktivitetenes potensiale til å skape fellesskap på tvers av sosiale forskjeller. Mangfold og forskjellighet er grunnleggende forutsetninger for dannelse. I emnet skal det undersøkes hvordan forskjellighet og spesielt fremmedhet utfordrerer vår identitet og hvordan det henger sammen med dannelse som er et sentralt begrep i kroppsøving. Friluftsliv trekkes frem som et virkemiddel i inkludering og som arena for integrering av barn og unge med minoritetsbakgrunn.

  • Required preliminary courses

    Se opptakskrav i programplanen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om verdier, interesser og normer i ulike barne- og ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø
    • kan gjøre greie for lover og styringsdokument som regulerer tilpassa opplæring og inkludering i skolen
    • har kunnskap om elevers religion og kultur og hvordan dette påvirker elevenes erfaring i kroppsøvingsfaget
    • har kunnskap om hvordan kjønn, seksualitet og funksjonsnedsetting kan påvirke elevers erfaring med kroppsøvingsfaget
    • har kunnskap om begrepene forskjellighet, fremmedhet og fremmedgjøring i relasjon til dannelse
    • har kunnskap om dans, friluftsliv og alternative bevegelsesaktiviteter med utgangspunkt i ungdomskulturene
    • har kunnskap om dans, friluftsliv og alternative bevegelsesaktiviteter fra ulike kulturer og etniske minoritetsgrupper i Norge
    • har kunnskap om hvordan friluftsliv kan brukes som et virkemiddel til integrasjon av barn og unge med minoritetsbakgrunn

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan identifisere særskilte behov hos barn og unge og planlegge inkluderende kroppsøvingsundervisning
    • kan planlegge og undervise i dans og alternative bevegelsesaktiviteter som har utgangspunkt i ungdomskulturen og kulturen til etniske minoritetsgrupper i Norge
    • kan planlegge kroppsøvingsundervisningen med utgangspunkt i elevmangfold
    • kan igangsette dannelsesprosesser i kroppsøvingsundervisning med utgangspunkt i forskjellighet og fremmedhet
    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere friluftslivsundervisning rettet mot integrasjon av elever med minoritetsbakgrunn

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes utvikling og læring
    • har forståelse for hvilken verdi friluftsliv kan ha for livskvalitet, inkludering og mangfold.
    • kan bidra til utvikling av kroppsøvingsfaget med utgangspunkt i barn og unges bevegelseskultur, og gjennom dette opparbeide seg en fleksibel kompetanse i forhold til en bevegelseskultur i stadig endring
  • Content

    Profesjonsfag

    • Inkludering og tilpassa opplæring
    • Mangfold i skolen

    Praktisk-metodiske fag

    • Dans
    • Friluftsliv
    • Alternative bevegelsesaktiviteter
  • Teaching and learning methods

    Det blir vektlagt å variere mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som rene teoriforelesninger, arbeid i mindre grupper og praktisk undervisning på ulike arenaer. Det vil bli gitt praktiske oppgaver hvor studentene må planlegge og gjennomføre undervisning for medstudenter.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • 80 % deltakelse til delene i praktisk-metodiske fag (dans, friluftslivsliv og alternative bevegelsesaktiviteter).
    • 80 % deltakelse på seminarer.
  • Assessment

    Individuell stasjonseksamen: studenten skal trekke et for emnet relevant kompetansemål fra læreplanen og planlegge et undervisningsopplegg. Tid til planlegging: ca. 60 minutter. Deretter er det muntlig eksamen på tre stasjoner med spørsmål rettet mot det planlagte undervisningsopplegget, samt læringsutbyttene i emnet. Tid til muntlig eksamen: ca. 45 minutter.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt til planleggingsdelen.

  • Grading scale

    Det gis bokstavkarakter med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Interne sensorer.