EPN-V2

FILM6300 Filmkunst 2 - Karakterdreven dokumentarfilm Emneplan

Engelsk emnenavn
Film Art 2 - Character-driven documentary
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Karakterdreven dokumentarfilm er en praktisk fordypning som sikter mot en videreutdanning innen filmfaget. Studiet utforsker karakterdreven dokumentarfilm som et estetisk, eksistensielt og etisk verk. Kritisk forståelse av audiovisuelle uttrykk oppøves gjennom analyser og produksjon av karakterdreven dokumentarfilm. Studiet er på BA nivå.

     

    Studiet er et deltidsstudium med undervisning organisert over to semestre.

     

    Innhold

    • Filmhistorie med hovedvekt på Karakterdreven dokumentarfilm
    • Utforsking av personlige erfaringer som utgangspunkt for filmproduksjon.
    • Cinematurgi, etikk og estetikk.
    • Narrative strategier i idé- og manusutvikling
    • Usikkerhet som dramaturgisk drivkraft.
    • Bilde og lyd som dramaturgiske elementer.
    • Betydningen av casting for Karakterdreven dokumentarfilm
    • Filmskisser og øvelser.
    • Produksjon av Karakterdreven dokumentarfilm
  • Anbefalte forkunnskaper

    Emnet består av tre arbeidskrav som blir vurdert til bestått/ikke bestått. Alle arbeidskravene må være gjennomført innen fastsatt frist og godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

    Arbeidskrav 1 er gruppeoppgave der studentene skal holde en presentasjon over et gitt medievitenskapelig tema. Formålet med oppgaven er å sette seg inn i en faglig problemstilling og bruke pensum og relevante eksempler for å besvare denne på en pedagogisk måte. Presentasjonen skal være på ca. 20 minutter. Alle medlemmene i gruppen vil få samme vurdering. Grupper som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, vil få mulighet til å holde presentasjonen på nytt 1 gang. Ved sykdom eller andre tungtveiende årsaker som hindrer deltakelse fra en student i gruppa, kan et individuell oppgave avtales med faglærer.

    Arbeidskrav 2 er et individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet består av aktiv deltakelse i en fagsamtale om et medievitenskapelig tema som vil bli gitt i forkant. Fagsamtalen gjennomføres i grupper og vil bli ledet av faglærer. Formålet med vurderingen er praktisk trening i kritisk refleksjon og diskusjon. Fagsamtalen vil ha varighet på et sted mellom 30-60 minutter. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, vil få mulighet til å delta i en ny fagsamtale med faglærer.

    Arbeidskrav 3 er et individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet er en prøve på seks timer hvor studentene skal drøfte en aktuell medievitenskapelig problemstilling med hjelp av tillatte hjelpemidler (lærebøker, forelesningsnotater). Formålet med arbeidskravet er praktisk trening i akademisk skriving. Alle studentene får en kort, skriftlig tilbakemelding. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon 1 gang. Ved sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan egen frist avtales med faglærer.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått FILM6100 Filmkunst 1 - dokumentar

    eller

    Tilsvarende utdanning fra universitet- eller høgskolenivå sammen med et skriftlig regikonsept og synopsis/manus for en kort karakterdreven film basert på en personlig opplevelse. Regikonsept og synopsis/manus vurderes på grunnlag av den filmatiske og visuelle tenkning som ligger til grunn, synliggjort dramaturgisk forståelse, samt i hvilken grad personlig erfaring anvendes. Regikonseptet og synopsis/manus må være godkjent før studenten kan registrere seg til emnet.

  • Læringsutbytte

    En student med fullført Karakterdreven dokumentarfilm har følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

     

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om dokumentarfilmens cinematurgi og virkemidler
    • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen filmområdet
    • har kunnskap om visualisering og iscenesettelse av en karakter
    • har kunnskap om produsentrollen og de ledende fagfunksjoner i en karakterdreven dokumentarfilm
    • har forståelse for hvordan filmens virkemidler brukes som kunstnerisk og kommunikativt grep

     

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bruke og reflektere over den karakterdrevne dokumentarfilmens særegne språk og produksjonsforutsetninger
    • kan reflektere kritisk over egen skapende prosess
    • kan bearbeide et tema basert på personlig erfaring, og presentere det som en filmfortelling for et bredt publikum
    • kan planlegge og gjennomføre en karakterdreven filmproduksjon
    • har forståelse av seg selv som formidler av en karakterdreven historie og skaper av et filmatisk univers               

     

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere over hva produksjonene deres kommuniserer til publikum, løsrevet fra egne ønsker og intensjoner
    • kan se og vurdere relevante etiske og estetiske problemstillinger i eget arbeid
    • kan bearbeide og utvikle egne kunstneriske intensjoner og personlige profil
    • kan gjennomføre en karakterdrevet dokumentarfilm basert på eget regikonsept
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen gjennomføres som samlinger. Det utarbeides en undervisningsplan med utgangspunkt i emneplanen. Undervisningsplanen utleveres ved studiestart og angir mer detaljerte krav om tilstedeværelse i undervisning, filmvisninger og pensum.

    Studiet er prosessorientert og bygger på studentenes egenaktivitet både praktisk og teoretisk, og baseres i stor grad på praktiske filmøvelser. Det legges vekt på filmproduksjonsoppgaver der studentene prøver ut forskjellige kunstneriske filmformer med fokus på det karakterdrevne formatet, samt foretar selvstendige valg i forhold til tema, konsept og medvirkende. Det forventes betydelig egenarbeid i form av filmproduksjon mellom samlingene.

    Studentene vil få veiledning, individuelt og i grupper gjennom hele produksjonsfasen, fra idé- og konseptutvikling, manus, forproduksjon, opptak, etterarbeid og frem til prosessevalueringen. I studiet blir det lagt vekt på sammenheng mellom læringsutbytte, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer. Studentene skal delta aktivt i vurderingen der egne og andres prosesser blir gjenstand for kritisk gjennomgang. Den løpende vurderingen av studentenes resultater og studieinnsats skal stimulere til videre faglig utvikling.

    Forelesinger, workshops, egenproduksjon, assistanse ved andres produksjoner, diskusjoner, visninger, vurdering og ekskursjoner knyttes til studentenes forståelse for faget og utvikling av egen praksis. Det arrangeres studietur til Nordic/Docs i høstsemesteret.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

    • To korte øvelsesfilmer

  • Vurdering og eksamen

    Mappeeksamen bestående av følgende:

    1. En individuell karakterdreven dokumentarfilm på mellom 15 og 30 minutter.
    2. En Individuell utviklingsoppgave: Oppgaven skal ha et omfang på maks 20 sider og er en individuell utviklingsoppgave av sluttfilmen. Den skal vise hvordan studenten vurderer sin filmfortellende kunnskap, evne til å vurdere hvordan produksjonen kommuniserer, hvilke begrensninger som påvirker sluttresultatet og hvordan den kreative prosessen har forløpt.
    3. Muntlig problematisering, drøfting og vurdering.

    Vurderingen foretas på grunnlag av estetiske og etiske kriterier, kunstneriske kvaliteter og egnethet i forhold til målgruppe.

    Karakter settes på bakgrunn av en totalvurdering av alle delene som en helhet.

    Eksamen kan ikke påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

  • Vurderingsuttrykk

    Emnet Medier, makt og samfunn utgjør 20 studiepoeng og gjennomføres vårsemesteret første studieår. Emnet er en introduksjon til medievitenskapen som fagfeltet. Studentene vil lære om mediemakt, ytringsfrihet, medienes rolle i offentligheten, mediepåvirkning, mediemangfold, påvirkning og representasjon. Emnet legger også vekt på teorier og innsikter om medienes politiske, kulturelle, teknologiske og økonomiske rammer, samt perspektiver på publikum og mediebruk.

    Emnet består av forelesninger og seminarer. Det legges opp til mye studentaktivitet gjennom gruppearbeid, presentasjoner og diskusjoner. Det er til sammen tre arbeidskrav i emnet. Disse må være godkjent før studenten kan gå opp til avsluttende skoleeksamen.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Sensorordning

    Sluttfilmen vurderes av intern og ekstern sensor.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Følgende hjelpemidler er tillatt: Pensumlitteratur, notater og forelesningspresentasjoner. Bruk av disse hjelpemidlene er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Emneansvarlig

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har grunnleggende forståelse av medienes samfunnsrolle
    • har kunnskap om og innsikt i medievitenskapens sentrale teorier om medienes makt, medienes rolle i offentligheten og mediepåvirkning
    • kjenner grunnleggende teorier om medierepresentasjon og mangfold
    • har grunnleggende forståelse av hvordan medieproduksjonen påvirkes av en rekke eksterne og interne faktorer
    • har innsikt medienes strukturelle rammevilkår, inkludert økonomi, politikk og teknologi
    • har innsikt i mediebruk og perspektiver på publikum

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan reflektere over ulike former for mediemakt i et samtidig og historisk perspektiv
    • kan diskutere betydningen av medierepresentasjon og marginalisering
    • kan gjøre rede for hvordan politiske, økonomiske og teknologiske rammer påvirker mediene, med særlig vekt på digitalisering og globalisering
    • kan diskutere hvordan medieproduksjonen påvirkes av både eksterne og interne faktorer
    • kan anvende medievitenskapelige innsikter på aktuelle problemstillinger

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har kompetanse i kritisk, selvstendig drøfting av medievitenskapelige problemstillinger
    • Studenten har kompetanse i å presentere og diskutere faglige spørsmål
    • Studenten behersker prinsippene for akademisk skriving