Programplaner og emneplaner - Student
FAGLO6200 Daglig drift og ledelse av trafikkskoler Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Administration and Leadership of Driving schools
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Emnet gir en oversikt over de forvaltningsmessige prosesser, krav og oppgaver ved å være faglig leder ved en trafikkskole. Gjennom studiet gis innføring i grunnleggende økonomiske, administrative og personalmessige forhold ved drift av en bærekraftig trafikkskole i et mangfoldig samfunn. Faktorer som hemmer og fremmer trafikkskolen som lærende organisasjon står også sentralt i dette emnet.
-
Forkunnskapskrav
Ingen
-
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de forvaltningsmessige prosesser, krav og reaksjoner ved det å være faglig leder ved en trafikkskole
- har innsikt i ulike bransjespesifikke digitale hjelpemidler til administrasjon og drift av trafikkskole
- har kunnskap om økonomiske og administrative forhold ved drift av trafikkskole
Ferdigheter
Studenten
- kan beherske relevante økonomiske prinsipper for en bærekraftig drift av trafikkskole
- kan anvende og lede bruk av digitale hjelpemidler for dokumentasjon, lagring og videreutvikling av trafikkskolens oppgaver
- kan anvende gode ledelsesprinsipper i sitt arbeids som faglig leder
Generell kompetanse
Studenten
- kan stimulere kollegaer til etisk etterrettelighet
- kan ivareta rollen som kontaktperson i forhold til myndighetene
- har evne til kritisk refleksjon over egen rolle og kompetanseutvikling som profesjonsutøver
-
Innhold
Studentene skal i løpet av emnet levere 1 (ett) skriftlig individuelt arbeidskrav, på fem til syv sider: Innenfor angitte tema. Det stilles krav til kildebruk og henvisningsteknikk. Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid i daglig drift og ledelse på egen eller annen egnet arbeidsplass. Individuell oppgave. Arbeidet dokumenteres på følgende måter:
- Utforme framdriftsplan for utviklingsarbeidet. Dokumentasjonsform: digital presentasjon, for eksempel en video på 2 til 3 minutter.
- Erfaringer og oppdagelser fra utviklingsarbeidet skal drøftes med medstudenter i grupper på 2 til 4, og dokumenteres ved en digital presentasjon, eksempel en video på 5 til 8 minutter.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav om obligatorisk tilstedeværelse
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse. Fravær utover 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.
-
Vurdering og eksamen
Emnet er et grunnkurs med statsvitenskapelige emner, som gir en innføring i hovedprinsippene for organisering og styring i offentlig sektor. Det fokuseres på virkemåten til sentrale politiske og administrative organer på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå, samt hvilken rolle interesseorganisasjonene spiller i vårt politiske system. EUs grunnstruktur og EØS-avtalens betydning for norsk politikk blir også belyst.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
-
Vurderingsuttrykk
Kunnskap
Studentene har
- kunnskap om det representative demokratiet og den parlamentariske styringskjeden - Storting, regjering, forvaltning, borgere og valg
- kunnskap om forholdet mellom politikk, administrasjon og fag
- kunnskap om forholdet mellom det offentlige og innbyggerne, som borgere og brukere
- kunnskap om lokaldemokrati, kommunal organisering og forholdet mellom stat og kommunesektor
- kunnskap om de viktigste organene i EU og EØS-avtalens betydning for Norge.
- kunnskap om forholdet mellom interesseorganisasjoner og myndighetene
- kunnskap om forvaltningspolitikk og forvaltningsreformer
- kunnskap om etiske aspekter ved offentlig politikk og administrasjon
Ferdigheter
Studentene kan
- redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av sentrale politiske og administrative organer og disses virkemåte
- gjøre faglige vurderinger av styringsformer og styringsutfordringer i offentlig sektor
Generell kompetanse
- Studentene har innsikt i etiske spørsmål knyttet til offentlig sektor
- Studentene kan finne og bruke relevante og kvalitetssikrede faglige informasjonskilder
- Studentene kan arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger
-
Sensorordning
Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog.