EPN-V2

ERGOB1060 Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

  • har forståelse for veiledning, undervisning, og formidling i en bibliotekfaglig sammenheng - tilpasset ulike målgrupper
  • kjenner til grunnleggende teorier om pedagogikk, veiledning samt fagdidaktikk, og hvordan informasjonskompetanse utvikles
  • forstår sammenhengen mellom informasjonssøking, informasjonspraksis og læring
  • kjenner til ulike former for formidling av litteratur og medier
  • kjenner til grunnleggende teorier om litteratur- og kulturformidling: resepsjonsteori (ulike lesemåter), retorikk (litteratur, leser og kontekst) og begreper som smak, kvalitet og vurdering og kanon
  • kjenne til skolebiblioteket, UH-bibliotek og deres undervisnings- og formidlingsoppdrag
  • kjenner til ulike aktører det er relevant å samarbeide med for å tilrettelegge for lærings- og formidlingsaktiviteter

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke pedagogisk og didaktisk kompetanse for å planlegge undervisning
  • gjennomføre en veiledningssamtale
  • vise grunnleggende retorisk forståelse og ferdigheter i praksis
  • se sammenhengen mellom materialet som formidles, mottakeren og konteksten.
  • gjennomføre og planlegge kulturformidlingsopplegg
  • vise grunnleggende vurderingskompetanse knyttet til formidling

Generell kompetanse

  • formidle skriftlig og muntlig
  • samhandle med andre studenter om et faglig arbeid
  • vurdere andres arbeider
  • reflektere kritisk over bibliotekets rolle som formidlings- og læringsarena

Anbefalte forkunnskaper

Prior to the course, the students are recommended to go through the elements in "Startpakka" which focus on literature search, critical appraisal and use of references, see https://student.oslomet.no/startpakka

Forkunnskapskrav

The student must have been admitted to the study programme. 

Læringsutbytte

On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • can define what EBP is and recognizes the rationale for EBP and shared decision making
  • knows the steps of EBP
  • is familiar with the levels in the S-pyramid and acknowledges the difference between single studies and systematic reviews
  • knows the characteristics of a scientific article, e.g. IMRAD
  • can explain the purpose and characteristics of qualitative and quantitative studies and syntheses of studies, e.g. systematic reviews
  • understands the principles for critical appraisal and knows how to use check lists for different study designs, clinical guidelines and professional procedures
  • knows different types of categorical and continuous measures of association and effect, and key graphical presentations  

Skills

The student

  • can identify different types of professional/clinical questions, such as questions about treatment, diagnosis, prognosis, experiences and etiology
  • can, for each type of clinical question, identify the preferred order of study designs
  • can formulate searchable professional/clinical questions using e.g. PICO and variations of PICO
  • can construct and carry out an appropriate and simple search strategy for professional/clinical questions from the top of the S-pyramid  

General competencies

The student

  • can critically assess health claims in the media
  • can discuss the importance of user knowledge, clinical experience, and summarized research in clinical decision-making 

Arbeids- og undervisningsformer

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Sette opp en bokutstilling og gi en presentasjon av denne med vekt på motivasjon, hensikt og arbeidsprosess. Refleksjon om valg m.m. skal presenteres muntlig for hverandre.
  • Arbeidskrav 2: Grupper på 3-5 skal presentere (5-10 minutter) et faglig tema muntlig for medstudenter. Hver gruppe skal gi tilbakemelding på minst to av presentasjonene.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 3 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 12000-15000 inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Sensorordning

One external and one internal examiner will assess at least 10 percent of the assignments. To internal examiners will assess the remaining assignments. The external examiner’s assessment shall benefit all the students. 

Emneoverlapp

BIOB1060, ERGOB1060, FYB1060, RAB1060, SYKK1060, SYKP1060, TAB1060, FARB1060, PMED1060, ORI1060 overlap 100 %.