Programplaner og emneplaner - Student
ERGOB1060 Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The language is normally English.
This joint course is developed for all the Bachelor programmes at the Faculty of Health Sciences which are part of RETHOS (National guidelines for the Health and Social Studies), and is considered as an introductory course, preferably taken during the first part of the study programme.
In this course, starting with relatable examples, students will learn about asking critical questions about health claims and the sources of claims. This is followed up by focusing on the rationale for evidence-based practice (EBP) and its Core Competencies: Ask, Acquire, Appraise and Interpret, Apply, and Evaluate, and shared decision-making. The course provides a foundation for learning and applying more advanced and field-specific skills.;
Anbefalte forkunnskaper
Prior to the course, the students are recommended to go through the elements in "Startpakka" which focus on literature search, critical appraisal and use of references, see https://student.oslomet.no/startpakka
Forkunnskapskrav
The student must have been admitted to the study programme.;
Læringsutbytte
On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- can define what EBP is and recognizes the rationale for EBP and shared decision making
- knows the steps of EBP
- is familiar with the levels in the S-pyramid and acknowledges the difference between single studies and systematic reviews
- knows the characteristics of a scientific article, e.g. IMRAD
- can explain the purpose and characteristics of qualitative and quantitative studies and syntheses of studies, e.g. systematic reviews
- understands the principles for critical appraisal and knows how to use check lists for different study designs, clinical guidelines and professional procedures
- knows different types of categorical and continuous measures of association and effect, and key graphical presentations ;
Skills
The student
- can identify different types of professional/clinical questions, such as questions about treatment, diagnosis, prognosis, experiences and etiology
- can, for each type of clinical question, identify the preferred order of study designs
- can formulate searchable professional/clinical questions using e.g. PICO;and variations of PICO
- can construct and carry out an appropriate and simple search strategy for professional/clinical questions from the top of the S-pyramid ;
General competencies
The student
- can critically assess health claims in the media
- can discuss the importance of user knowledge, clinical experience, and summarized research in clinical decision-making;
Arbeids- og undervisningsformer
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- deltakelse på seminar i forbindelse med fremlegg av prosjektskissen (halv dag).
- prosjektskisse etter nærmere gjeldende kriterier. Prosjektskissen er gjenstand for faglig vurdering, og må være godkjent før prosjektarbeidet igangsettes.
- fremlegg på midtveisseminar av prosjektstatus og eventuell risikovurdering av persondatahåndtering
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på 2-3 studenter, 6000 ord (+/- 10 %)
Ny og utsatt eksamen: Dersom bacheloroppgaven vurderes til F, har studenten rett til å levere inn omarbeidet versjon én gang.
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger i utdanningsforskning
- har innsikt i sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet i og omkring skolen
- har kunnskap om sentrale praktiske, faglige og pedagogiske utfordringer i grunnskolens virksomhet som er utviklet gjennom bacheloroppgaven
- har inngående kunnskap om det emnet som den enkelte har fordypet seg i gjennom bacheloroppgaven
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for undervisningen og for alle elevers læring
- kan planlegge og delta i utviklings- og endringsprosesser i skolen, og kan kritisk vurdere disse i etterkant
- kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen bacheloroppgave og har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise et faglig engasjement i viktige spørsmål om skole og opplæring, og på et forskningsmessig grunnlag kunne analysere og formidle et sammensatt fagstoff på en overbevisende måte
- kan selvstendig forholde seg til forskningsetiske problemstillinger
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala: A-F
Vurderingsuttrykk
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Sensorordning
15 studiepoeng overlapp med FYSIO3900 og MENDI3900.
Emneoverlapp
Alle mennesker har rett til et aktivt hverdagsliv og å delta i samfunnet. Det er en del av samfunnsansvaret til ergoterapeuten å fremme denne retten. Dersom mennesker av ulike årsaker ikke får muligheten til å leve et aktivt og meningsfullt liv med sosial tilknytning, kan dette ha negativ påvirkning på helsen. I dette emnet jobber studentene med et prosjekt som tar sikte på å utvikle en idé til et aktivitetsbasert tiltak for å fremme inkludering og tilhørighet for en sårbar eller utsatt gruppe i samfunnet.
I tillegg skal studentene delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100.
INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» (1,5 studiepoeng)
INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» inngår i undervisningsopplegget Interprofessional Interaction With Children and Youth (INTERACT), som går på tvers av profesjonsutdanningene ved OsloMet, og der målet er å øke kvaliteten i profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unge. Gjennom INTERACT får studentene tilgang til økt forskningsbasert kunnskap om barn og unges hverdag, samtidig som de får trening i å samhandle med studenter fra andre utdanninger. Slik legger INTERACT grunnlaget for bedre samordning av samfunnets tjenester rettet mot barn og unge og deres foresatte. INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» utgjør den første modulen i undervisningsrekken INTERACT.
INTER1100 gir en felles faglig plattform for alle involverte studenter. Den handler om å få bevissthet og kunnskap om egen og andres profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unges oppvekst.