Programplaner og emneplaner - Student
ELTS3900 Bachelor Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
SPRING 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Studenter må være registrert i 3. studieår og ha bestått minimum 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår per 1. oktober, før bacheloroppgaven tildeles.
Krav til forprosjekt
Prosjektskisse (eget skjema) skal være godkjent innen 15. november 2018. Studentene er selv ansvarlige for å:
- danne prosjektgruppe bestående av fire medlemmer
- ta kontakt og avtale samarbeid med en bedrift for gjennomføring av bacheloroppgaven
- definere problemformulering og løsningsskisse for bacheloroppgaven
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- kan anvende og videreutvikle sine kunnskaper og ferdigheter fra flere av fagområdene i bachelorstudiet til løsning av en realistisk ingeniøroppgave
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre et større prosjekt innen sitt fagområde
- kan lede prosjektmøter og kommunisere løsninger både skriftlig og muntlig
- har praktisk erfaring med grunnleggende prinsipper for vitenskapelig arbeidsmetode, herunder søk etter, vurdering og bruk av faglitteratur samt skriving av en faglig rapport
- kan søke etter og vurdere faglig relevant litteratur og skrive teoridelen av en vitenskapelig rapport basert på dette
Generell kompetanse
Studenten:
- kan omsette sin kunnskap i praktiske løsninger
- kan utføre, på en selvstendig og systematisk måte, en ingeniøroppgave med en praktisk industriell eller forskningsmessig problemstilling
- kan formidle elektrofaglig kunnskap både skriftlig og muntlig på norsk og engelsk
- behersker å arbeide selvstendig og i team med planlegging og gjennomføring av et større ingeniørfaglig prosjekt
- kan vise en ansvarlig og etisk holdning til sin yrkeskompetanse
Teaching and learning methods
Tildeling av bacheloroppgave skjer etter de retningslinjene som gjelder for fakultetet og studieprogrammet. Oppgaven gjøres fortrinnsvis i samarbeid med næringsliv eller forskningsmiljø. Det blir utnevnt en veileder ved studieprogrammet. For prosjekter som utføres i samarbeid med en bedrift eller offentlig virksomhet, blir det også utnevnt en ekstern veileder.
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 2 forelesninger (oppstart og rapportskriving)
- forprosjekt
- 1 møte med emneansvarlig
Oppgaven kan kreves skrevet på engelsk.
Assessment
Vurdering av bacheloroppgaven i gruppe på 4 studenter vil skje på grunnlag av gjennomføringen av prosjektet, rapport, poster og den muntlige presentasjonen.
- Gjennomføringen, muntlig presentasjon med demovideo og poster på engelsk teller 40 % og vurderes ut fra vanskelighetsgraden av prosjektet, planlegging og framdrift, initiativ, vurderingsevne og selvstendighet samt utbytte av prosjektet for veileder/oppdragsgiver.
- Rapporten teller 60 % og vurderes ut fra problemforståelse, grundighet i dokumentasjon, diskusjon, kritisk vurdering, oversiktlighet, systematikk, henvisninger, referanser og grad av selvstendighet i skriveprosessen.
Kun eksamensresultat på rapporten kan påklages. Eksamensresultat på gjennomføring og muntlig presentasjon kan ikke påklages.
Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Grading scale
Students must be registered in the third year and have completed at least 100 credits from the first and second years by the 1st of October before they are assigned a topic for their bachelor's thesis.
Examiners
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- is capable of using and processing knowledge of science and technology to solve biotechnology and chemistry-related problems
- is capable of proposing alternative technical solutions, and analysing and quality assuring the results.
Skills
The student:
- is capable of translating knowledge into practical solutions
- masters modern analytical and biotechnology methods and has knowledge of safe laboratory work
- is capable of quality assuring and analysing results obtained in a project
- is capable of documenting and discussing results, both orally and in writing
- is capable of obtaining literature and other background information of relevance to the project, and writing reports based on standardised methods.
General competence
The student:
- is capable of carrying out an engineering assignment based on a practical industrial or research-related issue in an independent and systematic manner
- masters both independent work and team work, including planning and implementation of engineering projects
- has the ability to place their own work in a wider engineering context.