Programplaner og emneplaner - Student
DTV3301 Muntlig fortellerkunst Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art of oral storytelling
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
-
Innledning
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:
Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse:
- En maskevisning for barn.
- Utvikle og presenterer én maskeforestilling under "Åpen dag" (om lag en måneds arbeid). Studenter som har dokumentert gyldig fravær under deler av dette gruppeprosjektet, gis anledning til å gjennomføre et individuelt prosjekt etter nærmere avtale med faglærer for å kunne melde seg opp til eksamen.
- Minimum fire interne gruppevisninger.
- Å se profesjonelle teaterforestillinger med bruk av masker.
- Forelesninger med inviterte maskekunstnere.
Studentene må selv besørge utgifter til bygging av masker.
Se undervisningsplanen for nærmere informasjon.
-
Anbefalte forkunnskaper
Emnet er 100 prosent faglig overlapp med emne ZDT3 Drama og teaterkommunikasjon - Maskespill.
-
Læringsutbytte
Eksamen i emnet er tredelt:
1. Vurdering i læringsløpet - individuell
Gjennom et praktisk-teoretisk arbeid skal studenten utvikle evner som viser studieprogresjon og aktivitet i læringsløpet. Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i dette arbeidet. Følgende to praktiske oppgaver utgjør vurdering i læringsløpet:
- Bygging av maske, deltagelse og spill inkludert første presentasjon for barn.
- Deltagelse og spill med nøytrale masker, larve masker, halve masker og deltagelse og spill i -Maske solo-.
Vurderingen gjøres på grunnlag av følgende kriterier:
- Kvaliteten på fire masker bygget i løpet av læringsløpet (studenten velger selv hvilke fire masker som skal vurderes).
- I hvilken grad studenten viser tilfredsstillende vurderingsevne og innsikt i maskespill.
Vurdering i læringsløpet teller 20 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.
2. Utviklingsoppgave - individuell
Oppgaven må inneholde en faglig problemstilling og være knyttet til maskespill og aktuell teori.
Utviklingsoppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.
3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe
Vurdering av forestillingen med etterfølgende muntlig problematisering, drøfting og vurdering . Det gis tre ukers forberedelsestid.
Vurderingen gjøres på grunnlag av følgende kriterier:
- Forestillingens kunstneriske kvaliteter og egnethet i forhold til gitt målgruppe.
- Gruppens refleksjoner og analyse av forestillingen.
- Evne til å vurdere eget arbeid både når det gjelder prosess og produkt.
- Utførelsen av maskene.
Praktisk utøvende eksamen teller 40 prosent av endelig bestått karakter.
Eksamensresultat kan ikke påklages.
I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.
Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.
-
Innhold
Emnet er delt inn i tre hovedområder der det legges stor vekt på utvikling av studentens kunstneriske og faglige profesjonalitet i muntlig fortellerkunst.
Disse områdene er:
- praktisering av fortellerteknikk;
- framføring;
- teori;
Det er knyttet obligatoriske arbeidskrav til hvert av områdene.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Arbeidskrav
- planlegging, gjennomføring og presentasjon av fortellerpraksis på ti timer, gjennomføres individuelt
- åtte uformelle fortellerstunder i nærmiljøet og én kort logg fra de åtte fortellerstundene presentert gjennom et digitalt medium.
- gjennomføre tre fortellerstunder/fortellerforestillinger i en offentlig sammenheng
- utarbeide skriftlig notat hvor man reflekterer og drøfter egen erfaring og observasjon av fortellere opp mot sentral teori
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ikke godkjente arbeidskrav kan forbedres og fremstilles for ny vurdering.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:
Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse. Herunder:
- fem fortellerforestillinger med profesjonelle fortellere
- ferdighetstrening i fortellerteknikk
- fortellerkvelder med gruppearbeid
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om obligatorisk undervisning og veiledning.
-
Vurdering og eksamen
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
-
Hjelpemidler ved eksamen
1. Vurdering i læringsløpet - individuell
Vurdering i læringsløpet gjøres av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
2. Utviklingsoppgave - individuell
Oppgaven vurderes av to sensorer.
3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe
Praktisk utøvende eksamen vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
-
Vurderingsuttrykk
Bestått DT1000 Drama og teaterkommunikasjon eller tilsvarende.
-
Sensorordning
Studiet inneholder følgende fire hovedområder:
- Spill med masker.
- Produksjon av masker.
- Fagteori.
- Fagdidaktikk.
Spill med masker
Spill med masker omfatter spill med både helmasker og halvmasker. Spill med masker krever økt fokusering på intensjoner og handling. Teatermasker forutsetter kroppslig engasjement. Det skal fokuseres på ulike spillestiler til ulike typer masker. Området omfatter også et prosjekt med praktisk utprøving.
Spill med masker består av
- spill med ulike teatermasker
- teatermaskers muligheter og begrensninger
- valg av teatermasker
- spillestil, form og regikonsept
- rammebetingelsene for produksjon
- planlegging, gjennomføring og vurdering av maskespill
Produksjon av masker
Produksjon av masker fokuserer på å lage masker med uttrykkskraft til bruk for aktører i rolle. Ulike materialer kan benyttes i selve teatermasken.
Produksjon av masker består av
- gipsavstøpning
- masketyper til ulike teaterformer
- utradisjonelle materialer
- teatermasker i forhold til målgruppe, også for barn med flerkulturell bakgrunn
- planlegge, gjennomføre og vurdere produksjon av teatermasker med barn, unge og voksne
- tegning/skulptur
Fagteori
Maskespill finner vi i dag både i tradisjonelle former og i mer avanserte uttrykk. Fagteori omhandler teatermasker som kunstnerisk uttrykk og som teaterpedagogisk arbeidsform i en kulturhistorisk sammenheng.
Fagteori består av
- masken i teaterhistorien
- funksjoner og karaktertrekk
- teatermasker i ulike kulturer
- spilltrening med masker i et teoretisk perspektiv
Fagdidaktikk
Fagdidaktikk fokuserer på arbeid med masker i pedagogisk tilrettelagte situasjoner. For barn, unge og voksne kan maskespill ikke bare representere en utvidelse av teateruttrykket, men også være et viktig middel for å oppøve skuespillerferdighet.
Fagdidaktikk består av
- teatermasker i dramapedagogiske sammenhenger
- ulike strategier for instruksjon
- lede og veilede maskespill
- planlegging, gjennomføring og vurdering av maskespill med barn, unge og voksne
- masketeori sett i forhold til lek, kreativitet og skapende aktiviteter
- analyse av praktisk arbeid
-
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
Anbefalte forkunnskapskrav: Bestått 90 studiepoeng i relevante studier for enkeltemnestudenter.;Relevante studier vurderes ulikt ut fra de ulike enkeltemnene på Drama og Teaterkommunikasjon.
-
Emneoverlapp
Emnet er 100% faglig overlapp med emnet ZMF1 Muntlig fortelling og DTV3100 Fortellerkunst og DTV3300 Muntlig fortellerkunst.;