Studieinfo emne DTV3200 2024 HØST
DTV3200 Regi for amatører Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theatre Directing - Amateur Actors
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i drama og teaterkommunikasjon / Regi
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Regi er læren om regissørens arbeid i en teaterproduksjon. Sentralt i emnet står kunnskap og viten om alle de praktiske og kunstneriske valgmuligheter regissøren har, med særlig vekt på dramaturgiske og dramatiske virkemidler. Hovedvekten ligger på regissørens kunstneriske arbeid sett i lys av faglige, etiske, estetiske, historiske, kulturelle og politiske overveielser. Regi er en integrert del av et drama- og teateruttrykk. Emnet gir grunnlag for å arbeide med teater og instruksjon i pedagogiske sammenhenger.
Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak.
Anbefalte forkunnskaper
DT1000 Drama og teaterkommunikasjon eller tilsvarende, DT2000 Dramaturgi eller tilsvarende for bachelorstudenter.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om regifagets tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har kunnskap om teater som kunstform sett fra skuespillerens og regissørens synsvinkel
har kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor regi-området
har bred kunnskap om fremdriften fra produksjon til ferdig forestilling ved analyse
kan utforske nyere kunnskap innenfor fagområdet regi
har kunnskap om dramatikk som sjanger, tekstanalyse og dramatiske strukturer
har innsikt i amatørskue-spillerens tekniske prosesser og kan utforske og analysere en scenisk prosess
kjenner til forholdet mellom kunst og etikk i regi
har kunnskap om regissøren som pedagog, dennes lederrolle, og om problemidentifisering og problemløsning
Ferdigheter
Studenten:
- kan legge til rette for og lede iscenesettelser for amatører i skole- og fritidssammenheng
kan gjøre bevisste valg og integrere ulike teknikker i rolleidentifisering og rollekarakterisering
kan drøfte forholdet mellom dramatisk form og innhold i en forestilling
kan utvikle et personlig, unikt uttrykk og stil, og beherske refleksjon og vurdering av eget arbeid
kan vurdere et uttrykk individuelt eller i en gruppe, og planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, og fremstår i tråd med etiske krav og retningslinjer
kan beherske planlegging og innhenting av relevant materiale til manusbearbeidelse og instruksjon
kan utvikle helhetlig regikonsept for ulike målgrupper
kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
kan beherske skriftlige dokumentasjonsformer med analyse, drøfting og vurdering av kunstnerisk prosess og produkt
kan foreta en vurdering av egen innsats som regissør
har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger
Generelle kompetanse
Studenten:
kan anvende ulike teknikker for å regissere definerte målgrupper i ulike uttrykksformer fra et kunstnerisk ståsted
kan anvende og integrere skuespillertekniske virkemidler i regiarbeid
kan anvende og vurdere formspråk og virkemidler samt utforme et helhetlig scenisk konsept
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er i stor grad basert på at læringen foregår sammen med andre. En slik læreprosess krever samvær og samarbeid over tid. Det forutsettes derfor at studentene er til stede og aktivt medvirkende i undervisning og gruppearbeid.
Emnet er sterkt prosessorientert og bygger på studentenes egenaktivitet både praktisk og teoretisk. Det legges vekt på at studentene prøver ut forskjellige teaterformer og metoder, samt foretar selvstendige valg i forhold til stoff, konsepsjon og aktører i sine ulike oppgaver.
Det benyttes ulike arbeidsmåter. Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av praktiske verksteder med drøfting og utprøving av ideer med tilhørende seminarer og forelesninger. Studentene vil ha stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet i sine grupper. Forelesninger, demonstrasjonsundervisning og veiledning vil bli gitt etter behov.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Skriftlige:
- overvære minst to teaterforestillinger og levere individuelt skriftlig arbeidskrav, samt delta i plenumssamtale med teaterkritisk perspektiv
- skriftlig redegjørelse av et regikonsept som omhandler dialogvisning. Omfang 900-1200 ord.
- Praktiske:
- egen monologvisning og medvirkning i medstudents monologvisning
- egen dialogvisning og å overvære medstudents dialogvisning
- ta imot veiledning knyttet til monolog- og dialogarbeid
- ta imot veiledning knyttet til eksamensprosjektet
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisning:
Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er todelt:
Deleksamen 1: Forestilling med etterfølgende muntlig problematisering og drøfting
Vurdering gjøres på grunnlag av estetiske, etiske og pedagogiske kriterier. Det teatrale formspråket, tilpasning til de aktuelle deltakere, stykkets innhold og ulike rammefaktorer skal være ivaretatt av studenten. Videre vurderes studentens refleksjoner og analyse av forestillingen, samt prosessen frem mot den endelige forestillingen. Vanligvis foregår eksamen individuelt, men eksamen kan også avlegges i mindre grupper.
Forestilling med etterfølgende muntlig høring teller 60 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.
Deleksamen 2: Skriftlig innleveringsoppgave
Individuell oppgave som inneholder en faglig problemstilling knyttet til forestillingen i deleksamen 1, og aktuell teori. Etiske, estetiske og pedagogiske overveielser relatert til rammefaktorer og valg av form inngår i eksamen.
Oppgavens omfang er på mellom 3500- 4000 ord (innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg).
Oppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages, da den skriftlige oppgaven er tilkoblet deleksamen 1, som ikke kan fremvises for klagesensur.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Deleksamen 1: vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Deleksamen 2: vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Deleksamen 1 og deleksamen 2 kan samlet bli trukket ut til ekstern sensur.
Emneansvarlig
Ingrid Vollan
Emneoverlapp
Emnet er 100 prosent faglig overlapp med emne ZREGI05 Regi.