Programplaner og emneplaner - Student
DTV3200 Innføring i teaterregi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Theatre Directing
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i drama og teaterkommunikasjon
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Regi er læren om regissørens arbeid i en teaterproduksjon. Sentralt i emnet står kunnskap og viten om alle de praktiske og kunstneriske valgmuligheter regissøren har, med særlig vekt på iscenesettelse og personinstruksjon.
Hovedvekten ligger på regissørens kunstneriske arbeid sett i lys av faglige, etiske, estetiske, historiske, kulturelle og politiske overveielser. Regi er en integrert del av et drama- og teateruttrykk. Emnet gir grunnlag for å arbeide med teater og instruksjon i pedagogiske sammenhenger.
Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak.
Anbefalte forkunnskaper
DT1000 Drama og teaterkommunikasjon eller tilsvarende, DT2000 Dramaturgi eller tilsvarende for bachelorstudenter.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om teater som kunstform sett fra skuespillerens og regissørens synsvinkel
- har kunnskap om dramatikk som sjanger, teaterorientert tekstanalyse og hvordan utvikle regikonsept
- har kunnskap om instruktøren som pedagog, instruktørens lederrolle, problemidentifisering og problemløsning
Ferdigheter
Studenten:
- kan instruere og veilede barn, unge og voksne i teaterarbeidet, fra pedagogisk og kunstnerisk ståsted
- kan integrere skuespillertekniske hjelpemidler i instruksjon og regiarbeid
- kan gjennomføre ulike teaterprosesser fra planlegging og produksjon til ferdig forestilling
- er i stand til å lede teaterproduksjoner i skole- og fritidssammenheng
- anvende visuelle og tekniske virkemidler på en bevisst måte
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere ulike teaterprosesser med barn, unge og voksne
- kan diskutere kunstneriske valg og bidra til utvikling av god praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er i stor grad basert på at læringen foregår sammen med andre. En slik læreprosess krever samvær og samarbeid over tid. Det forutsettes derfor at studentene er til stede og aktivt medvirkende i undervisning og gruppearbeid.
Emnet er sterkt prosessorientert og bygger på studentenes egenaktivitet både praktisk og teoretisk. Det legges vekt på at studentene prøver ut forskjellige teaterformer og metoder, samt foretar selvstendige valg i forhold til stoff, konsepsjon og aktører i sine ulike oppgaver.
Det benyttes ulike arbeidsmåter. Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av praktiske verksteder med drøfting og utprøving av ideer med tilhørende seminarer og forelesninger. Studentene vil ha stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet i sine grupper. Forelesninger, studentaktiv undervisning og veiledning vil bli gitt etter behov.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Planlegge, gjennomføre og evaluere individuelle visninger og gruppevisninger, både som aktør og regissør.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisning:
Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er todelt:
Deleksamen 1: Forestilling etterfulgt av muntlig drøfting
Vurdering gjøres på grunnlag av estetiske, etiske og pedagogiske kriterier. Det teatrale formspråket, tilpasning til de aktuelle deltakere, stykkets innhold og ulike rammefaktorer skal være ivaretatt av studenten. Videre vurderes studentens refleksjoner og analyse av forestillingen, samt prosessen frem mot den endelige forestillingen. Vanligvis foregår eksamen individuelt, men eksamen kan også avlegges i mindre grupper.
Forestilling med etterfølgende muntlig høring teller 60 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.
Deleksamen 2: Skriftlig innleveringsoppgave
Skriftlig innleveringsoppgave som inneholder en faglig problemstilling knyttet til forestillingen i deleksamen 1, og aktuell teori. Etiske, estetiske og pedagogiske overveielser relatert til rammefaktorer og valg av form inngår i eksamen.
Oppgavens omfang er på mellom 3500- 4000 ord (innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg).
Oppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Deleksamen 1: vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Deleksamen 2: vurderes av en intern og en ekstern sensor.Det legges opp til at sensorene er de samme på begge deleksamnene.
Emneansvarlig
Christine Helland
Emneoverlapp
Emnet er 100 prosent faglig overlapp med emne ZREGI05 Regi.