EPN-V2

DTV3200 Innføring i teaterregi Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Theatre Directing
Studieprogram
Bachelorstudium i drama og teaterkommunikasjon
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Regi er læren om regissørens arbeid i en teaterproduksjon. Sentralt i emnet står kunnskap og viten om alle de praktiske og kunstneriske valgmuligheter regissøren har, med særlig vekt på dramaturgiske og dramatiske virkemidler. Hovedvekten ligger på regissørens kunstneriske arbeid sett i lys av faglige, etiske, estetiske, historiske, kulturelle og politiske overveielser. Regi er en integrert del av et drama- og teateruttrykk. Emnet gir grunnlag for å arbeide med teater og instruksjon i pedagogiske sammenhenger.

Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak.

Anbefalte forkunnskaper

Eksamen i emnet er todelt:

1. Skriftlig utviklingsoppgave - individuell

Momenter som vektlegges i avsluttende vurdering om studenten viser tilfredsstillende kunnskaper om teaterformen figurteater og studentens evne til å drøfte metoder og problemstillinger i lys av aktuell teori.

Oppgaven skal ha et omfang på 4500-5500 ord.  Vurderingen av utviklingsoppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.

2. Praktisk utøvende eksamen - gruppe

En forestilling i gruppe av ca. 30 minutters varighet. Vurdering av forestillingen med etterfølgende muntlig problematisering, drøfting og vurdering Det gis fire ukers forberedelsestid. 

Vurderingen foretas på grunnlag av

  • estetiske og etiske kriterier
  • kunstneriske kvaliteter
  • egnethet i forhold til målgruppe

Etter visningen skal gruppen reflektere over og analysere både prosess og produkt i samtale med intern og ekstern sensor. Gruppesamtalen går inn som en del av vurderingen.

Praktisk utøvende eksamen teller 60 prosent av karakteren.

Eksamensresultat kan ikke påklages.

I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.

Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til utsatt eksamen i del 1 skrives utviklingsoppgaven som til ordinær eksamen. Ved fremstilling til ny eksamen skal utviklingsoppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig bearbeidet/forbedret - for eksempel på grunnlag av begrunnelsen for karakterfastsettingen.

Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 2 praktisk utøvende eksamen i gruppe avlegges slik eksamen etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis fire ukers forberedelsestid.

Studentene selv er ansvarlig for å ta kontakt med administrasjonen.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • er i stand til å lede teaterproduksjoner i skole- og fritidssammenheng
  • har innsikt i å utvikle helhetlig regikonsept for amatørteateroppsetninger
  • har innsikt i amatørskuespillerens tekniske prosess
  • har innsikt i teater som kunstform sett fra skuespillerens og instruktørens synsvinkel
  • har kunnskap om dramatikk som sjanger
  • har kunnskap om regissørens rolle som pedagog og leder i arbeid med amatørteater

Ferdigheter

Studenten:

  • kan instruere og veilede barn, unge og voksne i teaterarbeidet, fra pedagogisk og kunstnerisk ståsted
  • kan integrere skuespillertekniske hjelpemidler i instruksjon og regiarbeid
  • kan velge ut og integrere ulike teknikker i rolleidentifisering og rollekarakterisering
  • kan utforme et regikonsept
  • behersker bruk av elementer i en helhetlig forestilling, og kan foreta en helhetlig vurdering av denne
  • gjøre bruk av visuelle og tekniske virkemidler
  • behersker planlegging og innhenting av relevant materiale
  • kan foreta en vurdering av egen innsats som iscenesetter og instruktør
  • behersker skriftlige dokumentasjonsformer med analyse, drøfting og vurdering av prosess og produkt

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan drøfte forholdet mellom dramatisk form og innhold i en forestilling
  • kan vurdere et uttrykk individuelt eller i en gruppe
  • har kunnskap om fremdriften fra produksjon til ferdig forestilling ved analyse

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er i stor grad basert på at læringen foregår sammen med andre. En slik læreprosess krever samvær og samarbeid over tid. Det forutsettes derfor at studentene er til stede og aktivt medvirkende i undervisning og gruppearbeid.

Emnet er sterkt prosessorientert og bygger på studentenes egenaktivitet både praktisk og teoretisk. Det legges vekt på at studentene prøver ut forskjellige teaterformer og metoder, samt foretar selvstendige valg i forhold til stoff, konsepsjon og aktører i sine ulike oppgaver.

Det benyttes ulike arbeidsmåter. Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av praktiske verksteder med drøfting og utprøving av ideer med tilhørende seminarer og forelesninger. Studentene vil ha stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet i sine grupper. Forelesninger, demon­strasjons­under­visning og veiledning vil bli gitt etter behov.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

; ; ; ; ;; Skriftlige:

  • overvære minst to teaterforestillinger og levere individuelt skriftlig arbeidskrav, samt delta i plenumssamtale med teaterkritisk perspektiv
  • skriftlig redegjørelse av et regikonsept som omhandler dialogvisning. Omfang 900-1200 ord.
  • Praktiske:
  • egen monologvisning og medvirkning i medstudents;monologvisning
  • egen dialogvisning og å overvære medstudents;dialogvisning​
  • ta imot veiledning knyttet til monolog- og dialogarbeid
  • ta imot veiledning knyttet til eksamensprosjektet

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisning:

Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner.;

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er todelt:

Deleksamen 1: Forestilling med etterfølgende muntlig problematisering og drøfting

Vurdering gjøres på grunnlag av estetiske, etiske og pedagogiske kriterier. Det teatrale formspråket, tilpasning til de aktuelle deltakere, stykkets innhold og ulike rammefaktorer skal være ivaretatt av studenten. Videre vurderes studentens refleksjoner og analyse av forestillingen, samt prosessen frem mot den endelige forestillingen. Vanligvis foregår eksamen individuelt, men eksamen kan også avlegges i mindre grupper.

Forestilling med etterfølgende muntlig høring teller 60 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

Deleksamen 2: Skriftlig innleveringsoppgave

Individuell oppgave som inneholder en faglig problemstilling knyttet til forestillingen i deleksamen 1, og aktuell teori. Etiske, estetiske og pedagogiske overveielser relatert til rammefaktorer og valg av form inngår i eksamen.

Oppgavens omfang er på mellom 3500- 4000 ord (innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg).

;Oppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages, da den skriftlige oppgaven er tilkoblet deleksamen 1, som ikke kan fremvises for klagesensur.;;

Hjelpemidler ved eksamen

Figurteater er en kunstform der skuespilleren via sine hender manipulerer/ gir liv til figurer og objekter. Figurteatret kan rendyrkes som egen kunstform eller integreres i vanlig teater og opptre i forskjellige blandingsformer.

Studiet skal gi grunnlag for å tilrettelegge og spille figurteater for og med barn, unge og voksne, og tar sikte på å gi studentene en grunnleggende innføring i forskjellige sider av faget. Figurteater egner seg også svært godt som et pedagogisk verktøy og som en uttrykksform i ulike produksjonsarbeid. I tillegg til studenter i bachelorløpet er målgruppen for studiet skuespillere, men også barnehagelærere, pedagoger, og andre interesserte. 

Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.

Valgemnet igangsettes forutsatt at et tilstrekkelig antall studenter velger emnet og at instituttet har nødvendig kapasitet og tilstrekkelig med lærerkrefter.

Vurderingsuttrykk

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om figurteatrets muligheter - kunstnerisk og didaktisk
  • har kunnskap om materiale, form og farge knyttet til figurteater
  • kjenner til figurteatrets historie, tradisjoner og egenart
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet figurteater
  • har kunnskap om oppbygging av en forestilling
  • har kunnskap om rollegestaltning og karakterisering
  • har kunnskap om samspill mellom figur og skuespiller

Ferdigheter

Studenten

  • har grunnleggende ferdigheter i spill med figurer og objekter
  • kan fremstille enkle figurer til scenisk bruk
  • kan fremstille enkle sceniske rom for figurteater
  • kan utvikle dramaturgisk og visuell forståelse for figur og rom
  • kan analysere, dokumentere og vurdere praktisk kunstnerisk arbeid
  • kan bruke ulike søkeverktøy for å finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid      
  • kan vurdere og henvise til fagstoff som kan belyse en problemstilling

Generelle kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere figurteaterforestillinger med barn, unge eller voksne som målgruppe
  • kan diskutere kunstneriske valg og bidra til utvikling av god praksis
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
  • kjenner til nytenkning innenfor fagområdet figurteater

Sensorordning

Arbeidet vil i hovedsak foregå i verksteder og seminarer. Studentene utprøver forskjellige ideer og teknikker med påfølgende analyse av arbeidet. De vil ha ansvar for organisering og gjennomføring av arbeidet i sine grupper. Studentene må derfor sette av tid til individuelt arbeid og gruppeøving utenom ordinær undervisningstid.

Forelesinger, workshops, diskusjoner, visninger, vurdering og ekskursjoner knyttes til studentenes forståelse for faget og utvikling av egen praksis. Det kan arrangeres studietur til aktuelle figurteaterfestivaler/miljøer.

Hvis emnet har engelsktalende studenter foregår undervisningen på engelsk.

Opptakskrav

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Emneansvarlig

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Verksteds- og forestillingsarbeid.
  • Interne gruppevisninger.
  • I tillegg skal studentene spille en figurteaterforestilling på minimum ti minutter for et barne-ungdoms- eller voksenpublikum.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse.

Emneoverlapp

Gradert skala A-F.