EPN-V2

DTV3200 Innføring i teaterregi Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Theatre Directing
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Regi er læren om regissørens arbeid i en teaterproduksjon. Sentralt i emnet står kunnskap og viten om alle de praktiske og kunstneriske valgmuligheter regissøren har, med særlig vekt på dramaturgiske og dramatiske virkemidler. Hovedvekten ligger på regissørens kunstneriske arbeid sett i lys av faglige, etiske, estetiske, historiske, kulturelle og politiske overveielser. Regi er en integrert del av et drama- og teateruttrykk. Emnet gir grunnlag for å arbeide med teater og instruksjon i pedagogiske sammenhenger.

    Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak.

  • Anbefalte forkunnskaper

    DT1000 Drama og teaterkommunikasjon;eller tilsvarende, DT2000 Dramaturgi eller tilsvarende for bachelorstudenter.;

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • er i stand til å lede teaterproduksjoner i skole- og fritidssammenheng
    • har innsikt i å utvikle helhetlig regikonsept for amatørteateroppsetninger
    • har innsikt i amatørskuespillerens tekniske prosess
    • har innsikt i teater som kunstform sett fra skuespillerens og instruktørens synsvinkel
    • har kunnskap om dramatikk som sjanger
    • har kunnskap om regissørens rolle som pedagog og leder i arbeid med amatørteater

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan instruere og veilede barn, unge og voksne i teaterarbeidet, fra pedagogisk og kunstnerisk ståsted
    • kan integrere skuespillertekniske hjelpemidler i instruksjon og regiarbeid
    • kan velge ut og integrere ulike teknikker i rolleidentifisering og rollekarakterisering
    • kan utforme et regikonsept
    • behersker bruk av elementer i en helhetlig forestilling, og kan foreta en helhetlig vurdering av denne
    • gjøre bruk av visuelle og tekniske virkemidler
    • behersker planlegging og innhenting av relevant materiale
    • kan foreta en vurdering av egen innsats som iscenesetter og instruktør
    • behersker skriftlige dokumentasjonsformer med analyse, drøfting og vurdering av prosess og produkt

    Generelle kompetanse

    Studenten:

    • kan drøfte forholdet mellom dramatisk form og innhold i en forestilling
    • kan vurdere et uttrykk individuelt eller i en gruppe
    • har kunnskap om fremdriften fra produksjon til ferdig forestilling ved analyse
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet er i stor grad basert på at læringen foregår sammen med andre. En slik læreprosess krever samvær og samarbeid over tid. Det forutsettes derfor at studentene er til stede og aktivt medvirkende i undervisning og gruppearbeid.

    Emnet er sterkt prosessorientert og bygger på studentenes egenaktivitet både praktisk og teoretisk. Det legges vekt på at studentene prøver ut forskjellige teaterformer og metoder, samt foretar selvstendige valg i forhold til stoff, konsepsjon og aktører i sine ulike oppgaver.

    Det benyttes ulike arbeidsmåter. Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av praktiske verksteder med drøfting og utprøving av ideer med tilhørende seminarer og forelesninger. Studentene vil ha stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet i sine grupper. Forelesninger, demon­strasjons­under­visning og veiledning vil bli gitt etter behov.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    ; ; ; ; ;; Skriftlige:

    • overvære minst to teaterforestillinger og levere individuelt skriftlig arbeidskrav, samt delta i plenumssamtale med teaterkritisk perspektiv
    • skriftlig redegjørelse av et regikonsept som omhandler dialogvisning. Omfang 900-1200 ord.
    • Praktiske:
    • egen monologvisning og medvirkning i medstudents;monologvisning
    • egen dialogvisning og å overvære medstudents;dialogvisning​
    • ta imot veiledning knyttet til monolog- og dialogarbeid
    • ta imot veiledning knyttet til eksamensprosjektet

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisning:

    Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner.;

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er todelt:

    Deleksamen 1: Forestilling med etterfølgende muntlig problematisering og drøfting

    Vurdering gjøres på grunnlag av estetiske, etiske og pedagogiske kriterier. Det teatrale formspråket, tilpasning til de aktuelle deltakere, stykkets innhold og ulike rammefaktorer skal være ivaretatt av studenten. Videre vurderes studentens refleksjoner og analyse av forestillingen, samt prosessen frem mot den endelige forestillingen. Vanligvis foregår eksamen individuelt, men eksamen kan også avlegges i mindre grupper.

    Forestilling med etterfølgende muntlig høring teller 60 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

    Deleksamen 2: Skriftlig innleveringsoppgave

    Individuell oppgave som inneholder en faglig problemstilling knyttet til forestillingen i deleksamen 1, og aktuell teori. Etiske, estetiske og pedagogiske overveielser relatert til rammefaktorer og valg av form inngår i eksamen.

    Oppgavens omfang er på mellom 3500- 4000 ord (innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg).

    ;Oppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages, da den skriftlige oppgaven er tilkoblet deleksamen 1, som ikke kan fremvises for klagesensur.;;

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Deleksamen 1: vurderes av en intern og en ekstern sensor.

    Deleksamen 2: vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.;

    Deleksamen 1 og deleksamen 2 kan samlet bli trukket ut til ekstern sensur.;

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Anbefalt forkunnskapskrav: Bestått 90 studiepoeng i relevante studier for enkeltemnestudenter.;Relevante studier vurderes ulikt ut fra de ulike enkeltemnene på Drama og Teaterkommunikasjon.

  • Emneansvarlig

    Ingrid Vollan

  • Emneoverlapp

    Emnet er 100 prosent faglig overlapp med emne ZREGI05 Regi.