Programplaner og emneplaner - Student
DTV3200 Innføring i teaterregi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Theatre Directing
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i drama og teaterkommunikasjon
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet arbeides det videre med språkstrukturer i norsk tegnspråk, og ulike tekster, blandingsformer og språklige variasjoner er en del av undervisningen. Studentens tegnforråd blir videreutviklet, samtidig som deres ferdigheter i avlesning, forståelse og produksjon øker. På studiet brukes varierte læringsaktiviteter og læringsressurser for å støtte opp under studentenes egen språkinnlæring og faglige bevissthet. Disse læringsaktivitetene gir studentene innsikt i hvordan planlegge, gjennomføre og vurdere læringsaktiviteter i og på norsk tegnspråk, på et basisnivå. Dette knyttes opp mot hvordan en som lærer kan støtte opp under elevenes grunnleggende ferdigheter i faget, tospråklighet og faglige kompetanse.
Samtidig er arbeidet med FoU-oppgaven, som har et omfang på 7000 ord (+/- ti prosent), sentralt i emnet. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. Oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av en faglig problemstilling som er relevant for lærerarbeid i grunnskolen. Studentene kan velge å skrive en teoretisk oppgave eller en oppgave som også er basert på empiri. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt og selvvalgt pensum.
En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn, eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn. I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til NSD ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.
Undervisningen i emnet skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for arbeidet med FoU-oppgaven:
- Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder.
- Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole.
- Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål.
- Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket.
Deler av denne undervisningen vil kunne skje i høstsemesteret, mens studenten har sitt hovedfokus på emnet Norsk tegnspråk 1.
Anbefalte forkunnskaper
DT1000 Drama og teaterkommunikasjon eller tilsvarende, DT2000 Dramaturgi eller tilsvarende for bachelorstudenter.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- er i stand til å lede teaterproduksjoner i skole- og fritidssammenheng
- har innsikt i å utvikle helhetlig regikonsept for amatørteateroppsetninger
- har innsikt i amatørskuespillerens tekniske prosess
- har innsikt i teater som kunstform sett fra skuespillerens og instruktørens synsvinkel
- har kunnskap om dramatikk som sjanger
- har kunnskap om regissørens rolle som pedagog og leder i arbeid med amatørteater
Ferdigheter
Studenten:
- kan instruere og veilede barn, unge og voksne i teaterarbeidet, fra pedagogisk og kunstnerisk ståsted
- kan integrere skuespillertekniske hjelpemidler i instruksjon og regiarbeid
- kan velge ut og integrere ulike teknikker i rolleidentifisering og rollekarakterisering
- kan utforme et regikonsept
- behersker bruk av elementer i en helhetlig forestilling, og kan foreta en helhetlig vurdering av denne
- gjøre bruk av visuelle og tekniske virkemidler
- behersker planlegging og innhenting av relevant materiale
- kan foreta en vurdering av egen innsats som iscenesetter og instruktør
- behersker skriftlige dokumentasjonsformer med analyse, drøfting og vurdering av prosess og produkt
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan drøfte forholdet mellom dramatisk form og innhold i en forestilling
- kan vurdere et uttrykk individuelt eller i en gruppe
- har kunnskap om fremdriften fra produksjon til ferdig forestilling ved analyse
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er i stor grad basert på at læringen foregår sammen med andre. En slik læreprosess krever samvær og samarbeid over tid. Det forutsettes derfor at studentene er til stede og aktivt medvirkende i undervisning og gruppearbeid.
Emnet er sterkt prosessorientert og bygger på studentenes egenaktivitet både praktisk og teoretisk. Det legges vekt på at studentene prøver ut forskjellige teaterformer og metoder, samt foretar selvstendige valg i forhold til stoff, konsepsjon og aktører i sine ulike oppgaver.
Det benyttes ulike arbeidsmåter. Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av praktiske verksteder med drøfting og utprøving av ideer med tilhørende seminarer og forelesninger. Studentene vil ha stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet i sine grupper. Forelesninger, demonstrasjonsundervisning og veiledning vil bli gitt etter behov.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Skriftlige:
- overvære minst to teaterforestillinger og levere individuelt skriftlig arbeidskrav, samt delta i plenumssamtale med teaterkritisk perspektiv
- skriftlig redegjørelse av et regikonsept som omhandler dialogvisning. Omfang 900-1200 ord.
- Praktiske:
- egen monologvisning og medvirkning i medstudents monologvisning
- egen dialogvisning og å overvære medstudents dialogvisning
- ta imot veiledning knyttet til monolog- og dialogarbeid
- ta imot veiledning knyttet til eksamensprosjektet
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisning:
Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er todelt:
Deleksamen 1: Forestilling med etterfølgende muntlig problematisering og drøfting
Vurdering gjøres på grunnlag av estetiske, etiske og pedagogiske kriterier. Det teatrale formspråket, tilpasning til de aktuelle deltakere, stykkets innhold og ulike rammefaktorer skal være ivaretatt av studenten. Videre vurderes studentens refleksjoner og analyse av forestillingen, samt prosessen frem mot den endelige forestillingen. Vanligvis foregår eksamen individuelt, men eksamen kan også avlegges i mindre grupper.
Forestilling med etterfølgende muntlig høring teller 60 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.
Deleksamen 2: Skriftlig innleveringsoppgave
Individuell oppgave som inneholder en faglig problemstilling knyttet til forestillingen i deleksamen 1, og aktuell teori. Etiske, estetiske og pedagogiske overveielser relatert til rammefaktorer og valg av form inngår i eksamen.
Oppgavens omfang er på mellom 3500- 4000 ord (innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg).
Oppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages, da den skriftlige oppgaven er tilkoblet deleksamen 1, som ikke kan fremvises for klagesensur.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Deleksamen 1: vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Deleksamen 2: vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Deleksamen 1 og deleksamen 2 kan samlet bli trukket ut til ekstern sensur.
Opptakskrav
Anbefalt forkunnskapskrav: Bestått 90 studiepoeng i relevante studier for enkeltemnestudenter. Relevante studier vurderes ulikt ut fra de ulike enkeltemnene på Drama og Teaterkommunikasjon.
Emneansvarlig
Ingrid Vollan
Emneoverlapp
Emnet er 100 prosent faglig overlapp med emne ZREGI05 Regi.