EPN

DLT6100 Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Teaching and Learning Tools for Adapted Education
Studieprogram
Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studiet Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring tar utgangspunkt i at bruken av digitale verktøy er en grunnleggende ferdighet. Digitale ferdigheter skal være en integrert og naturlig del av læringsarbeidet i alle fag og på alle nivåer. Erfaring og forskning viser at elever med språk-, lese- og skrivevansker har spesielt god nytte av å bruke IKT (Informasjon og Kommunikasjons Teknologi) i læringsarbeidet. Suksesskriterier er knyttet til god pedagogisk bruk.

Lærere i skolen og ansatte i PPT møter elever med utfordringer, og noen elever har behov for mer omfattende tilrettelegging enn andre. Med bruk av nettbrett eller PC og gode applikasjoner kan tilpassing av opplæringen i større grad gjøres i klassen uten tradisjonell spesialpedagogisk programvare. Kontaktlærere og faglærere vil i økende grad ha behov for kunnskaper om god pedagogisk bruk av IKT som favner de fleste elevene i klassen.

Nettbrett og PC er verktøy med tilgang til gode applikasjoner som både kan støtte og effektivisere læringsarbeidet. Bruk av nettbrett og PC på områdene læring, lesing, skriving og formidling står sentralt i studiet.

Studentene må ha bærbar PC og nettbrett med relevante applikasjoner. På samlingene blir det forelesninger, diskusjoner og øvingsbaserte oppgaver. Mellom samlingene skal studentene utvikle og prøve ut tiltak og undervisningsopplegg ved bruk av digitale lære- og hjelpemidler.

Forkunnskapskrav

Ingen info

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskaper om språk-, lese og skrivevansker og tiltak for å utvikle ferdighetene og kompensere for vanskene
  • har kunnskaper om relevante digitale lære- og hjelpemidler, som utstyr, programvare for PC, apper til nettbrett og digitale læringsressurser
  • har kunnskaper om hva som kjennetegner gode applikasjoner som kan gi økt læringsutbytte for alle
  • har kunnskap om læringsstrategier og hensiktsmessige arbeidsmåter knyttet til bruk av nettbrett og PC
  • kjenner til nasjonale IKT planer 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sentrale digitale lære- og hjelpemidler i læringsarbeidet, i begreps- og ordlæring, i lese- og skriveopplæringen og i formidling
  • kan informere, veilede og gi opplæring om digitale lære- og hjelpemidler og relevante metoder og arbeidsmåter

Generell kompetanse

Studenten

  • har grunnleggende forståelse for at bruk av digitale lære- og hjelpemiddel må forankres i ledelse og skolen som organisasjon
  • har grunnleggende forståelse for betydningen av å forankre bruk av digitale lære- og hjelpemidler i pedagogisk teori og empiri (forskning)
  • kan evaluere og vurdere egen opplæring, herunder bruk av teknologi rettet mot den enkelte, mot klasser og i skolen som organisasjon

Innhold

Studiet er organisert som deltidsstudium med nettbasert samhandling, fellessamlinger på høgskolen og oppgaver mellom samlingene. Veiledning skjer via nett og/eller gjennom direkte kontakt mellom faglærer og student.

Studiet omfatter følgende temaer:

  • gjeldene regler, lover og planer på området IKT i utdanning.
  • digitale bøker og læringsressurser på nett.
  • bruk av LMS (Fronter) og andre nettbaserte verktøy for å lage læringsressurser og undervisningsopplegg, f. eks. iTunes U, Google G+ eller Microsoft Education.
  • bruk av video og videoredigering knyttet opp mot Flipped Learning (omvendt undervisningsmetodikk).
  • strategilæring og bruk av digitale lære- og hjelpemidler.

Studiet omfatter pedagogisk bruk av IKT i læringsarbeidet knyttet til

  • lesing
  • skriving
  • oppklaring
  • organisering for muntlig fortelling, skriving og prosjektgjennomføring
  • formidling og presentasjon
  • utvikling av språk-, lese og skriveferdigheter gjennom øving med pedagogisk applikasjoner
  • kommunikasjon og bruk av sosiale medier
  • trender og utviklingstendenser knyttet til teknologiutvikling og bruk av digitale lære- og hjelpemidler

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsmåtene på samlingene i studiet veksler mellom teoretiske innføringer, praktisk opplæring, diskusjoner og refleksjoner over læreprosesser og læringsutbytte. Studiet er prosessorientert og har stor grad av studentmedvirkning.

Det praktisk arbeidet mellom samlingene vil være knyttet opp til bruk av PC og/eller nettbrett som verktøy. Det forutsettes at studentene aktivt bruker egen arbeidssituasjon eller oppsøker relevant praksis som grunnlag for utprøving, refleksjon og læring. Studentenes egen aktivitet og egne refleksjoner vil være sentrale. Arbeidsformene skal utvikle ferdigheter og bidra til å knytte det faglige innholdet til studentenes egne erfaringer.

Det forventes at studentene prøver ut programvare og arbeidsmåter på egen arbeidsplass eller annet arbeidssted, individuelt, eller i gruppe.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen og bidra til refleksjon og læring. Arbeidskrav må være godkjent for at studentene skal kunne fremstille seg til eksamen. 

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • gjennomføre og få godkjent én oppgave relatert til studentens egen arbeidssituasjon, eventuelt annet praksissted, med anvendelse av digitale lære- og hjelpemidler. Studentene står fritt til å velge blant fem til ti oppgaver, gitt av faglærer. Oppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe.

Oppgaven skal bestå av en multimodal presentasjon (sammensatt tekst) som beskriver planlegging og utprøving av et tiltak eller et undervisningsopplegg. Tiltaket eller undervisningsopplegget skal være teoretisk forankret. Omfang: 750-1000 ord og illustrasjoner.

Et arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides en gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

I tråd med studiets arbeids- og undervisningsformer er det obligatorisk deltakelse på samlinger. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

Vurdering og eksamen

Skriftlig individuell prosjekteksamen, utarbeidet som en multimodal presentasjon (sammensatt tekst) og et skriftlig refleksjonsnotat.

  • den multimodale presentasjonen skal dokumentere et gjennomført tiltak eller undervisningsopplegg
  • det skriftlige refleksjonsnotatet skal drøfte utfordringer og suksessfaktorer ved gjennomføringen av tiltaket eller undervisningsopplegget. Drøftingen skal være knyttet opp mot relevant teori og empiri, og relateres til studiets læringsutbytte. Notatet skal også peke på muligheter for videreføring av tiltaket eller opplæringen

Omfang: 2500-3000 ord og illustrasjoner.

Ny og utsatt eksamen

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Ved ny og utsatt skriftlig prosjekteksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Sensorordning

En intern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Opptakskrav

Målgruppe

Studiet er et videreutdanningstilbud til de som underviser eller skal undervise barn (på mellomtrinnet), ungdom og voksne, spesielt de som har ansvaret for barn, ungdom og voksne med språk-, lese- og skrivevansker. Studiet er også aktuelt for de som veileder om god pedagogisk bruk av IKT, for eksempel ansatte i PPT og Statped.

Det forutsettes at studentene har grunnleggende IKT-ferdigheter.

Opptakskrav

Relevant utdanning på høgskolenivå, det vil si lærere, spesialpedagoger, samt rådgivere i PPT og Statped.

Andre med undervisningspraksis eller annen veiledererfaring på feltet språk-, lese- og skrivevansker kan tas opp etter realkompetansevurdering.