EPN

Digital Teaching and Learning Tools for Adapted Education Programme description

Programme name, Norwegian
Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring
Valid from
2018 FALL
ECTS credits
15 ECTS credits
Duration
1 semester
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Studiet Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring tar utgangspunkt i at bruken av digitale verktøy er en grunnleggende ferdighet. Digitale ferdigheter skal være en integrert og naturlig del av læringsarbeidet i alle fag og på alle nivåer. Erfaring og forskning viser at elever med språk-, lese- og skrivevansker har spesielt god nytte av å bruke IKT (Informasjon og Kommunikasjons Teknologi) i læringsarbeidet. Suksesskriterier er knyttet til god pedagogisk bruk.

Lærere i skolen og ansatte i PPT møter elever med utfordringer, og noen elever har behov for mer omfattende tilrettelegging enn andre. Med bruk av nettbrett eller PC og gode applikasjoner kan tilpassing av opplæringen i større grad gjøres i klassen uten tradisjonell spesialpedagogisk programvare. Kontaktlærere og faglærere vil i økende grad ha behov for kunnskaper om god pedagogisk bruk av IKT som favner de fleste elevene i klassen.

Nettbrett og PC er verktøy med tilgang til gode applikasjoner som både kan støtte og effektivisere læringsarbeidet. Bruk av nettbrett og PC på områdene læring, lesing, skriving og formidling står sentralt i studiet.

Studentene må ha bærbar PC og nettbrett med relevante applikasjoner. På samlingene blir det forelesninger, diskusjoner og øvingsbaserte oppgaver. Mellom samlingene skal studentene utvikle og prøve ut tiltak og undervisningsopplegg ved bruk av digitale lære- og hjelpemidler

Target group

Studiet er et videreutdanningstilbud til de som underviser eller skal undervise barn (på mellomtrinnet), ungdom og voksne, spesielt de som har ansvaret for barn, ungdom og voksne med språk-, lese- og skrivevansker. Studiet er også aktuelt for de som veileder om god pedagogisk bruk av IKT, for eksempel ansatte i PPT og Statped.

Det forutsettes at studentene har grunnleggende IKT-ferdigheter

Admission requirements

For opptakt til studiet må et av kravene være oppfylt:

  • Bachelorgrad fra høgskole/universitet, fra studier innen helse-, velferds- og sosialfag, pedagogikk, eller tilsvarende

  • Fag-/svennebrev eller annen fullført treårig yrkesutdanning på videregående nivå og PPU for yrkesfag

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskaper om språk-, lese og skrivevansker og tiltak for å utvikle ferdighetene og kompensere for vanskene

  • har kunnskaper om relevante digitale lære- og hjelpemidler, som utstyr, programvare for PC, apper til nettbrett og digitale læringsressurser

  • har kunnskaper om hva som kjennetegner gode applikasjoner som kan gi økt læringsutbytte for alle

  • har kunnskap om læringsstrategier og hensiktsmessige arbeidsmåter knyttet til bruk av nettbrett og PC

  • kjenner til nasjonale IKT planer

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende sentrale digitale lære- og hjelpemidler i læringsarbeidet, i begreps- og ordlæring, i lese- og skriveopplæringen og i formidling

  • kan informere, veilede og gi opplæring om digitale lære- og hjelpemidler og relevante metoder og arbeidsmåter

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • har grunnleggende forståelse for at bruk av digitale lære- og hjelpemiddel må forankres i ledelse og skolen som organisasjon

  • har grunnleggende forståelse for betydningen av å forankre bruk av digitale lære- og hjelpemidler i pedagogisk teori og empiri (forskning)

  • kan evaluere og vurdere egen opplæring, herunder bruk av teknologi rettet mot den enkelte, mot klasser og i skolen som organisasjon

Content and structure

Studiet er organisert som deltidsstudium med nettbasert samhandling, fellessamlinger på høgskolen og oppgaver mellom samlingene. Veiledning skjer via nett og/eller gjennom direkte kontakt mellom faglærer og student.

Studiet omfatter følgende temaer:

  • gjeldene regler, lover og planer på området IKT i utdanning

  • digitale bøker og læringsressurser på nett

  • bruk av LMS (Fronter) og andre nettbaserte verktøy for å lage læringsressurser og undervisningsopplegg, f. eks. ItunesU, Google G+ eller Microsoft Education

  • bruk av video og videoredigering knyttet opp mot Flipped Learning (omvendt undervisningsmetodikk)

  • strategilæring og bruk av digitale lære- og hjelpemidler

  • pedagogisk bruk av IKT i læringsarbeidet knyttet til

    • lesing

    • skriving

    • oppklaring

    • organisering for muntlig fortelling, skriving og prosjektgjennomføring

    • formidling og presentasjon

    • utvikling av språk-, lese og skriveferdigheter gjennom øving med pedagogisk applikasjoner

  • kommunikasjon og bruk av sosiale medier

  • trender og utviklingstendenser knyttet til teknologiutvikling og bruk av digitale lære- og hjelpemidler

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

Teaching and learning methods

Arbeidsmåtene på samlingene i studiet veksler mellom teoretiske innføringer, praktisk opplæring, diskusjoner og refleksjoner over læreprosesser og læringsutbytte. Studiet er prosessorientert og har stor grad av studentmedvirkning.

Det praktisk arbeidet mellom samlingene vil være knyttet opp til bruk av PC og/eller nettbrett som verktøy. Det forutsettes at studentene aktivt bruker egen arbeidssituasjon eller oppsøker relevant praksis som grunnlag for utprøving, refleksjon og læring. Studentenes egen aktivitet og egne refleksjoner vil være sentrale. Arbeidsformene skal utvikle ferdigheter og bidra til å knytte det faglige innholdet til studentenes egne erfaringer.

Det forventes at studentene prøver ut programvare og arbeidsmåter på egen arbeidsplass eller annet arbeidssted, individuelt, eller i gruppe. 

Work requirements

Arbeidskravene skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen og bidra til refleksjon og læring. Arbeidskravene må være godkjent for at studentene skal kunne fremstille seg til eksamen

Assessment

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus

Other information

  • Godkjent av prodekan ved LUI 19.03.2014

  • Endringer godkjent av prodekan for studier 17.11.2017