EPN

DIG6100 Digital kunst, kultur og kommunikasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Art, Culture and Communication
Studieprogram
Videreutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Digital kunst, kultur og kommunikasjon skal belyse hvordan man kan bruke digitale medier til å utvikle kreativitet og evne til formidling og kommunikasjon. Det foregår en økende utvikling og forandring av nettbasert programvare og tjenester som i stadig større grad benyttes i undervisning og formidlingssammenheng. Kunst og kultur, blir i større grad tilgjengelig via nettbaserte formidlingskanaler. Visuell kommunikasjon har fått en mer sentral rolle i disse formidlingskanalene. Emnet fokuserer på holdning til og ferdigheter i bruk av digitale medier - i formidling og undervisning i skolen og samfunnet forøvrig. Analyse og kjennskap til digitale læringsressurser og visuell kommunikasjon står sentralt i dette emnet.

Studiet består av følgende to deler:

  • Del 1 Digital kunst, kultur og kommunikasjon (10 studiepoeng)

Omhandler aktuelle problemstillinger knyttet til formidling i og utvikling av digitale produkter .

  • Del 2 Fagdidaktikk og formidling(5 studiepoeng)

Omhandler ulike problemstillinger knyttet til digital kommunikasjon og digital kunst og kultur som undervisningsområde i skolen og ulike formidlingssettinger.

Forkunnskapskrav

Bestått lærerutdanning (grunnskole-, fag- eller barnehagelærerutdanning), eller bachelorgrad i visuelle kunstfag, design, arkitektur eller tilsvarende. Annen relevant bachelorgrad med til sammen 60 studiepoeng innen kunstfaglige emner, kan gi grunnlag for opptak etter nærmere vurdering

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

 

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale emner og problemstillinger innen digitale medier
  • har kunnskap om visuell kommunikasjon i digitale medier
  • kjenner til og kan oppdatere sin kunnskap når det gjelder trender og utvikling i digitale medier og vårt nettbaserte samfunn
  • kjenner til digitale verktøy og arbeidsmetoder innen estetiske fag
  • har kunnskap om digital kunst og kultur i undervisning og samfunn
  • kjenner til digital formidling av kunst og kultur

 

Ferdighet

Studenten:

  • kan formidle sentrale emner, problemstillinger, verktøy og metoder innen digitale medier
  • kan beherske relevante digitale verktøy og teknikker og uttrykksformer
  • har kommunikative og visuelle ferdigheter i digitale medier til bruk i undervisningen
  • kan planlegge og utvikle enkle digitale læringsressurser og digitalt undervisningsmateriell
  • kan analysere ulike digitale læringsressurser innen relevante fagfelt
  • kan formidle kunst og kultur i digitale medier

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kjenner til nytenkning og utvikling av de estetiske fagene i et digitalt perspektiv
  • har bevissthet om personvern, nettetikette, opphavsrett og Intellectual property rights (IPR)
  • har kunnskaper om og ferdigheter i bruk og utprøving av nettbasert programvare og tjenester i skolen
  • har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i digitale medier
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer når det gjelder visuell kommunikasjon og digitale læringsressurser

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdet. Det forutsettes at studentene tilegner seg innsikt og ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.

Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med 3-5 samlinger i semesteret. Studiet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 80 timer undervisning og veiledning med lærere på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.

Det foretas også en løpende uformell vurdering av studentenes arbeider og innsats i forhold til studiets læringsutbytte. I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid/en obligatorisk aktivitet som må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav vurderes til Godkjent/Ikke godkjent .

Formålet med hvert enkelt arbeidskrav er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått på samlingen gjennom eget praktisk arbeid og utprøving. Ett arbeidskrav vil omfatte løsning av en gitt problemstilling gjennom anvendelse av relevante verktøy samt utprøving og erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass.

Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legedokumentasjon, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innfrielse av arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Studenter som samlet har mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse, får ikke anledning til å avlegge eksamen. Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får skriftlig melding om dette. I dette studiet er det obligatorisk tilstedeværelse på samlingene.

Studenter som får vurderingen Ikke godkjent på hele eller deler av arbeidskravet avtaler selv ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

 Arbeidskrav:

  • Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Det gis 3-5 arbeidskrav.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:  Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:

  • faglige innføringer og demonstrasjoner
  • felles faglige drøftinger og vurderinger underveis og til slutt i forhold til studieoppgave
  • erfaringsinnhenting i bedrifter og skoler
  • gruppe- og prosjektarbeid

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er todelt:

1.    Muntlig prosjektoppgave som kan gjennomføres i grupper eller individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av følgende to komponenter:

  • En enkel digital læringsressurs knyttet til kunst og kultur med prosessdokumentasjon. Skriftlig begrunnelse for de valg som er gjort underveis, basert på valgt målgruppe og målsetting for oppgaven.
  • En muntlig presentasjon av prosjektoppgaven for medstudenter og faglærer.

Prosjektoppgaven vurderes som en muntlig eksamen og kan ikke påklages.

Muntlig prosjektoppgave teller 50 prosent av sluttkarakteren

2.    En individuell skriftlig oppgave

I form av et refleksjonsnotat (om lag 2000 ord) basert på eget arbeid med prosjektoppgaven og læringsprosessen gjennom studiet.

Individuell skriftlig oppgave teller 50 prosent av sluttkarakteren.

Eksamensresultatet på den skriftlige oppgaven kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Del 1 vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Del 2 vurderes av intern og ekstern sensor.