Programplaner og emneplaner - Student
BYVE3605 Hydroelectric Power Course description
- Course name in Norwegian
- Vannkraftteknikk
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om historie og samfunnsendring av betydning for barns oppvekstsvilkår
- har kunnskap om det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur, tradisjon, tilhørighet og identitet
- har kunnskap om ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
- har kunnskap om relasjonen mellom samfunn og individ, barns sosialisering og samfunnsdeltakelse og barns medvirkning og inkludering i barnehagen
- har kunnskap om barns rettigheter og lover, internasjonale konvensjoner, samfunnsmandatet og verdigrunnlag som regulerer arbeidet i barnehage
- har kunnskap om grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn og seksualitet, kultur og etnisitet
- har kunnskap om den samiske urbefolkningen og nasjonale minoriteter
- har kunnskap om etikk og profesjonsetikk
- har kunnskap om velferdssamfunnet, bærekraftig utvikling, demokrati, barns oppvekst, familier og felles velferdsordninger
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over og begrunne barnehagens praksis ut fra etikk og kunnskap om barns moralske danning
- kan arbeide med sentrale fortellinger, tradisjoner og høytider fra religioner og livssyn
- kan samtale med barn om filosofiske, etiske og eksistensielle spørsmål
- kan samarbeide med foreldre om barns nærmiljø og oppvekstsvilkår, kulturelle og livssynsmessige tilhørighet
- kan lede, planlegge, gjennomføre, begrunne og kritisk vurdere didaktiske aktiviteter knyttet til fagområdene «Nærmiljø og samfunn» og «Etikk, religion og filosofi» i rammeplanen for barnehagen
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til å identifisere profesjonsetiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over disse og begrunne sine handlingsvalg
- har evne til å arbeide med en mangfoldig barnegruppe basert på profesjonsetisk kompetanse og forståelse av maktforhold
- har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere disse sammenhengene til praksis
- kan trekke globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, inn i barnehagens arbeid
Required preliminary courses
Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel individuelt arbeid, gruppearbeid, seminarer, ekskursjoner og forelesninger.
Obligatorisk veiledet og vurdert praksis 1. studieår (1. og 2. semester)
Praksisstudiene har et omfang på totalt 40 dager i 1. studieår. Det er 20 dager praksis i 1. semester, del 1, og 20 dager i 2. semester, del 2. Del 1 og del 2 gjennomføres i samme barnehage, og vurderes under ett.
Egne fraværsregler og krav om tilstedeværelse gjelder i praksisperioder. Studenter må ha gjennomført 40 dager og bestått praksis for å kunne gå videre til 2. studieår.
Mer informasjon om praksisstudiet finnes i «Retningslinjer for praksisstudier ved barnehagelærerutdanningen» og i heftet «Informasjon om praksisoppgaver» som publiseres på OsloMets digitale plattform før oppstart av praksisperioden. Se også programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om praksisstudiene.
Learning outcomes
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Et individuelt skriftlig notat på 1500 ord (+/- 10 %) om etikk, religion og filosofi, samt nærmiljø og samfunn i barnehagen.
- En forberedt faglig gruppesamtale (4-6 studenter) i form av en podcast (lydopptak) på om lag 10 minutter, om grupper og tilhørighet.
Ett arbeidskrav gjennomføres i høstsemesteret og ett gjennomføres i vårsemesteret.
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.
Teaching and learning methods
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, varighet 6 timer.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Det gis ny oppgavetekst ved ny/utsatt eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon om skikkethet.
Course requirements
Tospråklig ordbok.
Assessment
The course is fully net based. The course is organized around a case that will be evolving and unfolding during the course. The students will act as project management consultants in groups of 2-5 students. The course literature will be discussed in net chat meetings.
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningen i emnet.
Grading scale
Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.
Examiners
The students will be evaluated according to a portfolio, consisting of a group report from the case work (see above), and a literature-based reflection over achieved learning on project management (3800 words +/- 10 %).
New/postponed exam
New/postponed exam will be organized the same way as the ordinary exam. If a student fails, a revised portfolio may be resubmitted.