EPN-V2

BVV3040 Children with two homes - the role of the child welfare in complex social matters Course description

Course name in Norwegian
Barn med to hjem – barnevernets rolle i komplekse samværssaker, valgemne
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
FALL 2022
Schedule
  • Introduction

    Ingen info

  • Required preliminary courses

    Kunnskaper

    Studenten har kunnskaper om:

    • Organisasjonstyper, deres styrker, svakheter og anvendbarhet
    • Sammenhengen mellom organiseringstyper og ledelsesformer
    • Hvorledes kultur påvirker samhandling i organisasjoner
    • Maktutøvelse på ulike nivåer i organisasjoner
    • Intern karriereutvikling og ekstern rekruttering
    • Sosialpsykologiske prosesser som utspiller seg i organisasjoner
  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Studenten

    ·;;;;;;;; ha bred kunnskap om hvilke utfordringer og dilemmaer som ansatte i barneverntjenesten kan møte i arbeid med foreldrekonfliktsaker

    ·;;;;;;;; ha bred kunnskap om barneverntjenestens juridiske handlingsrom i slike saker;

    ·;;;;;;;; ha bred kunnskap om barnets rett til å delta og bli hørt i egen sak;

    ·;;;;;;;; ha bred kunnskap om barnevernets samarbeidspartnere og deres rolle og oppgaver i foreldrekonfliktsaker

    ·;;;;;;;; ha bred kunnskap om reglene for samarbeid: taushetsplikt, opplysningsplikt, opplysningsrett og avvergeplikt;

    ·;;;;;;;; ha bred kunnskap om forskning om barn med to hjem og konsekvenser av pågående foreldrekonflikter for barns helse og utvikling;

    ·;;;;;;;; ha bred kunnskap om konsekvensene av vold, overgrep og annen omsorgssvikt for barns helse og utvikling;

    ;

    ;

    Ferdigheter

    Studenten

    ·;;;;;;;; kan anvende juridisk metode for å avklare barneverntjenestens rettslige handlingsrom i foreldrekonfliktsaker

    ·;;;;;;;; kan vurdere barnets omsorgssituasjon, og drøfte og vurdere barneverntjenestens muligheter for å bistå barnet og foreldrene i alle faser av barnevernssaken

    ·;;;;;;;; kan legge til rette for at barnets rett til å bli hørt blir ivaretatt

    ·;;;;;;;; kan veilede foreldre og barn om barneverntjenestens og andre etaters ansvar og oppgaver, samt barnelovens regler om bosted, samvær og foreldreansvar

    ·;;;;;;;; kan anvende regelverket i samarbeidet med andre tjenester og instanser

    ·;;;;;;;; kan reflektere over konfliktbegrepet og konfliktløsning

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten

    ·;;;;;;;; kanreflektere, vurdere og handle ut fra et flerfaglig ståsted, og i samarbeid med andre tjenester og instanser, for å sikre barn og foreldre god bistand i gråsonen mellom barnevernloven og barneloven.

    ·;;;;;;;; kan reflektere etisk, og kritisk, over barneverntjenestens og andre instansers definisjonsmakt

  • Teaching and learning methods

    Det vil bli gitt en innlevering i løpet av kurset som må være godkjent for å få ta eksamen.

  • Course requirements

    Det avholdes individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 5 timer i slutten av semesteret.

  • Assessment

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. (jfr. Universitets- og høgskoleloven § 3-9, 6. ledd)

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.