Programplaner og emneplaner - Student
BVV3040 Children with two homes - the role of the child welfare in complex social matters Course description
- Course name in Norwegian
- Barn med to hjem – barnevernets rolle i komplekse samværssaker, valgemne
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
-
Introduction
Ingen info
-
Required preliminary courses
Kunnskaper
Studenten har kunnskaper om:
- Organisasjonstyper, deres styrker, svakheter og anvendbarhet
- Sammenhengen mellom organiseringstyper og ledelsesformer
- Hvorledes kultur påvirker samhandling i organisasjoner
- Maktutøvelse på ulike nivåer i organisasjoner
- Intern karriereutvikling og ekstern rekruttering
- Sosialpsykologiske prosesser som utspiller seg i organisasjoner
-
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
·;;;;;;;; ha bred kunnskap om hvilke utfordringer og dilemmaer som ansatte i barneverntjenesten kan møte i arbeid med foreldrekonfliktsaker
·;;;;;;;; ha bred kunnskap om barneverntjenestens juridiske handlingsrom i slike saker;
·;;;;;;;; ha bred kunnskap om barnets rett til å delta og bli hørt i egen sak;
·;;;;;;;; ha bred kunnskap om barnevernets samarbeidspartnere og deres rolle og oppgaver i foreldrekonfliktsaker
·;;;;;;;; ha bred kunnskap om reglene for samarbeid: taushetsplikt, opplysningsplikt, opplysningsrett og avvergeplikt;
·;;;;;;;; ha bred kunnskap om forskning om barn med to hjem og konsekvenser av pågående foreldrekonflikter for barns helse og utvikling;
·;;;;;;;; ha bred kunnskap om konsekvensene av vold, overgrep og annen omsorgssvikt for barns helse og utvikling;
;
;
Ferdigheter
Studenten
·;;;;;;;; kan anvende juridisk metode for å avklare barneverntjenestens rettslige handlingsrom i foreldrekonfliktsaker
·;;;;;;;; kan vurdere barnets omsorgssituasjon, og drøfte og vurdere barneverntjenestens muligheter for å bistå barnet og foreldrene i alle faser av barnevernssaken
·;;;;;;;; kan legge til rette for at barnets rett til å bli hørt blir ivaretatt
·;;;;;;;; kan veilede foreldre og barn om barneverntjenestens og andre etaters ansvar og oppgaver, samt barnelovens regler om bosted, samvær og foreldreansvar
·;;;;;;;; kan anvende regelverket i samarbeidet med andre tjenester og instanser
·;;;;;;;; kan reflektere over konfliktbegrepet og konfliktløsning
;
Generell kompetanse
Studenten
·;;;;;;;; kanreflektere, vurdere og handle ut fra et flerfaglig ståsted, og i samarbeid med andre tjenester og instanser, for å sikre barn og foreldre god bistand i gråsonen mellom barnevernloven og barneloven.
·;;;;;;;; kan reflektere etisk, og kritisk, over barneverntjenestens og andre instansers definisjonsmakt
-
Teaching and learning methods
Det vil bli gitt en innlevering i løpet av kurset som må være godkjent for å få ta eksamen.
-
Course requirements
Det avholdes individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 5 timer i slutten av semesteret.
-
Assessment
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. (jfr. Universitets- og høgskoleloven § 3-9, 6. ledd)
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Grading scale
Gradert skala A-F
-
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.