Programplaner og emneplaner - Student
BVV3010 Kreative metoder og aktiviteter i barnevern og sosialt arbeid, valgemne Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Creative methods and activities in child welfare and social work
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevernBachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kreative metoder i barnevern og sosialt arbeid er et internasjonalt studietilbud til studenter ved bachelor i barnevern, bachelor i sosialt arbeid og studenter fra OsloMets internasjonale partnerinstitusjoner. All undervisning og ferdighetstrening med tilhørende prosjektrapport foregår på engelsk dersom det er studenter fra utlandet som deltar.
Kunnskap og erfaringer knyttet til kreative og estetiske arbeidsmetoder vil være i fokus. Kunnskap om menneskerettigheter og barnekonvensjonen inngår i emnet. Studentene skal i mindre grupper planlegge og gjennomføre et prosjekt i praksisfeltet, basert på aktiviteter og estetiske metoder.;;;
Forkunnskapskrav
Tiden vi lever i preges av komplekse globale kriser innenfor områder som klima, migrasjon, økonomi, pandemier, krig og politikk. Ofte er krisene tett sammenvevd. I denne situasjonen er etterrettelig og kritisk journalistikk som gjør krisene og mulige løsninger forståelig for et bredt publikum viktig. For å kunne løse samfunnsoppdraget trenger journalister innsikt i bakgrunnen for globale kriser, hvordan de henger sammen, og hvordan mennesker over hele kloden jobber for å løse dem.
Dette emnet gir en innføring i de viktigste globale trendene som påvirker menneskers liv verden over, samt grunnleggende globaliseringsteori. Emnet belyser hvordan folk opplever og jobber for å løse krisene, med et særlig blikk på menneskerettighetene, FNs og sivilsamfunnets rolle. Gjennom praktisk journalistisk arbeid vil studentene få anledning til å fordype seg i et aktuelt krisekompleks og hvordan dette håndteres enten i Norge eller et annet land.
Undervisningsspråk er norsk.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan og hvorfor man kan bruke kreative og estetiske metoder i barnevern og sosialt arbeid
·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan aktiviteter og estetiske uttrykksformer kan knyttes til menneskerettigheter og barnekonvensjon
·;;;;;;;; har kunnskap om barnevern og sosialt arbeid i et flerkulturelt perspektiv
·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan estetiske læringsprosesser/metoder kan utfordre til refleksjon over egne holdninger, åpne for selvutvikling og utvide den faglige forståelsen
har kunnskap om hvordan hjelpe barn og unge til å forstå og sette ord på egne erfaringer og følelser gjennom estetiske og symbolske uttrykk
;
Ferdigheter
Studenten
·;;;;;;;; kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
·;;;;;;;; kan anvende kunnskap og faglig skjønn i flerkulturelle settinger for barn og unge
·;;;;;;;; kan ha forståelse for hvordan kreative og estetiske metoder kan flytte grenser og gi rom for selvrefleksjon og alternative måter å tenke / handle på
·;;;;;;;; kan samarbeide og løse oppgaver i internasjonale (flerkulturelle) og tverrprofesjonelle sammenhenger
;
Generell kompetanse
Studenten
·;;;;;;;; har kunnskap om egen kreativitet og hvordan utvikle kreative løsninger i profesjonell samhandling med barn og unge i praksisfelter i barnevern og sosialt arbeid
·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan utvikle og anvende kreative løsninger og bruke estetiske metoder i profesjonell samhandling med barn og unge i praksisfelter i barnevern og sosialt arbeid
·;;;;;;;; har kunnskap om betydningen av å kunne kommunisere på engelsk i et flerkulturelt og tverrfaglig kunnskapsområde
·;;;;;;;; har kunnskap om betydningen av samhandling med yrkesutøvere fra andre profesjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.;Studentene skal i mindre grupper planlegge og gjennomføre et prosjekt hvor kreative og estetiske metoder skal brukes i arbeid med barn og unge.;Emnet gjennomføres på engelsk dersom det er studenter fra utlandet som deltar.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om fagområdets praksisfelt
- har utvidet kunnskap i kunstteori
- har utvidet kunnskap om akademisk skriving
- har kunnskap om problemstillinger knyttet til kunst i offentlig rom
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende teori og reflektere over kunst og formidling, både skriftlig, muntlig og visuelt
- kan formulere, strukturere og gjennomføre et prosjekt i en gitt kontekst
- kan delta konstruktivt i praksisbedriftens virksomhet og fungere som del av et arbeidsteam
- kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i egne kunstneriske prosjekt
Generell kompetanse
Studenten:
- kan arbeide selvstendig og kritisk
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt i tråd med etiske og opphavsrettslige forhold
- har kjennskap til mangfold og flerkulturelle perspektiv
Vurdering og eksamen
I emnet vektlegges interaksjon mellom teoretisk forståelse og kunstneriskarbeid og refleksjon. Veiledning og vurdering er en viktig del av arbeidsprosessen.
Undervisningen i studiet er prosjekt- og samarbeidsbasert, slik arbeid i bedrifter, verksteder, museer, gallerier og samlinger også er. Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger, seminarer, veiledning, faglige debatter, feltstudier og utstillinger. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne.
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der.
Hjelpemidler ved eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
1. lage en prosjektskisse (2-4 sider) som skal godkjennes av gruppelærer
2. Planlegge og delta på et heldags pensumseminar
Formålet med oppgavene er å gi praktiske og teoretiske øvinger knyttet til undervisning og pensum for å styrke forståelse av fortellende journalistikk. De tre arbeidskravene er knyttet opp mot studentenes endelige eksamensarbeid, den store reportasjen (på selvvalgt medieplattform).
For å sikre oppnåelse av emnets læringsutbytte, er det obligatorisk oppmøte på 80 prosent av undervisningen. Ved fravær over 20 prosent mister studenten eksamensretten, men faglærer kan gjøre en individuell vurdering av om kompensasjon er mulig.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
Gradert skala A-F.
Emneansvarlig
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.