EPN

BVV3010 Kreative metoder i barnevern og sosialt arbeid, valgemne Emneplan

Engelsk emnenavn
Creative methods in child welfare and social work
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern / Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Kreative metoder er et internasjonalt studietilbud til studenter ved bachelor i barnevern, bachelor i sosialt arbeid og studenter fra OsloMets internasjonale partnerinstitusjoner. All undervisning og ferdighetstrening med tilhørende prosjektrapport foregår på engelsk.  

Kunnskap og erfaringer knyttet til kreative og estetiske arbeidsmetoder vil være i fokus. Kunnskap om menneskerettigheter og barnekonvensjonen inngår i emnet. Studentene skal i mindre grupper planlegge og gjennomføre et prosjekt i praksisfeltet, basert på aktiviteter og estetiske metoder.   

Forkunnskapskrav

Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

·         har kunnskap om hvordan og hvorfor man kan bruke kreative og estetiske metoder i sosialpedagogisk arbeid/sosialt arbeid

·         har kunnskap om hvordan aktiviteter og estetiske uttrykksformer kan knyttes til menneskerettigheter og barnekonvensjon

·         har kunnskap om sosialpedagogisk arbeid/sosialt arbeid i et flerkulturelt perspektiv

·         har kunnskap om hvordan estetiske læringsprosesser/metoder kan utfordre til refleksjon over egne holdninger, åpne for selvutvikling og utvide den faglige forståelsen

har kunnskap om hvordan hjelpe barn og unge til å forstå og sette ord på egne erfaringer og følelser gjennom estetiske og symbolske uttrykk

 

Ferdigheter

Studenten

·         kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse

·         kan anvende kunnskap og faglig skjønn i flerkulturelle settinger for barn og unge

·         kan ha forståelse for hvordan kreative og estetiske metoder kan flytte grenser og gi rom for selvrefleksjon og alternative måter å tenke / handle på

·         kan samarbeide og løse oppgaver i internasjonale (flerkulturelle) og tverrprofesjonelle sammenhenger

 

Generell kompetanse

Studenten

·         har kunnskap om egen kreativitet og hvordan utvikle kreative løsninger i profesjonell samhandling med barn og unge i praksisfelter i sosialpedagogikk / sosialt arbeid

·         har kunnskap om hvordan utvikle og anvende kreative løsninger og bruke estetiske metoder i profesjonell samhandling med barn og unge i praksisfelter i sosialpedagogikk / sosialt arbeid

·         har kunnskap om betydningen av å kunne kommunisere på engelsk i et flerkulturelt og tverrfaglig kunnskapsområde

·         har kunnskap om betydningen av samhandling med yrkesutøvere fra andre profesjoner

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er et obligatorisk arbeidskrav i dette emnet, og emnet har obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen.

Obligatorisk arbeidskrav: Studentene skal i mindre grupper planlegge og gjennomføre et prosjekt hvor kreativitet og estetiske metoder skal brukes i sosialpedagogikk / sosialt arbeid. 

Prosjektet skal fremstilles både i en skriftlig prosjektrapport, 7 - 8 sider og i en muntlig presentasjon for medstudenter og lærere.

For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Skriftlig prosjektrapport i gruppe.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Det gjøres ikke individuelle vurderinger av enkeltstudenters bidrag i prosjektet.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.