EPN

BVUH2500 Arbeid i barneverntjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
The Child in Child Protection Services
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet handler om vilkår for bistand fra den kommunale barnevernstjenesten, barnets behov og  barnevernspedagogens arbeid ved vurdering av barnets omsorgssituasjon og iverksetting av tiltak. Undervisningen omfatter også temaer om barn utsatt for vold, seksuelle overgrep og andre traumer. Samarbeid med andre tjenester og yrkesgrupper som har ansvar for barn inngår i emnet.  Studentene vil få utdypet sine kunnskaper og ferdigheter i å samtale og samhandle med barn og familier i profesjonelle sammenhenger.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:

·         rettsreglene om, og arbeidet med, meldinger, undersøkelser og hjelpetiltak etter

        barnevernsloven, herunder innholdet i forsvarlighetskravet

·         rettsreglene om, og arbeidet med, akuttsaker og saker knyttet til foreldrekonflikter

·         fosterhjemsarbeid

·         beskyttelse og risikofaktorer som grunnlag for å vurdere barnets omsorgssituasjon og foreslå   

          egnede tiltak

·         stress i akuttarbeid

·         barns rettsvern mot vold og overgrep i lovgivningen

·         perspektiver på samhandling og på personlig kompetanse i møter med barn, unge og deres

          familier for å kunne utøve arbeid som barnevernspedagog

·         etiske dilemmaer i barnevernstjenestens arbeid

·         seksuelle overgrep og vold mot barn, konsekvenser for barnets psykiske og fysiske helse og

          hvorledes fagpersoner kan hjelpe overgrepsutsatte barn

·         utfordringer barnevernsarbeidere møter i arbeid med familier med minoritetsbakgrunn

·         bruk av tolk i samtaler

·         journalføring i barnevernssaker

 

 

 

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • redegjøre for, og anvende rettsreglene om meldinger undersøkelse og hjelpetiltak
  • anvende barnevernlovens regler i saker om foreldrekonflikter og vold/overgrep, og kjenne til andre etaters rolle og ansvar og samhandle med disse
  • redegjøre for faglige vurderinger i undersøkelsesfasen og for valg av tiltak
  • håndtere ulike regelsett for beskyttelse av barn og kunne samhandle på tvers av etater
  • reflektere over etiske utfordringer i egen praksis

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • reflektere kritisk over sin maktposisjon, sine vurderinger og beslutninger  
  • kunne samtale med barn, unge og deres familier på en respektfull og ivaretakende måte og kunne forholde seg til kulturelle forskjeller for å fremme samarbeid i konfliktfylte situasjoner
  • vurdere rettsikkerheten i akuttsaker
  • identifisere rettslige problemstillinger i barneverntjenestens arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, individuell oppgaveskriving.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Obligatorisk undervisning

I dette emnet er profesjonelle samtaler obligatorisk.

Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.

Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.

Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

 

Arbeidskrav

Arbeid i barneverntjenesten

Oppgaven er på 2500 ord +/- 10 %.

Profesjonelle samtaler

Oppgaven er på 2500 ord +/- 10 %.

Vurdering og eksamen

Emne 2C avsluttes med en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 1 uke som utgjør 20 studiepoeng. Studenter som ikke består skriftlig eksamen kan fremstille seg til ny eksamen

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler skal være tillatt så sant kildene oppgis.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.