EPN-V2

BVUH1901 Social Work Mentorship in a Multicultural Context Course description

Course name in Norwegian
Mentorskap i en sosialfaglig flerkulturell kontekst - Nattergalen
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Bachelor Programme in Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Coursework requirements from MALK 4000-401, 4000- 402, MALKA 211 and 212 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALKA220.

Required preliminary courses

The course will include lectures, student exercises, individual papers, discussions.

Learning outcomes

Gjennom møte med barnet i sin praktiske mentorutøvelse skal studenter tilegne seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om sentrale begreper innen mentorskap generelt og i en flerkulturell kontekst spesielt
  • økt forståelse av innholdet i betegnelsen kulturelt mangfold
  • kunnskap om kommunikasjonsteori, med spesifikt fokus på barn
  • kunnskap om digitale historiefortellinger

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utøve mentorskap med økte anerkjennende kommunikative ferdigheter
  • innsikt i eget relasjonelt bidrag i møte med mentorbarnet
  • formidle sine erfaringer fra møter med mentorbarnet gjennom en digital historiefortelling og reflektere over disse erfaringene

Generell kompetanse

Studenten har

  • Innsikt i sin gryende profesjonalitet med bevissthet om maktrelasjoner som oppstår i møtet mellom mentor og barnet med minoritetsbakgrunn og dets familie
  • Større bevissthet om majoritet- og minoritetsrelasjon i lys av sin rolle som representant for det offentlige
  • Innsikt i sin profesjonalitet med bevissthet om egen forforståelse
  • økende bevissthet om de etiske, faglige og personlige dilemmaer som kan oppstå i en profesjonell rolleutøvelse.

Teaching and learning methods

Studenten skal være mentor for et barn i ett år. Mentoren møter sitt mentorbarn en gang i uken, to til tre timer pr uke, over to semestre. Mentoren skal ta initiativ til ulike aktiviteter både alene med barnet og i felleskap med andre mentorer/mentorbarn. Studenten får opplæring/individuell faglig bistand fra OsloMets koordinator ved Nattergalprosjektet. Mentoren er oppfordret til å møte på samlet oppstart og avslutning ved barneskolene sammen med foreldre og mentorbarn, samt på møte med mentorbarna på OsloMet. Emnet har fire samlinger, 3 av disse på kveldstid. To av samlingene er obligatoriske (se arbeidskrav). På alle samlingene blir mentorene oppfordret til å være medansvarlig og legge fram faglige innspill rundt egen profesjonalitet.

Course requirements

  1. Studenten må gjennomføre en dagssamling med ferdighetstrening i samtaler med barn.
  2. Studenten må gjennomføre en obligatorisk dagssamling i digitale historiefortellinger
  3. Studenten skal levere 8 individuelle månedspapporter fra oktober til og med mai fra egen mentorpraksis. For månedsrapportene er det utarbeidet egen mal, der studenten etter hvert møte med mentorbarnet gir en kort beskrivelse av hva de gjorde, samt en egen refleksjon. Dersom rapportene ikke godkjennes av faglærer, kan studenten levere et nytt og forbedret arbeidskrav til angitt frist.
  4. Obligatorisk individuell veiledning på minimum 1 time.

Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Assessment

A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade

Permitted exam materials and equipment

One internal and one external examiner

Grading scale

Behavioral economics; behavior analysis; bounded rationality; neoclassical economics; discounting; behavior and culture, beliefs, biases and herustics.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.