EPN-V2

BPAL6100 Palliative Care - Medical and Social Science Course description

Course name in Norwegian
Palliasjon - medisinske og samfunnsvitenskapelige temaer
Study programme
Advanced Education for Nurses in Palliative Care for Children
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Required preliminary courses

Opptak til studiet

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten

  • har inngående kunnskap om teorier knyttet til sorg og krise som fenomen
  • har inngående kunnskap om barnet og familiens rettigheter
  • har inngående kunnskap om diagnoser, symptomkontroll/symptomlindring av barn med en livsbegrensende tilstand. Har spesielt kunnskap om symptomlindring i terminalfasen(e)
  • kan benytte teorier i omsorgstenkning i avklaring av hjelperrollen og relasjonelle forhold ved det å være i et palliativt team. Tenkningen inkluderer etisk refleksjon

Ferdigheter: Studenten

  • har relasjonskompetanser og ferdigheter i å kommunisere med mennesker i sorg og krise
  • kan på selvstendig grunnlag planlegge og gjennomføre «den vanskelige samtalen»
  • kan anvende ulike intervensjonsmetoder med grunnlag i kunnskapsbasert praksis for å støtte mennesker i sorg og krise, både barn, ungdom og voksne
  • kan identifisere hvilke andre faggrupper som kan ivareta behov som ikke faller inn under sykepleierens ansvarsområde
  • har inngående ferdigheter i veiledning om prinsippene for smertelindring og symptomlindring og kan veilede andre profesjoner innenfor disse områdene

Generell kompetanse: Studenten

  • har et kritisk blikk på de rammefaktorene man utsettes for og som man jobber innenfor
  • kan kommunisere faglige problemstillinger relatert til sorg og krise med kollegaer og til allmennheten

Teaching and learning methods

Samlinger og nettbasert undervisning. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • Framføre rollespill på gruppesamling med utgangspunkt i en case.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen på 4 timer som gjennomføres på egen PC/MAC via høgskolens digitale plattform.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

In the social sciences, social categories, such as gender, social class, ethnicity, 'race', sexuality, and age, have traditionally formed separate research fields, often attached to different theories. A result of this division has been that such categories are often portrayed as isolated variables in people's lives. Criticism levelled at such interpretations makes the point that they do not sufficiently address the dynamism that emerges when several categories intersect. Is importance attached to the category "man" or to the category "ethnic minority"? Does the category "woman" offer the same room of opportunity for all those who are categorised or identify as women? Do the categories "young", "boy", "immigrant", have another meaning attached to them than "young", "boy", "Norwegian"?

The course looks at theories that address how such categories have different meanings depending on the combination with other categories. The course offers theoretical, methodological and practical opportunities to explore the dynamism that emerges in the interaction between key social categories. During the course, we will work at making these types of analyses relevant for social work in general.