Programplaner og emneplaner - Student
BPAL6000 Palliative Care - Introduction to Palliative Care, Interdisciplinarity and Cooperation in Health Care Course description
- Course name in Norwegian
- Grunnlagstenkning og introduksjon om palliasjon, samarbeid og samhandling mellom tjenestenivåer
- Study programme
-
Advanced Education for Nurses in Palliative Care for ChildrenAdvanced Interdisciplinary Education in Palliative Care for Children
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:Studenten
- har inngående kunnskap om forhold som er nødvendig for å ivareta barnet og familiens fysiske, psykiske, sosiale, åndelige og eksistensielle behov og som kan forbedre barnets og familiens livskvalitet
- har inngående kunnskap om samhandling mellom tjenestenivåer og hvordan helsetilbud har som formål å fungere i et gjensidig samspill mellom spesialisthelsetjeneste og kommunehelsetjenesten
Ferdigheter:Studenten
- har inngående ferdigheter til å identifisere behov for helhetlig og livslang palliasjon til barn og familie
- har ferdigheter innenfor palliativ omsorg til pasientgrupper (0-18 år) som kan ha behov for palliasjon, og kan utvikle en tiltaksplan
- har ferdigheter innenfor palliativ omsorg til familier i den prenatale perioden og palliasjon i nyfødtperioden
Generell kompetanse:Studenten
- kan analysere, begrunne og formidle brukerbehov og etiske dilemmaer knyttet til interaksjon mellom menneske, teknologi, deltagelse og miljø og mellom ulike nivåer utenfor-, og innenfor helsetjenesten
- ser viktigheten av og behovet for kompetanseheving og kunnskapsformidling innenfor feltet barnepalliasjon
- har oppmerksomhet rettet mot et utvidet familieperspektiv og forstår verdien ved å inkludere personer som er viktige støttespillere og omsorgspersoner for familien
Teaching and learning methods
Samlinger og nettbasert undervisning. Hospitering/observasjonspraksis. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:
- Utarbeid forslag til funksjonsbeskrivelse for sykepleiere som skal opprette og fungere i et barnepalliativt team (gruppe)
- Observasjonspraksis 2-3 dager/ Orientere seg om tilbud i Skandinavia og/eller Europa (presenteres på samling)
- Et undervisningsopplegg med tilhørende fagnotat. Fagnotatet skal knyttes til et selvvalgt tema fra observasjonspraksis (individuelt eller i gruppe)
Assessment
Emnet omfatter aktivitetsfagsundervisning og praksis i barnevernspedagogers yrkesfelt. I praksisperioden skal studentene tilegne seg kunnskap om barnevernet og hvordan man jobber i ulike deler av praksisfeltet.
3.1 Aktivitetsfag
3.1 er en videreføring av kunnskap og ferdigheter studentene tilegnet seg om bruk av aktiviteter tidligere i studiet. Studenten skal fordype seg i et nytt aktivitetsfag, og kunne bruke det valgte faget som del av utøvende sosialpedagogisk arbeid.
3.2 Yrkespraksis tredje studieenhet
3.2 omfatter obligatorisk veiledet yrkespraksis (inkludert praksisseminarer). I praksisperioden skal studentene tilegne seg kunnskap om barnevernet og om hvordan man jobber i ulike deler av feltet. Å møte etablerte yrkesutøvere og barnevernets klienter, er viktig for å utvikle profesjonelle holdninger og ferdigheter. I yrkespraksis skal studentene under veiledning øve seg i konkrete arbeidsoppgaver som er aktuelle for barnevernspedagoger. Det gis også muligheter for praksis i utlandet. Emnet styres av praksisreglementet. Reglementet ligger som vedlegg i programplanen. Les også informasjonen i programplanens innlednin
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav.
Grading scale
3.1 Aktivitetsfag
Kunnskaper
Etter gjennomført emne har studenten bred kunnskap om:
- hvordan aktiviteter, lek og estetiske uttrykk brukes i sosialpedagogisk arbeid og er del av barn og unges symbolske kommunikasjon, og kan knytte dette til relevant faglitteratur.
- hvordan aktiviteter, og estetisk uttrykk bidrar til å få frem ulike følelser som for eksempel tillit, trygghet, og evnen til å stole på seg selv og andre, og at mestring gir rom for ny selvforståelse og utvikling
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende aktiviteter for å bygge relasjoner på ulike arenaer som barnevernspedagoger arbeider
- reflektere over egen faglig utøvelse, og beherske bruken av aktiviteter og estetiske metoder i samhandling, kommunikasjon og i den profesjonelle samtalen med barn og unge
Generell kompetanse
Studenten har:
- innsikt i estetisk dannelse, hvordan man opptrer profesjonelt og hvordan man kan bruke aktiviteter og estetiske metoder i sosialpedagogisk arbeid
3.2 Yrkespraksis tredje studieenhet
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha:
- bred kunnskap om hvordan de ulike praksisplassene er organisert og hvilket mandat som styrer virksomhetene
- bred kunnskap om ulike forvaltningsnivåers oppgaver og hvordan oppgavene er fordelt mellom dem
- bred kunnskap om hva som fremmer barns deltakelse og medvirkning
- inngående kunnskap om relasjonsbygging med barn og ungdom og deres familier
- bred kunnskap om tverrsektorielt/tverrprofesjonelt arbeid innenfor helse- og sosialsektoren
- god innsikt i hvordan barnevernsarbeid utøves i et maktfelt
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- forberede, gjennomføre og evaluere samtaler med barn, unge og familier
- sette i gang sosialpedagogiske aktiviteter sammen med barn og unge
- bidra til at barn får oppfylt sine rettigheter på det aktuelle arbeidsfeltet
- samhandle på tvers av profesjoner og arbeidsfelt
- redegjøre for å begrunne faglige valg
- mestre skriftlige sjangere i bruk på praksisstedet - eksempelvis rapporter, journalnotater, møtereferater, utkast til fylkesnemndsrapport og leserinnlegg i mediene
- reflektere over faglig og personlig kompetanse i veiledning
- være i stand til å forberede og lede møter
- være i stand til å reflektere over og formidle sine erfaringer fra praksis sammen med medstudenter
- dokumentere egen læringsprosess
- reflektere over praksisstedets arbeidsmåter og kulturelle verdier og normer
Generell kompetanse
Studenten kan:
- ta medansvar for sosialpedagogisk arbeid og fagutvikling på arbeidsplassen
- reflektere kritisk over egen yrkesutøvelse
- identifisere etiske dilemmaer og begrunne faglige og etiske valg
- reflektere over hvordan egne livserfaringer og verdier kan utfordres i møte med andres perspektiver, posisjoner og kulturelle bakgrunn
Examiners
3.1 Aktivitetsfag
Aktivitetsfag som valgfag går over seks sekstimersdager i løpet av en toukersperiode. Studentene får presentert de ulike valgfagsalternativene i løpet av siste semester i 2. studieenhet, og forhåndsvelges. Det etterstrebes en mest mulig rettferdig fordeling av studenter på de ulike valgfagene. Det kreves aktiv deltakelse fra alle studenter i de ulike valgfagsgruppene.
3.2 Yrkespraksis tredje studieenhet
Praksisperioden varer i 13 uker. Studentene med yrkespraksis i skolens praksisområde får besøk av kontaktlærer fra skolen en gang i løpet av praksisperioden. Det arrangeres praksisforberedende samlinger på skolen før praksis og praksisformidlingsverksted i etterkant av praksis. Seminarene består av forelesninger kombinert med gruppearbeid.