EPN-V2

BPAL6000 Palliative Care - Introduction to Palliative Care, Interdisciplinarity and Cooperation in Health Care Course description

Course name in Norwegian
Grunnlagstenkning og introduksjon om palliasjon, samarbeid og samhandling mellom tjenestenivåer
Study programme
Advanced Education for Nurses in Palliative Care for Children
Advanced Interdisciplinary Education in Palliative Care for Children
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Required preliminary courses

Opptak til studiet

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:Studenten

  • har inngående kunnskap om forhold som er nødvendig for å ivareta barnet og familiens fysiske, psykiske, sosiale, åndelige og eksistensielle behov og som kan forbedre barnets og familiens livskvalitet
  • har inngående kunnskap om samhandling mellom tjenestenivåer og hvordan helsetilbud har som formål å fungere i et gjensidig samspill mellom spesialisthelsetjeneste og kommunehelsetjenesten

Ferdigheter:Studenten

  • har inngående ferdigheter til å identifisere behov for helhetlig og livslang palliasjon til barn og familie
  • har ferdigheter innenfor palliativ omsorg til pasientgrupper (0-18 år) som kan ha behov for palliasjon, og kan utvikle en tiltaksplan
  • har ferdigheter innenfor palliativ omsorg til familier i den prenatale perioden og palliasjon i nyfødtperioden

Generell kompetanse:Studenten

  • kan analysere, begrunne og formidle brukerbehov og etiske dilemmaer knyttet til interaksjon mellom menneske, teknologi, deltagelse og miljø og mellom ulike nivåer utenfor-, og innenfor helsetjenesten
  • ser viktigheten av og behovet for kompetanseheving og kunnskapsformidling innenfor feltet barnepalliasjon
  • har oppmerksomhet rettet mot et utvidet familieperspektiv og forstår verdien ved å inkludere personer som er viktige støttespillere og omsorgspersoner for familien

Teaching and learning methods

Samlinger og nettbasert undervisning. Hospitering/observasjonspraksis. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • Utarbeid forslag til funksjonsbeskrivelse for sykepleiere som skal opprette og fungere i et barnepalliativt team (gruppe)
  • Observasjonspraksis 2-3 dager/ Orientere seg om tilbud i Skandinavia og/eller Europa (presenteres på samling)
  • Et undervisningsopplegg med tilhørende fagnotat. Fagnotatet skal knyttes til et selvvalgt tema fra observasjonspraksis (individuelt eller i gruppe)

Assessment

Emnet omfatter aktivitetsfagsundervisning og praksis i barnevernspedagogers yrkesfelt. I praksisperioden skal studentene tilegne seg kunnskap om barnevernet og hvordan man jobber i ulike deler av praksisfeltet.

3.1 Aktivitetsfag

3.1 er en videreføring av kunnskap og ferdigheter studentene tilegnet seg om bruk av aktiviteter tidligere i studiet. Studenten skal fordype seg i et nytt aktivitetsfag, og kunne bruke det valgte faget som del av utøvende sosialpedagogisk arbeid.

3.2 Yrkespraksis tredje studieenhet

3.2 omfatter obligatorisk veiledet yrkespraksis (inkludert praksisseminarer). I praksisperioden skal studentene tilegne seg kunnskap om barnevernet og om hvordan man jobber i ulike deler av feltet. Å møte etablerte yrkesutøvere og barnevernets klienter, er viktig for å utvikle profesjonelle holdninger og ferdigheter. I yrkespraksis skal studentene under veiledning øve seg i konkrete arbeidsoppgaver som er aktuelle for barnevernspedagoger. Det gis også muligheter for praksis i utlandet. Emnet styres av praksisreglementet. Reglementet ligger som vedlegg i programplanen. Les også informasjonen i programplanens innlednin

Permitted exam materials and equipment

Ingen forkunnskapskrav.

Grading scale

3.1 Aktivitetsfag

Kunnskaper

Etter gjennomført emne har studenten bred kunnskap om:

  • hvordan aktiviteter, lek og estetiske uttrykk brukes i sosialpedagogisk arbeid og er del av barn og unges symbolske kommunikasjon, og kan knytte dette til relevant faglitteratur.
  • hvordan aktiviteter, og estetisk uttrykk bidrar til å få frem ulike følelser som for eksempel tillit, trygghet, og evnen til å stole på seg selv og andre, og at mestring gir rom for ny selvforståelse og utvikling

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende aktiviteter for å bygge relasjoner på ulike arenaer som barnevernspedagoger arbeider
  • reflektere over egen faglig utøvelse, og beherske bruken av aktiviteter og estetiske metoder i samhandling, kommunikasjon og i den profesjonelle samtalen med barn og unge

Generell kompetanse

Studenten har:

  • innsikt i estetisk dannelse, hvordan man opptrer profesjonelt og hvordan man kan bruke aktiviteter og estetiske metoder i sosialpedagogisk arbeid

3.2 Yrkespraksis tredje studieenhet

Kunnskaper

Etter gjennomført emne skal studenten ha:

  • bred kunnskap om hvordan de ulike praksisplassene er organisert og hvilket mandat som styrer virksomhetene
  • bred kunnskap om ulike forvaltningsnivåers oppgaver og hvordan oppgavene er fordelt mellom dem
  • bred kunnskap om hva som fremmer barns deltakelse og medvirkning
  • inngående kunnskap om relasjonsbygging med barn og ungdom og deres familier
  • bred kunnskap om tverrsektorielt/tverrprofesjonelt arbeid innenfor helse- og sosialsektoren
  • god innsikt i hvordan barnevernsarbeid utøves i et maktfelt

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • forberede, gjennomføre og evaluere samtaler med barn, unge og familier
  • sette i gang sosialpedagogiske aktiviteter sammen med barn og unge
  • bidra til at barn får oppfylt sine rettigheter på det aktuelle arbeidsfeltet
  • samhandle på tvers av profesjoner og arbeidsfelt
  • redegjøre for å begrunne faglige valg
  • mestre skriftlige sjangere i bruk på praksisstedet - eksempelvis rapporter, journalnotater, møtereferater, utkast til fylkesnemndsrapport og leserinnlegg i mediene
  • reflektere over faglig og personlig kompetanse i veiledning
  • være i stand til å forberede og lede møter
  • være i stand til å reflektere over og formidle sine erfaringer fra praksis sammen med medstudenter
  • dokumentere egen læringsprosess
  • reflektere over praksisstedets arbeidsmåter og kulturelle verdier og normer

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • ta medansvar for sosialpedagogisk arbeid og fagutvikling på arbeidsplassen
  • reflektere kritisk over egen yrkesutøvelse
  • identifisere etiske dilemmaer og begrunne faglige og etiske valg
  • reflektere over hvordan egne livserfaringer og verdier kan utfordres i møte med andres perspektiver, posisjoner og kulturelle bakgrunn

Examiners

3.1 Aktivitetsfag

Aktivitetsfag som valgfag går over seks sekstimersdager i løpet av en toukersperiode. Studentene får presentert de ulike valgfagsalternativene i løpet av siste semester i 2. studieenhet, og forhåndsvelges. Det etterstrebes en mest mulig rettferdig fordeling av studenter på de ulike valgfagene. Det kreves aktiv deltakelse fra alle studenter i de ulike valgfagsgruppene.

3.2 Yrkespraksis tredje studieenhet

Praksisperioden varer i 13 uker. Studentene med yrkespraksis i skolens praksisområde får besøk av kontaktlærer fra skolen en gang i løpet av praksisperioden. Det arrangeres praksisforberedende samlinger på skolen før praksis og praksisformidlingsverksted i etterkant av praksis. Seminarene består av forelesninger kombinert med gruppearbeid.