EPN-V2

BLD3470 Organization and Management Course description

Course name in Norwegian
Organisasjon og ledelse
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

    Barnehagesektoren har i de siste årene vært i rask utvikling, både kvantitativt og kvalitativt. Dette medfører økt behov for kunnskap i organisasjon og ledelse. Rammeplan for barnehagen legger vekt på at pedagogisk utviklingsarbeid er et viktig element i prosessen med å sikre kvaliteten i barnehagearbeidet. Omstilling og utvikling stiller krav til lederrollen og lederfunksjonene i barnehagen. Ledelse er derfor en sentral oppgave for alle barnehagelærere. Studiet skal skape forståelse for eget ansvar for barnehageutvikling, veiledning og kompetansebygging.

    Parallelt med utviklingen av barnehagesektoren skjer det en utvikling innen forvaltningen. Utviklingen i kommunens forvaltning av barnehagefeltet har satt søkelyset på behovet for ny tenkning omkring barnehagen som organisasjon og barnehagelæreren som leder. Mange store barnehager og større variasjon i barnehageorganisering og eierstrukturer fordrer et samfunnsfaglig perspektiv på barnehagen som institusjon, organisasjon og arbeidsplass.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • har kunnskap om hva lederrollen i barnehagen innebærer
    • har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag og verdibasert ledelse
    • har kunnskap om det politiske og administrative systemet i barnehagepolitikken
    • har kunnskap om barnehagen som organisasjon
    • har kunnskap om barnehagen sin integrerende rolle i et samfunn preget av mangfold
    • har kunnskap om barnehagen i velferdsstaten og tverrprofesjonelt samarbeid

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende ulike dialogverktøy
    • kan veilede medarbeidere i faglige og administrative problemstillinger i barnehagen
    • kan anvende fagbegreper og begrunne arbeidet med forankring i fagfeltet organisasjon og ledelse

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har profesjonsetisk bevissthet / har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger knyttet til ledelse
    • kan bidra til samordning og samarbeid når det gjelder det helhetlige oppvekstmiljøet for barn
    • kan gi profesjonsfaglige begrunnelser i samarbeid med foreldre
    • kan analysere arbeidet i barnehagen i et organisasjonsperspektiv
  • Content

    Innholdet i fordypningen består av følgende fire hovedtemaer:

    1. Organisasjonskunnskap og organisasjonsforståelse

    Hovedfokus i behandlingen av dette temaet er på barnehagen som organisasjon. Studentene skal utvikle en helhetlig forståelse av barnehagen og bruke et organisasjonsperspektiv for å analysere barnehagen.

    Temaer som kan tas opp:

    • Organisasjonslæring
    • Barnehagen som organisasjon
    • Organisasjonsstrukturer
    • Organisasjonskultur og organisasjonssosialisering
    • Det fysiske og psykiske arbeidsmiljøet
    • Dokumentasjon
    • Kvalitetsarbeid og målarbeid
    • Beslutningsprosesser

    2. Profesjonskunnskap og etikk

    Studentene skal gjennom dette hovedtema få dypere innsikt i profesjon som et eget kunnskapsområde, bl.a. hvordan ulike samfunnsforhold påvirker barnehageprofesjonen. Videre skal studentene tilegne seg dypere forståelse for de politiske, økonomiske og juridiske rammene som gjelder for barnehageprofesjonen.

    Temaer som kan tas opp:

    • Aktuelle lover, forskrifter og avtaleverk for barnehagene
    • Barnehagens styringssystem
    • Yrkessosialisering
    • Profesjonalisering
    • Profesjonsetikk
    • Barnehagelærerprofesjonen i endring

    3. Lederrollen og lederoppgaver

    Styreren er daglig leder for virksomheten og er arbeidsleder for personalet. Pedagogisk leder har også et lederansvar i barnehagen. Tydelig ledelse er en nøkkel for å utvikle barnehagen, noe som stiller krav til hvordan lederrollen blir utført. Pedagogisk leder har også ansvar for å arbeide med barnehagens verdigrunnlag.

    Temaer som kan tas opp:

    • Ledelse og menneskesyn
    • Ledelse og profesjonsetikk
    • Lederrollene i barnehagene
    • Ulike måter å lede på
    • Egen utvikling som leder
    • Motivering av medarbeidere
    • Samarbeid og konflikthåndtering i barnehagen
    • Personalutvikling og veiledning
    • Lederrollen i et mangfoldig samfunn

    4. Tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid om barns oppvekstkår

    Dette hovedtemaet tar sikte på å skape oversikt over det helhetlige oppvekstmiljøet til barn og forståelse for samordning og samarbeid. Studentene skal få kunnskap om kommunens ansvar og oppgaver overfor barn med særlig vekt på forebyggende arbeid. Studentene skal utvikle samarbeidskompetanse på tvers av fag, profesjoner, kulturer og institusjoner i oppvekstsektoren.

    Temaer som kan tas opp:

    • Samarbeid mellom profesjoner, fag og institusjoner når det gjelder oppvekst
    • Teamarbeid omkring barn
    • Dialog og kommunikasjon
    • Hjelp til barn og foreldre i vanskelige livssituasjoner
    • Barnevern
    • Overgang barnehage og skole
  • Teaching and learning methods

    Det vil bli lagt stor vekt på selvstudium. I tillegg til forelesninger vil det være gruppediskusjoner, gruppearbeid, foredrag av studenter, øvelser, arbeid med case m.m. Studentene kan ikke regne med at alle temaer fra emneplanen blir tatt opp i undervisningen. Studentene må bruke tid utover undervisningstiden til selvstudier, gruppe/kollokviearbeid. Selvstudium og kollokviearbeid er en svært viktig del av studiet. Studentene kan få ansvar for å legge fram dagsaktuelle saker fra media, koblet til det faglige innholdet i fordypningen.

    Studentene er ansvarlig for å evaluere sin egenutvikling i faget gjennom hele studiet. Det legges vekt på at studentene tar ansvar for eget arbeid og læring, tar utfordringer og deltar aktivt i faglig samarbeid.

    Informasjonsteknologi (IKT) inngår som integrert del av læringsaktivitetene i organisasjon og ledelse.

    Veiledet praksisopplæring

    Praksisopplæringen i syvende semester består av fem dager praksisopplæring på studentens eget arbeidssted i tilknytning til valgt fordypningsstudium.

    Fravær fra praksisopplæringen i emnet må være tatt igjen innen utgangen av høstsemesteret.

    For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se informasjonsskrivet publiseres på HiOAs digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.

    For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Et muntlig fremlegg på om lag 15 minutter om individuell oppgave. Studentene skal trenes i å legge frem eget stoff, svare på spørsmål fra tilhørere og lede diskusjoner.

    Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).

    Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter tilstedeværelse og deltakelse i følgende faglige aktiviteter:

    • Øvelse i veiledning. Deltagelsen i øvelser er knyttet til lederrollen. Øvelser arrangeres i undervisningstiden. I tillegg kommer forarbeid og refleksjon over øvelser (én til to undervisningsganger).

    Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).

  • Assessment

    Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av følgende to deler:

    • Individuell skriftlig semesteroppgave (varighet fem til seks uker). Oppgaven skal være på 5000 ord +/- 10 prosent. Semesteroppgaven teller 51 prosent ved beregning av samlet karakter i faget.
    • Individuell muntlig eksamen , omfang inntil 30 minutter. Muntlig eksamen teller 49 prosent ved beregning av samlet karakter i faget.

    Det gis én samlet karakter for emnet.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave. Ved sykdom/ikke bestått karakter i en av eksamensdelene, må man kun avlegge ny/utsatt eksamen i denne delen.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

    Skikkethetsvurdering

    Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) ellerhttp://www.hioa.no/Studier-og-kurs/Skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.

  • Grading scale

    Karakterskala:A-F.

  • Examiners

    Eksamensdeler vurderes av intern og ekstern sensor.