EPN-V2

BLD3440 Musikk, samspill og ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Music, Interaction and Leadership
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning - samlings- og nettbasert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • bygningspolitiske mål, lover, relevante direktiver og standarder
  • konsekvensene og nytteverdien av tilpasningsdyktighet i livsløpsplanlegging og bærekraftig oppgradering
  • tidligere byggemetoder som grunnlag for egenskapsanalyser og derved potensial for bærekraftig ombygging / transformasjon
  • gjennomføringsmodeller for nybygging, ombygging og oppgradering
  • FDVUS-begrepet (Forvaltning, Drift, Vedlikehold, Utvikling og Service) og hvordan dette har betydning for bærekraft og livsløpsanalyser, deriblant komponentenes levetider finansierings- og investeringsmodeller for livsløpsplanlegging, og forstå hvordan disse kan påvirke beslutningsprosesser
  • samfunnsmessige aspekter ved livsløpsplanlegging, og kunne ta hensyn til disse i beslutningsprosesser
  • ledelsen av ombyggingsprosjekter, deriblant tekniske-, miljømessige- og sosiale aspekter

Ferdigheter

Studenten kan:

  • identifisere og vurdere riktig strategi for bærekraftig materialbruk og ressursforvaltning i byggeprosjekter
  • gjennomføre tilstandsvurdering av bygninger i tråd med standardisert metodikk ved å ta i bruk relevante norske og internasjonale standarder (teknisk tilstand, tilpasningsdyktighet, brukbarhet, energieffektivisering, livsløpskostnader, klimaavtrykk mm)
  • identifisere risikoene, og anvende metoder for risikovurdering og -håndtering knyttet til livsløpsplanlegging

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i relevante problemstillinger innenfor bærekraftig byggforvaltning
  • kjenner til nytenking og innovasjon av relevans for byggeprosjekter • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med krav og retningslinjer
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan tilrettelegge for godt tverrfaglig samarbeid

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har videreutviklet sin musikkfaglige kunnskap både teoretisk og praktisk
  • har kunnskap om hvordan barns møter med musikk, både i og utenfor barnehagen, bidrar til varierte erfaringer og opplevelser, og danner grunnlag for barns egne musikalske uttrykk
  • har kunnskap om musikalske lærings- og danningsprosesser hos barn i barnehage
  • har kunnskap om pedagogisk ledelse av barn og personale, knyttet til musikkdidaktisk arbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske og anvende ulike musikalske uttrykksformer, formidlingsmåter, instrumenter, teknikker og lyttemåter
  • kan initiere, tilrettelegge og lede variert pedagogisk arbeid i musikalske prosesser og samspill for og med barn
  • kan inngå i og improvisere i musikalsk samspill med barn og fremme barns musikkglede, musikalsk utvikling, undring og lek
  • kan formidle og dokumentere erfaringer knyttet til musikkdidaktisk arbeid og musikalsk opplevelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen betydning og posisjon som formidler, medskaper, leder og som rollemodell for barns musikalske væremåter og virksomhet
  • viser reflektert faglig, didaktisk og pedagogisk forståelse, og møter barn som kompetente musikalske aktører
  • evner å se, respektere og bruke barnas og personalets mangfoldige musikalske og kulturelle erfaringer og kompetanser
  • har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens arbeid med musikk
  • kan forstå, speile og høste fordelene av dagens varierte befolkningssammensetning i barnehagen og samfunnet for øvrig

Innhold

Innholdet i emnet består av følgende to hovedtemaer: 1: Praktisk musikkarbeid og 2: Musikkpedagogikk, musikkteori og ledelse.

Hovedtema 1: Praktisk musikkarbeid

  • Dans/bevegelse: Undervisningen tar sikte på å gi studentene mulighet til å oppleve, uttrykke og metodisk tilrettelegge musikk for barn gjennom bruk av kroppen i sang- og bevegelsesleker og dansetradisjoner fra ulike land.
  • Rytmikk: Undervisningen legger vekt på å bevisstgjøre og utvikle studentenes rytmiske forståelse gjennom bevegelse, stemme og spill.
  • Flerstemt sang og stemmeutforsking: Her trenes studentenes gehør samt den klanglige og musikalske bevisstheten. Repertoaret vil, som i de fleste andre delområdene, vise en sjangermessig og kulturell bredde. Innøvingsmetoden er i stor grad gehørsbasert.
  • Fra meg til deg: Muntlig overføring av sangmateriale.
  • Spill: Studentene får enkel innføring i et av akkordinstrumentene: gitar eller ukulele
  • Samspill og arrangering: Studentene får øving i å lage enkle, metodisk tilrettelagte arrangementer og komposisjoner, samt i improvisasjon, akkompagnement og å spille etter noter. Planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av konserter inngår også i dette emnet.
  • Bruk av digitale verktøy, som for eksempel sangappen Trall.
  • Delingstorg: Treningsarena for metodisk utforsking og ledelse av ulike musikkaktiviteter (studentstyrt).

Hovedtema 2: Musikkpedagogikk, musikkteori og ledelse

  • Teori og lytting: Det gis undervisning i grunnleggende note-, rytme-, akkord- og hørelære. Dette knyttes nært opp til spill, samspill og arrangering.
  • Musikkpedagogikk/musikkmetodikk: Musikkfaglige og musikkpedagogiske kunnskaper i praktisk og pedagogisk arbeid i barnehagen. Musikalsk formidling og kommunikasjon med barn og personale i et mangfoldig samfunn.
  • Diskusjoner og refleksjoner om didaktisk tenkning, skapende prosesser, musikkpedagogiske og metodiske retninger, musikkorientering, lyttemetodikk og kulturforståelse, musikalsk kodefortrolighet, musikalitet, kreativitet og improvisasjon.
  • Ulike arenaer for musikk i barnehagen og aktiviserende formidling egnet for samspill med barn.

Arbeids- og undervisningsformer

Innlevering av skriftlig prosjektoppgave, enten individuell (1750-2100 ord i tillegg til evt appendiks) eller i gruppe på 2 personer (3500-4200 ord i tillegg til evt appendiks).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • Arbeidskrav for gruppe: Lage og gjennomføre to konserter/musikkproduksjoner for og med barn. Konsertlengde: 15-20 minutter.
  • Individuelt arbeidskrav: skriftlig prøve på campus i grunnleggende musikkteori. Omfang tre timer.
  • Individuelt arbeidskrav: Anmeldelser av selvvalgte musikk-konserter. Omfang 1000 ord +/- 10 % (sammenlagt omfang for alle anmeldelsene).

Obligatoriske aktiviteter med krav til aktiv deltakelse

  • Seminargrupper i sang med akkompagnementsinstrument (gitar eller ukulele) og framføring av eget repertoar på fem sanger.
  • To praktiske kursdager på campus med tema norsk folkemusikk og -dans. Tidsramme: 8.30-19.00, mandag og tirsdag.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning og prosjekter grunnet emnets praktiske og prosessorienterte arbeids- og formidlingsmåter. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver som kan gi eksamensrett. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 prosent, uansett fraværsgrunn.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og krav om tilstedeværelse finnes i programplanen for barnehagelærerutdanningen, deltid.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av to deler:

  • Del 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen i musikkformidling, musikkpedagogikk og musikkmetodikk omfang 2500 ord +/- 10%. Varighet fem dager.
  • Del 2: Individuell praktisk eksamen i musikalsk formidling, samspill og ledelse (om lag 20 minutter).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Det gis nye oppgavetekster. Ved stryk/dokumentert gyldig fravær på én av eksamensdelene avlegges ny eksamen i den aktuelle delen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt ved skriftlig hjemmeeksamen.

Ingen hjelpemidler tillatt ved praktisk eksamen.

Vurderingsuttrykk

Det er en fordel å ha:

- 2-årig fagskole innen elektro, bygg eller klima, energi og miljø i bygg (KEM) eller utdanning som arkitekter, ingeniører, eiendomsforvaltere, fagskolelærerutdanning m.m

-2 års arbeidserfaring og innsikt i eiendomsforvaltning

Sensorordning

Eksamensdeler vurderes av intern og ekstern sensor.