Programplaner og emneplaner - Student
BLD3440 Musikk, samspill og ledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Music, Interaction and Leadership
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning - samlings- og nettbasert
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått
Forkunnskapskrav
Det benyttes to sensorer ved muntlig digital eksamen, én ekstern og én intern.
Læringsutbytte
Målgruppe
Målgruppen er alle som underviser om seksualitet og seksuell og reproduktiv helse og rettigheter, både i grunnskolen, videregående opplæring, og innen lærerutdanninger og andre profesjonsutdanninger.
Opptakskrav
Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende. Søkere som har fullført minst tre år av femårig integrert masterutdanning eller av seksårig profesjonsutdanning, kan også tas opp.
Innhold
Innholdet i emnet består av følgende to hovedtemaer: 1: Praktisk musikkarbeid og 2: Musikkpedagogikk, musikkteori og ledelse.
Hovedtema 1: Praktisk musikkarbeid
- Dans/bevegelse: Undervisningen tar sikte på å gi studentene mulighet til å oppleve, uttrykke og metodisk tilrettelegge musikk for barn gjennom bruk av kroppen i sang- og bevegelsesleker og dansetradisjoner fra ulike land.
- Rytmikk: Undervisningen legger vekt på å bevisstgjøre og utvikle studentenes rytmiske forståelse gjennom bevegelse, stemme og spill.
- Flerstemt sang og stemmeutforsking: Her trenes studentenes gehør samt den klanglige og musikalske bevisstheten. Repertoaret vil, som i de fleste andre delområdene, vise en sjangermessig og kulturell bredde. Innøvingsmetoden er i stor grad gehørsbasert.
- Fra meg til deg: Muntlig overføring av sangmateriale.
- Spill: Studentene får enkel innføring i et av akkordinstrumentene: gitar eller ukulele
- Samspill og arrangering: Studentene får øving i å lage enkle, metodisk tilrettelagte arrangementer og komposisjoner, samt i improvisasjon, akkompagnement og å spille etter noter. Planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av konserter inngår også i dette emnet.
- Bruk av digitale verktøy, som for eksempel sangappen Trall.
- Delingstorg: Treningsarena for metodisk utforsking og ledelse av ulike musikkaktiviteter (studentstyrt).
Hovedtema 2: Musikkpedagogikk, musikkteori og ledelse
- Teori og lytting: Det gis undervisning i grunnleggende note-, rytme-, akkord- og hørelære. Dette knyttes nært opp til spill, samspill og arrangering.
- Musikkpedagogikk/musikkmetodikk: Musikkfaglige og musikkpedagogiske kunnskaper i praktisk og pedagogisk arbeid i barnehagen. Musikalsk formidling og kommunikasjon med barn og personale i et mangfoldig samfunn.
- Diskusjoner og refleksjoner om didaktisk tenkning, skapende prosesser, musikkpedagogiske og metodiske retninger, musikkorientering, lyttemetodikk og kulturforståelse, musikalsk kodefortrolighet, musikalitet, kreativitet og improvisasjon.
- Ulike arenaer for musikk i barnehagen og aktiviserende formidling egnet for samspill med barn.
Arbeids- og undervisningsformer
Innhold og oppbygging
Studietilbudet består av ett emne og gjennomføres på deltid over ett semester. Emnet er inndelt i moduler, som vil gjenspeiles i de digitale læringsressursene. Læringsressursene og samlingene (webseminarer) er heldigitale. Det vil bli avholdt fire webseminarer i løpet av emnet. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 12 timer pr. uke.
Internasjonalisering
Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap viktig. Internasjonalisering gir også innsikt i globalisering generelt og bidrar til å oppnå bedre studiekvalitet og styrking av fagmiljøet ved utdanningen. Kunnskap om internasjonale forhold er også viktig for kunnskapsutviklingen.
Internasjonalisering skjer gjennom fagmiljøets kontakt og samarbeid med kolleger i andre land. Studietilbudet har som mål å rekruttere utenlandske studenter som behersker ett av de skandinaviske språkene, og markedsføres derfor i alle nordiske land. Pensum består både av norsk og internasjonal fag- og forskningslitteratur.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet har 50 % overlapp med VUNDS.
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av to deler:
- Del 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen i musikkformidling, musikkpedagogikk og musikkmetodikk omfang 2500 ord +/- 10%. Varighet fem dager.
- Del 2: Individuell praktisk eksamen i musikalsk formidling, samspill og ledelse (om lag 20 minutter).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Det gis nye oppgavetekster. Ved stryk/dokumentert gyldig fravær på én av eksamensdelene avlegges ny eksamen i den aktuelle delen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt ved skriftlig hjemmeeksamen.
Ingen hjelpemidler tillatt ved praktisk eksamen.
Vurderingsuttrykk
Begge eksamensdelene vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det gis også én samlet karakter for avsluttende vurdering. Hver eksamensdel vektes 50/50. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.
Sensorordning
Eksamensdeler vurderes av intern og ekstern sensor.