EPN-V2

BLD3440 Musikk, samspill og ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Music, Interaction and Leadership
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning - samlings- og nettbasert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet «Musikk, samspill og ledelse» bygger på kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet. Studenten skal i tråd med Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanningen (2012) kunne "bruke sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling". Studenten skal videre kunne «fremme kreative prosesser og kulturopplevelser med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring». Emnet «Musikk, samspill og ledelse» skolerer, inspirerer og trygger studentene på disse feltene.

Emnet skal styrke barnehagelærerstudentenes faglige kunnskap innen musikk, og trygge deres identitet som fremtidige ledere og pedagoger. Sentralt i emnet er mangfold og inkludering, samarbeid og ledelse.

Barnehagen skal være en arena for kunst- og kulturformidling og trenger faglig dedikerte og trygge pedagoger som kan lede barn og voksne i kreative musikalske prosesser. Styrking av egne musikalske ferdigheter i spill, sang og dans er således en sentral del av undervisningen. Studenten får erfaring i å observere, motta og gi musikalske opplevelser. Det arbeides med musikk som kommunikasjon og hverdagskultur, personalledelse og personalsamarbeid. Kunnskap om ledelse er nødvendig for å ivareta barnehagens samfunnsmandat, basert på idealer om likeverd, demokrati og ivaretakelse av mangfold. Emnet «Musikk, samspill og ledelse» skal ivareta disse idealene, og samtidig gi kunnskap i praktiske og teoretiske disipliner innenfor musikkfaglige og musikkpedagogiske områder.

Emnet stiller høye krav til selvstendighet, tilstedeværelse og aktiv deltakelse, evne til å arbeide både individuelt og i gruppe samt evne til å søke veiledning og innhente kunnskap fra ulike kilder.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har videreutviklet sin musikkfaglige kunnskap både teoretisk og praktisk
  • har kunnskap om hvordan barns møter med musikk, både i og utenfor barnehagen, bidrar til varierte erfaringer og opplevelser, og danner grunnlag for barns egne musikalske uttrykk
  • har kunnskap om musikalske lærings- og danningsprosesser hos barn i barnehage
  • har kunnskap om pedagogisk ledelse av barn og personale, knyttet til musikkdidaktisk arbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske og anvende ulike musikalske uttrykksformer, formidlingsmåter, instrumenter, teknikker og lyttemåter
  • kan initiere, tilrettelegge og lede variert pedagogisk arbeid i musikalske prosesser og samspill for og med barn
  • kan inngå i og improvisere i musikalsk samspill med barn og fremme barns musikkglede, musikalsk utvikling, undring og lek
  • kan formidle og dokumentere erfaringer knyttet til musikkdidaktisk arbeid og musikalsk opplevelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen betydning og posisjon som formidler, medskaper, leder og som rollemodell for barns musikalske væremåter og virksomhet
  • viser reflektert faglig, didaktisk og pedagogisk forståelse, og møter barn som kompetente musikalske aktører
  • evner å se, respektere og bruke barnas og personalets mangfoldige musikalske og kulturelle erfaringer og kompetanser
  • har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens arbeid med musikk
  • kan forstå, speile og høste fordelene av dagens varierte befolkningssammensetning i barnehagen og samfunnet for øvrig

Innhold

The teaching is organized in sessions where the subject material is presented, and in sessions where the students solve problems on their laptops and prototype quantum computers. The latter is done using online cloud platforms currently provided by enterprises such as, e.g., IBM and D-Wave. Between these sessions, the students are expected to work independently, using their computers, access to quantum computers, and course notes.

In the last stage of the course, the students are required to complete and present an individual project that involves (i) simulation of a quantum system/process, (ii) simulation of a quantum communications protocol, or (iii) creation of a quantum code and its implementation on a quantum processor using an online cloud platform. The project should be concluded by submitting a report which provides a description of the project, its motivation and implementation, and an analysis the obtained results.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vektlegger musikalske variasjonsmuligheter med rom for personlig kunstneriske uttrykk og utføring, samspill, tilrettelegging, ledelse og instruksjon. Dette forutsetter en prosessorientert undervisning hvor mye av læringen skjer gjennom aktiv deltakelse og tett samarbeid mellom student og lærer og innad i studentgruppen. Barnehagesamlingene inngår her som en viktig læringsarena. Fordypningen krever selvstudium og refleksjon over eget arbeid, egenøving, verkstedarbeid, workshops og litteraturstudier. Det blir i tillegg enkelte konserter og ekskursjoner samt to utvidete kursdager på campus i norsk folkemusikk- og dans.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • Arbeidskrav for gruppe: Lage og gjennomføre to konserter/musikkproduksjoner for og med barn. Konsertlengde: 15-20 minutter.
  • Individuelt arbeidskrav: skriftlig prøve på campus i grunnleggende musikkteori. Omfang tre timer.
  • Individuelt arbeidskrav: Anmeldelser av selvvalgte musikk-konserter. Omfang 1000 ord +/- 10 % (sammenlagt omfang for alle anmeldelsene).

Obligatoriske aktiviteter med krav til aktiv deltakelse

  • Seminargrupper i sang med akkompagnementsinstrument (gitar eller ukulele) og framføring av eget repertoar på fem sanger.
  • To praktiske kursdager på campus med tema norsk folkemusikk og -dans. Tidsramme: 8.30-19.00, mandag og tirsdag.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning og prosjekter grunnet emnets praktiske og prosessorienterte arbeids- og formidlingsmåter. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver som kan gi eksamensrett. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 prosent, uansett fraværsgrunn.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og krav om tilstedeværelse finnes i programplanen for barnehagelærerutdanningen, deltid.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av to deler:

  • Del 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen i musikkformidling, musikkpedagogikk og musikkmetodikk omfang 2500 ord +/- 10%. Varighet fem dager.
  • Del 2: Individuell praktisk eksamen i musikalsk formidling, samspill og ledelse (om lag 20 minutter).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Det gis nye oppgavetekster. Ved stryk/dokumentert gyldig fravær på én av eksamensdelene avlegges ny eksamen i den aktuelle delen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering

Hjelpemidler ved eksamen

Quantum information technology implements quantum phenomena to process information and communicate it beyond the limits of the classical world. According to the EU Quantum Technologies Flagship report, such technology is based on the following pillars:

  • Quantum computation
  • Quantum communication
  • Quantum simulation
  • Quantum metrology and sensing

This course will introduce students to the first three of these fields, by equipping them with knowledge of principles, ideas, and methods. Many of these methods are also applicable within several other fields.

Prior knowledge in quantum physics is not required. The first few weeks of the course is dedicated to an introduction to key concepts in quantum physics. These concepts are introduced in a practical manner - with emphasis on simulation and phenomenology rather than theory.

The students will be trained to create their own quantum algorithms, simulate quantum systems, and implement the corresponding programs on classical and quantum computers. By implementing calculations and simulations of quantum systems, the students will learn about the fundamental quantum phenomena and key concepts. Moreover, in order to lay the proper foundation, the fundamental concepts of classical information theory is introduced.

A selection of recently published quantum algorithms and methods, including communication protocols, computational methods of modern quantum physics, and optimization algorithms, will be presented and analysed. Particular focus will be given to applications in data science in order to address research challenges in sustainable systems. Finally, the most recent challenges and particular proof of concept problems, including so-called quantum supremacy, will be addressed.

Vurderingsuttrykk

Students taking the course should be familiar with elementary calculus, including the concepts of complex numbers and numerical methods, and with basic linear algebra. Moreover, the students should be in command of a programming language/computing environment such as, e.g., Python, MATLAB or C(++).

In this regard, it is worth mentioning that some relevant mathematical and numerical concepts will be revised during the the first lectures.

Sensorordning

A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

On successful completion of the course the student

  • is familiar with fundamental key concepts within information theory such as Shannon Entropy, noiseless and noisy-channel coding theorems, and optimal coding algorithms.
  • knows what a qubit is and how the information content grows when qubits are connected.
  • is familiar with the elementary operations, or gates, of quantum computing - including gates such as the Hadamard gate and CNOT.
  • knows the present state of the art when it comes to existing quantum computers.
  • can implement simple quantum algorithms and run them on actual quantum computers.
  • knows basic quantum communication protocols such as key distributions and secret sharing and understands the ideas behind them
  • is familiar with several methods, such as Shor’s algorithm and quantum annealing, which enables quantum computers to solve problems considerably faster than classical computers.
  • is familiar with how quantum technology affects traditional encryption schemes, and provides novel ones.

Skills

On successful completion of the course the student

  • is able to model and simulate numerically simple quantum systems and processes - both on classical and quantum computers.can independently devise, implement and run calculations and simulations of simple quantum systems.
  • can design her/his own quantum algorithms.

General competence

On successful completion of the course the student

  • is familiar with several phenomena specific to quantum physics - such as quantization, particle interference, collapse of the wave function, particle spin, entanglement and decoherence - and how they may manifest themselves within quantum computing.
  • is familiar with how information may be described by quantitative means - both within a classical and a quantum context.
  • knows how to revise and improve on implementations of quantum programs.
  • can address some of the practical challenges related to building quantum computers.
  • knows the importance of quantum computing within information technology and the open challenges yet to be solved in this scope.