EPN-V2

BLD3420 Children in need of special care and follow-up measures Course description

Course name in Norwegian
Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging omfatter 30 studiepoeng og tilbys som et fordypningstilbud i bachelorstudiet barnehagelærerutdanning.

Emnet skal gi pedagogisk kunnskap og kompetanse innen inkludering, mangfold og læring i barnehagen. Emnet skal også bidra til å heve faglig og profesjonell kompetanse for tilrettelegging av utviklings- og læringsfremmende prosesser i barnehagen. Prinsippet om et tilpasset opplæringstilbud i barnehage og skole, innebærer at barn med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger skal møte et mangfold av utfordringer tilpasset sine evner og forutsetninger, samt ulike utviklings- og læringsfremmende aktiviteter. Prinsippet baserer seg på grunnleggende samfunns- og utdanningspolitiske utfordringer knyttet til utvikling, læring, likeverd, inkludering- og mangfoldstenkning, og livskvalitet. For å kunne møte barn med tilpasningsbehov som ikke ivaretas i ordinær pedagogisk virksomhet trenger studentene å tilegne seg spesialpedagogisk kompetanse. Spesialpedagogisk kompetanse omfatter sentrale tilnærminger og arbeidsmåter både for å kunne legge til rette for et inkluderende og romslig fellesskap for alle barn og for å møte barn med særlige tilpasningsbehov. Det vil bli lagt vekt på inkluderende pedagogikk, forebyggende arbeid og tidlig innsats.

Required preliminary courses

Emnet gir innsikt i digitale kommunikasjonsformer, og handler om hvordan nettsider og digitale medier kan anvendes og virker i formidlingspraksiser. Digital formidlingspraksis kan for eksempel innebære å digitalisere fysisk materiale, presenterer og tilgjengeliggjøre samlinger via anbefalinger og søk, strømme fysiske arrangement og kommunisere direkte gjennom sosiale medier. Kritisk refleksjon rundt medienes virkemåte, bruk og relevans for ulike målgruppe står sentralt emnet.

Emnet undervises på norsk.

Learning outcomes

Ingen forkunnskapskrav.

Content

Innholdet i emnet er organisert i følgende seks hovedtemaer:

1. Overordnete perspektiver på inkludering og mangfold

  • Inkludering og mangfold, normalitet og avvik, likeverdig og tilpasset opplæring
  • Individ og fellesskap, deltaker og medborger - oppvekstbetingelser i et inkluderende fellesskap
  • Prinsipper for forebyggende arbeid og tidlig innsats, forebygging av ulikhetsskapende prosesser
  • Perspektiver på læring og utvikling
  • Lovverk, retningslinjer og sentrale føringer
  • Prinsipper for inkluderende ledelse

2. Barn med særlige behov

  • De «ville» og de «stille» barna - samspill og relasjoner
  • Barn som faller utenfor - utestengning og mobbing, inkluderende samspills- og lekprosesser
  • Barn med ulike former for nedsatt funksjonsevne og forsinket utvikling
  • Barn i vanskelige livssituasjoner - omsorgssvikt, mishandling, overgrep og vold, og barn utsatt for traumer og stressrelatert problematikk

3. Begreper, språk og tale

  • Begreps- og tallforståelse, språklig bevissthet og betydningen av gode språkmiljøer, språkvansker
  • To- og flerspråklige barns språk- og begrepsutvikling og -forståelse, ekstra norskopplæring før skolestart
  • Forebygging av lese-, skrive- og matematikkvansker
  • Materiell for å fremme språklig bevissthet, tall- og begrepsforståelse og kartleggingsmateriell

4. Didaktiske overveielser og spesialpedagogiske tiltak, observasjon og kartlegging

  • Utarbeiding og bruk av IOP og utviklingsplaner
  • Didaktiske og metodiske tiltak både overfor enkeltbarn og barnegrupper
  • Bruk av observasjon, ulike observasjonsmetoder, kartlegging som grunnlag for utarbeiding av IOP og IP
  • (Spesial-)pedagogiske tiltak i arbeid med barn med særlige behov, individ- og systemrettet arbeid

5. Samarbeid med foreldre og andre instanser

  • Samarbeid med hjemmet - med spesielt fokus på samarbeid med foreldre til barn med særlige behov og i vanskelige livssituasjoner - empowerment, resiliens og mestring
  • Samarbeid barnehage - barnevern og tverretatlig/-faglig samarbeid
  • Veiledning og rådgiving overfor foreldre og personale
  • Etiske problemstillinger, refleksjon og overveielse

6. Oppgaveseminar

  • Innsamling og behandling av observasjonsmateriale
  • Krav til vitenskapelig pålitelighet og gyldighet
  • Etiske overveielser i utdanningsforskning og profesjonell virksomhet

Teaching and learning methods

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

•har kunnskap om ulike digitale mediers kommunikasjonspotensiale

•har innsikt i opphavsrett og betingelser for digital publisering

•har kunnskap om hvordan bibliotek formidler sine samlinger på nett og gjennom digitale medier

Ferdigheter

Studenten

•kan vurdere hva slags formidling som egner seg i hvilke kanaler, og for hvem

•kan reflektere kritisk over relevans og effekt av formidling i digitale kanaler

•kan planlegge og bidra til å gjennomføre digitale arrangementer

Generell kompetanse

•kan delta i offentlige debatter med egne refleksjoner om digital formidling

•kan anvende teoretisk stoff i praktisk yrkesutøvelse

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:

  • En skriftlig gruppeoppgave (4-6 studenter) på 1500 ord +/- 10%. Problemstilling skal knyttes til temaer og litteratur knyttet til bolken «overordnete perspektiver».
  • Et muntlig gruppeframlegg (4-6 studenter) med utgangspunkt i den skriftlige gruppeoppgaven; framlegget presenteres og drøftes med studenter og faglærere, omfang omlag 30 min.
  • Fagseminarer - individuelt muntlig framlegg med utgangspunkt i oppgitt tema som presenteres for og drøftes med studenter og faglærere, omfang om lag 20 min.
  • Refleksjonsnotat i forbindelse med praksis i barnehage på 400 ord +/-10%

Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i følgende faglige aktiviteter:

  • To til tre ekskursjoner til ulike institusjoner.
  • Deltakelse i seminar om praksis i barnehage
  • Tre gruppearbeid med dokumentasjon knyttet til undervisning og forelesninger i hovedtemaene

Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).

Assessment

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Individuell oppgave. Formidle litteratur til en definert målgruppe, via et digitalt medium.

Studentene velger selv form, innhold og kanal. Formidlingen kan enten gjennomføres i jobbsammenheng eller beskrives i form av en mockup (visuell skisse).

Arbeidskrav 2: Arbeid i mindre grupper (4-5 studenter). Gruppene skal planlegge et arrangement i et bibliotek eller tilsvarende arena. Arrangementet kan være fysisk, digitalt eller begge deler, men fysiske arrangement skal formidles digitalt. Arrangementet kan planlegges inn i en realistisk jobbsammenheng. Arbeidet skal resultere i en rapport (4-6 sider) som redegjør for programinnhold, markedsføring, teknologivalg og kanaler for den digitale formidlingen.

Arbeidskrav 3: Hverandrevurdering. Hver student skal gi skriftlig tilbakemelding (inntil én side) på arbeidskrav 2 hos én gruppe.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen i emnet er en skriftlig individuell semesteroppgave med et omfang på 6 - 8 sider inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Studentene velger selv tema for oppgaven som må godkjennes av faglærer.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Gradert skala A - F.