Programplaner og emneplaner - Student
BLA3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor's Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasertBachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskaper fra tidligere deler av studiet og fordype seg i et tema de ser som vesentlig for sitt framtidige arbeid som barnehagelærer. Gjennom perioden skal de erfare at fordypning på et avgrenset område gir utvidet innsikt i og handlingsrepertoar for pedagogisk arbeid med barn, personale og foreldre med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger. Bacheloroppgaven stiller høye krav til selvstendighet og evne til å søke veiledning og innhente kunnskap og erfaringer fra ulike kilder.
Undervisningen starter i høstsemesteret og avsluttende vurdering er i vårsemesteret.
Forkunnskapskrav
Progresjonskrav for utdanningen fremgår av programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), arbeidsplassbasert.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- Har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
- Har utvidet kunnskap om og innsikt i bacheloroppgavens tema
Ferdigheter
Studenten
- Har evne til å formulere og avgrense et pedagogisk og/eller fagdidaktisk problem
- Kan anvende metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
- Kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer
- Viser ferdigheter i akademisk skriving og hvis aktuelt, fremstille et praktisk arbeid visuelt.
Generell kompetanse
Studenten
- Diskuterer sammenhengen mellom det selvvalgte teamet og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- Kan reflektere kritisk og etisk rundt oppgavens tema, metode og behandling av data
Innhold
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å bestå praksis:
- minimum 90 % tilstedeværelse i praksis.
- seks refleksjonsnotat á 700-1400 ord. Refleksjonsnotatene sendes ukentlig til utdanningen.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er:
- Oppgave og metodeseminar
- Veiledning
- Individuelt arbeid
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng).
Vurdering og eksamen
Emnet er en veiledet praksisperiode på 6 uker i ortopediteknisk virksomhet. Praksis er rettet mot brukere som trenger fotortoser og/eller fottøy, og fokus er på klinisk arbeid, kommunikasjon med brukere og skriftlig dokumentasjon av arbeidet.
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for brukermedvirkning og kjenne til prinsippene for å anvende klientsentrert tilnærming i klinikken
- gjøre rede for organisatoriske og strukturelle forhold som virker inn på yrkesutøvelsen ved praksisstedet
- gjøre rede for NAVs regelverk som gjelder for ortoser til foten
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende ortopediingeniørfaglig kunnskap i forhold til aktuelle brukere, problemstillinger og oppgaver knyttet til fottøy og fotortoser
- anvende klinisk resonnering;for å integrere teori og praksis
- bruke fagspesifikke metoder, verktøy og redskaper som er aktuelle for klinisk praksis i fottøy og fotortoser
- anvende ICF rammeverk og relevante utfallsmål for å måle virkning av funksjonsnedsettelse med årsak i fotproblematikk
- formulere mål med utgangspunkt i brukers ønsker om og rett til aktivitet, arbeidsinkludering og samfunnsdeltakelse
- veilede brukeren i bruk og vedlikehold av fottøyet/fotortosen
- søke etter, diskutere og anvende faglitteratur og forskningsartikler
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over kommunikasjon og bidra i tverrprofesjonelt samarbeid;
- med noe veiledning skrive journal og andre dokumenter som brukes på praksisstedet
- utvise og reflektere over profesjonalitet i oppgaver på praksisstedet
- anerkjenne og reflektere over brukers rett til medbestemmelse og autonomi
- ta ansvar og initiativ, vise samarbeidsevner, selvstendighet, omstillingsevne og møte brukere, samarbeidspartnere og andre med empati og respekt
- drøfte ulike faglige tilnærminger i tverrprofesjonelle team for å utvikle god praksis
- drøfte og kritisk reflektere over etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
Sensorordning
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudie, tverrprofesjonell samarbeidslæring og ekstern veiledet praksis.