EPN-V2

BLA3420 Natur, helse og bevegelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Management Related to Nature, Health and Physical Activity
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i kan avlegges:

  • Individuelt refleksjonsnotat i tilknytning til fordypningsoppgaven, omfang 2000 ord +/- 10%

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

  • Minimum to veiledninger med faglærer
  • Praksisoppsummerende presentasjon

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 prosent, uansett fraværsgrunn.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav og om faglige aktiviteter med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).

Læringsutbytte

The course is open to students who have completed at least a one-year introductory course in Development Studies at either OsloMet, or other equivalent courses at universities/university colleges in Norway, or abroad.

Innhold

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet, den formative vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet samt kriterier for skikkethetsvurdering. For å kunne bestå praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Arbeids- og undervisningsformer

Education, knowledge and competence are crucial elements in strategies for, and theories on, development. Religion and spirituality might influence educational systems in many contexts, in either overt or implicit forms. The course thematizes how educational systems change and gain new roles and importance through modernization- and globalization processes, on both global and local levels. It emphasizes how education might enable individual empowerment, stimulate national consolidation and contribute to poverty reduction, and further how to utilize education to promote positive change, specifically related to development processes in the global South.

The course describes, and critically discusses issues connected to education as a right-based developmental tool, anchored in the UN Declaration of Universal Human Rights, the UN Convention on the Rights of the Children, and ideas of Global Citizenship Education for global, sustainable solutions. It also describes and discuss the crucial role education play in emergencies, crises and conflicts for millions of displaced people, especially children.

As religious systems and ideologies have influenced, and still might affect educational traditions and systems in many parts of the world, the course critically discusses how religion intersects educational systems in different contexts and uncovers possible challenges on both curricular content and pedagogies. The course problematize how educational systems in many parts of the global South are marked by colonial legacies, ongoing coloniality of knowledge and education, in addition to decolonial debates. As part of these discussions, the course includes how western-based churches and missions historically influenced, and in many places still influence, educational systems in the global South.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Vurderingskriterier

Det vises til kapittel om vurdering og tabell kvalitative vurderingskriterier.

Vurdering og eksamen

Studenten skal sikres tilstrekkelig variert erfaring med ulike problemstillinger innen behandling av akutt og kritisk syke og skadde premature, nyfødte, barn og ungdom. Praksisstudier gjennomføres ved avdelinger som tilbyr intensivbehandling til premature- og nyfødte barn og barn i alderen 0-18 år, kirurgisk barneavdeling/barneovervåkning, medisinsk barneavdeling/barneovervåkning, postoperativ avdeling eller poliklinikker.

Praksisstudiene organiseres slik at studenten hovedsakelig har fokus på systematisk observasjon og overvåkning av akutt og/eller kritisk syke barn, ivaretakelse av deres grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander og forebyggelse av komplikasjoner som følge av sykdom og behandling. I tillegg vektlegges kommunikasjon og samarbeid med barn og omsorgspersoner.

Hjelpemidler ved eksamen

Opptak til studiet.

Vurderingsuttrykk

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan, under veiledning, drøfte barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
  • kan, under veiledning, drøfte barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
  • kan, under veiledning, drøfte sykdommer hos barn, behandling av disse og eventuelt komplikasjoner knyttet til dette
  • kan, under veiledning, kritisk vurdere og tolke barns, foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
  • kan, under veiledning, argumentere med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser, situasjon og rettigheter
  • kan, under veiledning, identifisere og analysere komplikasjoner (inkl. infeksjoner), traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
  • kan, under veiledning, utøve barnesykepleie med respekt for barn og omsorgspersoners integritet, autonomi og verdighet
  • kan, under veiledning, anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre smerte og ubehag
  • kan, under veiledning, identifisere og ivareta det friske i barnet, fremme mestring, vekst og utvikling, samt opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning innen barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • identifisere og analysere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
    • planlegge, prioritere og iverksette nødvendige tiltak for å opprettholde eller gjenopprette livsviktige funksjoner
    • anvende avansert medisinsk utstyr i tråd med lover, forskrifter og gjeldende prosedyrer
    • iverksette trygghetsskapende tiltak og forebygge bruk av tvang
    • samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
    • informere, veilede og undervise barn og omsorgspersoner
    • anvende relevante digitale verktøy i yrkesutøvelsen
    • bidra til kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, under veiledning, anvende kunnskaper og ferdigheter for å utvikle handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • kan, under veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, under veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
  • kan, under veiledning, handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan reflekterer over egne handlinger, deltar i veiledning og evaluerer egen praksis

Sensorordning

For praksisstudier er det et krav om 90 % tilstedeværelse. Obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av praksis er:

  • Levere turnusplan og konkretisering av læringsutbyttet for emnet i løpet av første praksisuke.
  • Levere utfylt vurderingsskjema med selvvurdering senest to dager før midtveis- og sluttvurdering.
  • Deltakelse i:

    • Simulering
    • Refleksjonsgrupper