Programplaner og emneplaner - Student
BLA1300 Natur, helse og bevegelse Emneplan
-
Innledning
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Kunnskapsområdet skal gi studentene en særlig forståelse for hvordan ulike miljøer med vekt på naturen kan være en kilde til opplevelser, utforsking, lek, læring og danning hos barn. Kunnskapsområdet skal gi studenten en helhetlig tilnærming til barns helse, kropp og kroppslige væremåte.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdighet og generell kompetanse.
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
- har kunnskap om natur, kroppslig lek, kosthold og helse og hvordan dette inngår i barnehagens ulike læringsmiljøer
- har kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
- har kunnskap om barns fysiske vekst, motoriske utvikling og kroppslig lek
- har didaktisk kunnskap om hvordan legge til rette for leke-, lærings- og utforskningsprosesser
- har kjennskap til den samiske årstidskalenderen
Ferdigheter
Studenten
- kan utforske naturen og eksperimentere med fenomen i den fysiske verden og ta i bruk hverdagsteknologi sammen med barn
- kan reflektere over og forholde seg til ulike kulturelle perspektiver i arbeidet med helse, natur og bevegelse
- kan initiere, lede og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen ute og inne og legge til rette for barns lek og risikomestring
- kan bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn
Generell kompetanse
Studenten
- kan orientere seg i og anvende nærmiljøets muligheter for utforsking, naturopplevelser og bevegelse sammen med barna
- kan analysere og kritisk reflektere over kosthold og fysiske aktiviteter i lys av likeverd og mangfold for barn og voksne i barnehagen
- er bevisst pedagogiske praksiser som grunnlag for bærekraftig utvikling og barns forhold til naturen
-
Innhold
Ingen arbeidskrav.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Det faglige arbeidet i kunnskapsområdet vil ha både teoretiske og praktiske tilnærminger hvor studentene er aktive og undersøkende. Å observere, lede og tilrettelegge for barns lek, læring og utvikling i ulike miljøer er sentrale arbeidsoppgaver knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene. Disse arbeidsoppgavene gjennomføres alene og i samarbeid med barnehagepersonalet i studentens barnehage, og de skal begrunnes faglig og dokumenteres.
Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet og regionen. Eventuelle kostnader knyttet til dette dekkes av studenten.
Veiledet praksisopplæring
Veiledet praksisopplæring i ekstern barnehage er en integrert del av kunnskapsområdene Natur, helse og bevegelse og Barns lek, læring og utvikling i andre og tredje semester. Praksisopplæringen i andre og tredje semester er organisert med praksis i barnehagen og seminarer og veiledning på høgskolen.
Seminarene vil være knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene. Ett slikt tema vil være observasjon og ledelse av barnegrupper i ulike aktiviteter og vurdering av barnehagens ulike leke og læringsmiljøer.
Eventuelt fravær fra praksis opplæringen skal tas igjen innen utgangen av semesteret (tredje semester).
I heftet "Informasjon om praksisopplæringen" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisdelene for praksisperioden bli nærmere beskrevet.
For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Bakgrunnen for valg av studiets innhold er digitale mediers betydning for samfunnsutviklingen ved at de i tiltagende grad blir anvendt til formidling innen ulike fag- og yrkesområder. Tema er ulike digitale presentasjonsformer for at studentene skal kunne anvende og utvikle disse. Emnet fokuserer på kunnskapsområdene kultur og samfunn, kommunikasjon i digitale medier, digitale designprosesser og utviklingsarbeid.
Innhold:
- Visuell kommunikasjon og interaktiv formidling.
- Digitale medier og verktøy.
- Utviklingsarbeid i digitale medier.
- Eksportering og utskriftsmuligheter i digitale medier.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen ut over opptak til studiet.
-
Vurderingsuttrykk
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til emner knyttet til digitale trender og kultur
- har kunnskap om visuell kommunikasjon og interaktiv formidling i digitale medier
- har kunnskap om bruk av ulike programvarer i digitale prosesser
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, og utforme digitale presentasjoner
- kan kommunisere et budskap gjennom digitale presentasjoner:
- kan bruke metoder for idé- og manusutvikling.
- kan anvende verktøy for opptak og redigering og enkle redigeringsprogram for behandling av bilde, lyd og lys.
- kan håndtere eksportering og utskriftsbehandling av ulike digitale uttrykksformer.
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjøre rede for digitale mediers påvirkning på kommunikasjon, kultur og samfunn
- har evne til kritisk refleksjon og vurdering av digitale presentasjoner samt arbeide innenfor etiske og juridiske rammer for bruk av bilder
-
Sensorordning
Emnet er nett- og samlingsbasert (hybrid) og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt.
Emnet går over et semester med omlag en kveld i uken. Den omfatter ca. 350 timer. Av disse er om lag 70 timer undervisning og veiledning med kurslærer.
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger samt lede samtaler og holde egne innlegg. Det foretas en kontinuerlig prosessvurdering av studiet i dialog mellom faglærere og studenter.